Annons

eos 500 vs eos 300

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Är i antåg att köpa mig en analog systemkamera och har efter mkt velande kommit fram till att jag vill ha en canon.
Nu står valet mellan en begagnad eos 500 och en begagnad eos 300.

Mitt problem nu är att jag i min förvirring inte vet vad som är skillnaden mellan dem.
Priset på dem skiljer inte så mkt att det skulle vara avgörande, båda säljs runt 1500:- inkl objektiv och blixt.

Ytterligare en sak som gör mig förvirrad är att jag endast har sett dessa kameror i silverutförande, men den 500 jag tittat på nu är svart.
Är det ngn skillnad på de svarta och de silverfärgade...eller är det bara en designfråga?

Tacksam för svar!

Mvh
Catherine

Enda väsentliga skillnaden är att 300:an har skärpedjupskontroll (bra att ha) så kör på den som dessutom är nyare med bättre elektronik, om priset är detsamma.

Tack!

Då blir det isf 300`an. Jag trodde i min enfald att det var tvärtom jag, att 500`an hade mer finesser...

Vilken tur att jag frågade innan då :)

/Catherine

Undra på att man blir förvirrad då, när de bytt namn på modellerna :)

300 verkar vara ett vettigt val, den får det bli.

/Catherine

Nu är det ju inte så att de har bytt namn på modellerna utan snarare så att de i de flesta fallen skiljer sig en hel del från föregångarna.

Jodå, 300:an är ett bra val. Började själv med en sån och man växer inte ur den direkt. Iaf. om man inte blir så besatt som jag men då är det kört oavsett vad du väljer... :-D

Om jag vore du skulle ajg snegla lite på en Eos 100 som visserligen är äldre men betydligt mycket mer kamera för pengarna. Har haft en själv och jag saknade inget på den. Tyst motor, träffsäker autofokus allt är bra på den modellen. Har visserligen aldrig ägt en 300 eller 500 men de jag har klämt på har inte verkat lika förtroendeingivande.
http://photonotes.org/manuals/eos-elan/
här är manualen om du vill läsa lite mer.

EOS 300 är en bra nybörjarkamera. 300V (som jag har) är en uppdaterad version av 300 och 300X i sin tur en uppdaterad version av 300V.

300X är såpass ny att den kanske kan vara svår att få tag i beg för 1500:-. Men 300V borde du kunna finna.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto