Annons

EOS 80D eller 7D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Följande

Du kommer inte a priori att få ett sämre slutresultat med en kamera som har fler pixlar. Resultatet kan bli sämre i en beskuren bild från den pixeltätare kameran jämfört med en bild med samma pixelantal från den pixelglesare, men om man beskär till samma utsnitt från den pixelglesare så blir det ännu sämre, så jag vet inte riktigt vad Tonyeagle menade.
Jag menade just att TS inte kan räkna med att kunna beskära hårdare (än med 7DII) med lika gott resultat. Efter att nu sett jämförelse på bruset från 400 iso och uppåt så förstärker detta min åsikt ytterligare. TS lär nog inte särskilt ofta använda lägre iso vid fågelfoto.
 

Astacus

Aktiv medlem
Jag menade just att TS inte kan räkna med att kunna beskära hårdare (än med 7DII) med lika gott resultat. Efter att nu sett jämförelse på bruset från 400 iso och uppåt så förstärker detta min åsikt ytterligare. TS lär nog inte särskilt ofta använda lägre iso vid fågelfoto.
Tack för förtydligandet. Nä, helt rätt, lägre ISO än 400 förekommer sällan. Normalt 1000-1250 på D70:n. Det bruset tar jag ganska enkelt bort utan att förlora för mycket detaljer. Drömmen vore att kunna höja den gränsen till c:a 2000. Fast det kanske är önsketänkande för annat än en full-framesensor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror du blir besviken om du byter till 80D eller 7D för att få markant lägre brus. I så fall skulle jag hellre kika på 6D (eller 5D III). Då blir det rejält mycket bättre Lågbrusegenskaper.
Fast den förbättringen försvinner ju när TS måste beskära sina fågelbilder.
 
ANNONS