Annons

Eos 5D och Contaxadapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stegge

Aktiv medlem
Ja, jag hade alltså mina två Contaxobjektiv på min tidigare 20D med en adapter och det fungerade som det skulle.

När jag häromdagen testade på min 5D så hängde sig bländaren på max öppning och även spegeln verkade slå emot objektivet eller adaptern.
När jag tog bort adaptern så gick spegeln ner igen.

Detta hände två gånger och sedan vågade jag inte testa mer.

Fungerar inte adaptern med 5D?
Någon som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand
Stergios

Råkat ut för samma sak. Jag har ingen optik från Contax, men testade däremot en adapter för Nikons objektiv och det fungerade på 20D men inte med 5D eftersom spegeln slog i objektivets "bländarpinne", och jag fick meka en stund innan den gick till sig.

Du var modig som vågade testa 2 gånger. Jag gör inte om det.

Mvh/Mats

Stegge skrev:
Ingen?

Det finns ingen vänlig själ som kan testa på sin kamera...

:-D
Kontakta medlemmen Mikael Good. han verkar ha väldigt bra koll på alla slags Canonadaptrar. Vet att han har en blogg som avhandlar manuell optik med adapter till sina Canon-kameror. Han nämnde något märke i sin blogg. En adapter som man kan köpa via Ebay från Hong Kong som skall ha de bästa adapterarna.

Alla objektiv passar inte med 5d pga utskytande bakre element som den stora spegeln slår i.

5d har även större spegel än 1d om jag inte minns fel..

på samma sida som det skrevs om nikons nya vidvinkel på en 1dsmk3 och ev fullfunktionsadapter så fanns det info om detta

paul innergård skrev:
Kontakta medlemmen Mikael Good. han verkar ha väldigt bra koll på alla slags Canonadaptrar. Vet att han har en blogg som avhandlar manuell optik med adapter till sina Canon-kameror. Han nämnde något märke i sin blogg. En adapter som man kan köpa via Ebay från Hong Kong som skall ha de bästa adapterarna.

ka kolla upp detta. Tack för tipset

ANNONS
Götaplatsens Foto