Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EOS 5D inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag undrar vad ni har för inställningar när ni fotar porträtt i studio med Eos 5D. Jag har fotat en del porträtt men jag är inte riktigt nöjd med hudtonen, jag tycker den har en gul nyans. Ställer ni in i kameran eller i RAW-konverteraren och vad har ni då för inställningar generellt?

Mvh/Johanna

Johanna_Johansson skrev:
Hej
Jag undrar vad ni har för inställningar när ni fotar porträtt i studio med Eos 5D. Jag har fotat en del porträtt men jag är inte riktigt nöjd med hudtonen, jag tycker den har en gul nyans. Ställer ni in i kameran eller i RAW-konverteraren och vad har ni då för inställningar generellt?

Mvh/Johanna

Hej,
Om du har svårt att få till en bra vitbalans kan jag rekommendera dig att köpa ett gråkort. Det gör det väldigt lätt att ställa in vitbalans i RAW-konverteraren i efterhand; när du är nöjd med ljussättningen och ska börja plåta låter du modellen hålla upp gråkortet på första bilden så kan du vitbalansera mot det i efterbehandlingen. Sen tar du bara samma värde (i kelvingrader) och sätter på alla bilder.

Jag använder det här och tycker det funkar utmärkt:
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=1&catId=1

Jag vitbalanserar på ett vitt papper och sedan ställer jag tiden på 125 och bländaren varieras till
histogrammet blir optimalt.
Jag fotar RAW + Jpg samtidigt och när allt är rätt funkar jpg-bilden bra.
Behövs det några större kompensationer går jag direkt till RAW-filen.

Jag kör också normalt på 1/125 och anpassar bländare efter histogrammet.
För ISO använder jag ofta L läget för att kunna gå ner ett steg i bländartal.
Fotar i RAW och fixar vitbalansen efter, fotar ett gråkort för att ha något att utgå från. Sen har jag en del presets sparade i ACR för dom vanligare ljussättningarna så jag inte behöver börja från början varje gång.

ANNONS