Annons

EOS 5 + 540 EZ - kpmpatibilitets fråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

renato

Medlem
jag har fått för mig att exponerings information som man har i sökaren på kameran skall finnas också på LCD-n på blixten?? då menar jag slutarvärde och exponerings tiden....

jag har ingen av dessa på blixten...

är detta något som beror på att dessa är inte helt kompatibla med varandra eller har det uppstått något fel på blixten???
i så fall hur skulle man kunna åtgärda detta??

Så är det på Nikon och inte på Canon.

Det ska inte vara några kompabilitetsproblem med Eos 5 och 540 EZ.

Står det TTL eller A-TTL i displayen funkar allt som det ska.

varför jag ställde frågan var följande:

"In TTL (or A-TTL) mode, when the camera’s shutter button is pressed half way down, the LCD on the flash will display the selected aperture."

detta står i manualen som jag läste på www.eosdoc.com/manuals

Men den visar inte slutartiden, barabländaren när avtryckaren är nedtryckt halvvägs.

Den ska visa bländare och räckvidd (när blixten är riktad framåt).

Visar inte din bländare? Visar kameran bländare?

det enda jag har på lcd-n på blixten är :
attl, zoom, zoomens värde
kameran visar bländare som vanligt

Nu har jag gjort av mig med min 5:a och min 540 EZ, men jag tvivlar på att det ändå ska vara några problem.

Testa att ta en bild och kolla om blixten ger sin OK-signal. Det ska ju tändas en lampa om den exponerat korrekt.

Kom på en sak.

Testa att köra på Av och ställ in en bländare. A-TTL tillsammans med P-läget kan vara lite lynnigt. Fösrt efter en förbllixt bestämmer sig systemet för vilken bländare den ska använda. Det är det som är A-TTL.

Med Av har du "bara" TTL och då är den inte lika lynnig.

när jag är i AV-läge och mäter av ljuset får jag värden som är ganska höga och uppemot 3sekunder...
när jag är i tv-läge och läser av får jag underexponerings varning...
avståndsskalan på blixten finns enbart i manuell läge och multi...)
blixten ger inte av sig någon ljud alls...

Du ska få långa tider i Av och underexponeringsvarning i Tv (vid korta tider) om du är inomhus.

Signalen är en lampa, inte ett ljud. Kolla i bruksen. Jag tror att det är en lampa brevid laddningslampan. Testa att ta en bild och kolla.

ingen lampa som tänds heller...
blixten firar av den röda ljuset och kameran gör det likadant...
ingen förblixt heller...
kan det vara lampan som inte är ok??

Men blixten blixtrar?

Det kan vara så att Eos 5 inte skickar vidare informationen om bländare till blixten.
Kameran är trots allt nyare än blixten.

Du bör nog köra en testrulle om du är tveksam.

visst gör blixten sitt jobb men det är svårt att veta om någonting är paj...
men vad jag undrar över är varför den inte firar av förblixten???

Förblixt ger den bara om du inte vinklar den. Så fort du vinklar den så överger den A-TTL och går in i TTL-läge (om jag inte minns helt tokigt), och i TTL-läge finns det ingen förblixt.

det är ju det som jag tycker är konstigt att även när jag inte vinklar blixthuvud dvs när den är i ATTL läge kommer det ingen förblixt...

ANNONS
Götaplatsens Foto