Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 5D/fullformat och AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har 2st kameror me aps-c sensorer. Har haft stora problem med af-avståndet mellan kameror och
objektiv.
Är det så att AF fungerar bättre tillsammans med fullformatskamerorna, eller har även dom samma problem som konsumentkamerorna?

Jag undrar om man inte skulle ta & byta till en 5D eller liknande utfall det skulle vara så..

Nej, det skulle jag ha mycket svårt att tänka mig. I dags-läget är det nog snarare så att 5D är lite långsammare i AF än tex 40D. Vlka objektiv har du problem med?? Makro??
Mvh Thomas

Jag har problem med min Tokina 12-24/4, plus min Ef 24-105/4 IS USM
plus min 80-200/2.8L

solvargen skrev:
Nej, det skulle jag ha mycket svårt att tänka mig. I dags-läget är det nog snarare så att 5D är lite långsammare i AF än tex 40D. Vlka objektiv har du problem med?? Makro??
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Mvh Thomas

Jag uppfattade frågan som om det handlade om exaktheten i autofokusen. Inte i första hand snabbheten.

Jag tror inte att det är sensorstorleken i sig som är avgörande.

Däremot så är det min personliga erfarenhet att det dock skiljer sig en hel del mellan olika modeller.

Själv har jag två hus, ett Eos 350D och ett Eos 1D mkII. Skillnaden mellan AF på dessa är lindrigt uttryckt enorm.

Sedan har jag även testat 40D en del.
40D är klart bättre i AF än 350D, dock så är 1D mkII bättre än 40D på AF.

Har testat samtliga tre med samma glugg, EF 70-200/4L. En glugg som har en riktigt snabb AF-motor (äkta USM).
(Det skiljer sig ju en del mellan olika objektiv på hur snabb AF-motorn är).

Sedan så skiljer sig snabbhet på AF en del mellan olika objektiv.

/Daniel.

Betacam_SP skrev:
Jag har problem med min Tokina 12-24/4, plus min Ef 24-105/4 IS USM
plus min 80-200/2.8L

Problem med exaktheten eller med snabbheten? Själv har jag inga problem med 24-105 och min 40D. 80-200 2,8L (går hos mig under arbetsnamnet "Gamla Bettan") är långsam och kan ibland tveka lite med var skärpan ska sitta men blir det rätt är den ju ack så skarp... Minns dock att kombinationen D60 med följande autofokus och 80-200 inte var någon höjdare direkt.

Enicar skrev:
Jag uppfattade frågan som om det handlade om exaktheten i autofokusen. Inte i första hand snabbheten.
Kan nog vara fallet, vilket i så fall även jag missade i svaret ovan.

Är det exaktheten det är frågan om, så kan det vara frågan om att hus/objektiv behöver justeras.

Har inte gjort det själv, men vet att det går att lämna in på service-verkstad för att få hjälp med det.

Finns en massa trådar i det ämnet redan.
Så i den sista frågan hänvisar jag till dessa existerande trådar :)

/D.

Jag har haft min utrustning inlämnad. Men det har inte blivit optimalt iaf. Det är exaktheten av AF-avståndet som jag syftade på.

Har haft samma problem med min 5D, var tvungen att lämna in den, men fast garantin hade gått ut fixade dom den gratis, vilket tyder på att AF-problem är nåt ganska vanligt hos Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto