Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5D, raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Molin

Aktiv medlem
Hej

Har precis fått min 5D, och insåg att Photoshop CS inte kan läsa Eos 5D raw-filer.
Jag försöker alltid att fota i "raw".

Hur konventerar ni?

Tips på smidigaste sätt?

Andreas

Du måste uppgradera till Adobe camera raw 3.3.

Själv använder jag Canons Digital Photo Professional. Vet inte ifall det är det allra smidigaste. Läser man lite om det är det tydligen rätt stora skillnader i resultat på olika konverterare.

Smidigast är naturligtvis att uppgradera till senaste versionen av Photoshop (CS2 eller Ellements 4) och ladda ned den senaste versionen av Adobe Camera Raw.

Om du inte vill/kan uppgradera är en möjlighet att ladda ned Adobe DNG converter, med denna konverterar du 5D:s .CR2 filer till .DNG filer som sedan kan öppnas direkt av Photoshop CS. Det är ett extra steg som tar lite tid och diskutrymme, men konverteringen är automatiskt och kan ske helt i bakgrunden. Jag använder själv denna lösning.

Andra alternativ är inte använda Adobes råkonverterare alls, utan istället använda någon annan råkonverterare som Canons Digital Photo Professional eller Raw Shooter Esentials. Fungerar bra om du gör bilden helt färdig i råkonverteraren, men blir ett extra steg (som tar tid och diskutrymme) om du ändå skall ha in bilden i Photoshop.

/Daniel

Re: CS 2 ???

Andreas Molin skrev:
Måste man inte ha CS 2 för att kunna ladda in Plug-in???

Jag använder Canons DPP till mina 350d-filer.
Jag tycker att det funkar bättre än PS raw-konverterare. Sen gör jag en tif-fil och gör resten i PS

DNG filerna.
CS tillsammans med camera raw som passar kan inte läsa flertal av de senare kamerornas rawfiler.
Har du Pc kan du ta ner senaste rawshooter gratis.
Fungerar mycket bra med 5d

Mikael

Senast ändrad:
Support för Canon 5D finns bl a i dessa:

Pixmantec RAWShooter Essentials, senaste versionen
Pixmantec RAWShooter Premium, senaste versionen
CaptureONE Pro 3.7.3

ANNONS
Götaplatsens Foto