Annons

Eos Utility +eos-1 mark II + Mac 10.6

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag vet inte om jag valde rätt formun, hoppas det om inte ursäkta.

Jag jobbar med Canon Eos-1 Mark II och har en Mac 10.6. Nu vill jag få EOS Utiliy (2.2.0 alt. 2.7.2) att fungera och det går inte....
Har testat båda versionerna av Eos Utility som står ovan, kontaktat Canon Sverige (gav inget), googlat, väntar nu på svar från Canon Europa m.m.
Inget händer när jag ska "kommunicera" med kameran. Ja, alla sladdar är i och inga glapp - det har jag kollat säkert 10 ggr nu :C

Jag tänkte uppdatera datorn men vet inte hur mina andra program kommer reagera på det. Att gå tillbaka till Mac 10.5 känns inte riktigt rätt...man vill ju framåt inte bakåt, samt att den databas vi har inte fungerar med Mac 10.5....

Är det någon som vet hur eller om jag kan få dessa tre att fungera ihop?
Eller om det finns ett program likvärdigt Eos utility som jag kan ladda ner?

Börjar bli desperat :C

Tack på förhand

Fram till EOS Utility version 2.4 (tror jag det var) ska det finnas stöd för 1D Mark II, men det finns åtminstone inte i version 2.9. Vet inte när det försvann.
Detta kommer måhända i konflikt med det som skrevs ovan.

Idag gäller 2.13 i någon version.

Fram till EOS Utility version 2.4 (tror jag det var) ska det finnas stöd för 1D Mark II, men det finns åtminstone inte i version 2.9. Vet inte när det försvann.
Detta kommer måhända i konflikt med det som skrevs ovan.

Idag gäller 2.13 i någon version.

Version 2.4 har jag inte testat, det kan jag också titta på i morgon. Tack!

Jag har aldrig använt någon 1D Mark II, och inte någon dator från Apple i sådana här sammanhang heller.
Men jag snokade lite ändå, mest för att stilla nyfikenheten. Detta har jag kommit fram till:
  • Stöd för 1D Mark II finns inte i senare versioner av EOS Utility än 2.4. Någon 2.5 har jag inte hittat, men 2.6 har inte stöd för 1D Mark II.
  • Ska man köra med Apple så ska man köra med OS X eller som senast version 10.5 för Macintosh.
  • Dock har EOS Utilities begränsat stöd för version 10.5. Kamerorna 5D, 1D, 1Ds, 1D Mark II, 1D Mark IIn och 1Ds Mark 2 stöds bara fram till och med 10.4, men då måste man ha 10.4.8.
  • Kommunikation med EOS Utilities stöds enbart via IEEE 1394, även kallat FireWire.

Canons amerikanska sida är en guldgruva om man vill gräva fram information om utgångna modeller.
Här om just 1D Mark II.

En summering av det hela får väl bli att det är rätt kört med de prylar du har just nu.

Jag har haft en massa problem att uppdatera min 1D X till senaste firmware , jag fick inte heller någon kontakt med kameran i EOS Utility, hittade version 2.13.21 på Canons USA sida & då fick jag det att funka.(jag kör OS X 10.8.4)

Jag hade samma problem förra gången jag skulle uppdatera kameran & då var väl mitt EOS Utility för gammalt för en 1D X men det känns ju lite konstigt att man kan uppdatera sin kamera firmware med en version av EOS Utillity & vid nästa uppdatering av kameran så kan inte EOS Utility längre kommunicera med kameran...

Inte mycket till hjälp för TS men hoppas det löser sig!!

Det går lika bra att lägga in firmware på kortet via en kortläsare, och sen uppdatera därifrån. EOS Utilities är inte nödvändigt för en firmwareuppdatering.

Angående operativsystem för Apple så vet jag inte vad jag menar, mer än vad som stod på Canons sida, när det gällde vilka versioner som passade till vad. Om det är fel så stod det fel där.

Jag har aldrig använt någon 1D Mark II, och inte någon dator från Apple i sådana här sammanhang heller.
Men jag snokade lite ändå, mest för att stilla nyfikenheten. Detta har jag kommit fram till:
  • Stöd för 1D Mark II finns inte i senare versioner av EOS Utility än 2.4. Någon 2.5 har jag inte hittat, men 2.6 har inte stöd för 1D Mark II.
  • Ska man köra med Apple så ska man köra med OS X eller som senast version 10.5 för Macintosh.
  • Dock har EOS Utilities begränsat stöd för version 10.5. Kamerorna 5D, 1D, 1Ds, 1D Mark II, 1D Mark IIn och 1Ds Mark 2 stöds bara fram till och med 10.4, men då måste man ha 10.4.8.
  • Kommunikation med EOS Utilities stöds enbart via IEEE 1394, även kallat FireWire.

Canons amerikanska sida är en guldgruva om man vill gräva fram information om utgångna modeller.
Här om just 1D Mark II.

En summering av det hela får väl bli att det är rätt kört med de prylar du har just nu.

Hej!
Oj, Tack för all info!...
Då måste jag köpa ny kamera...om det inte finns annat program som är likvärdigt :-C

Tack!

Om du bara ska ha över bilder till datorn kan du ju ta ut minneskortet, sätta det i en kortläsare och plocka bilderna därifrån, och sen stoppa tillbaka kortet i kameran igen.
Gäller det att ställa in Personal functions i kameran är det en annan sak. Men det kan du kanske köra på en annars utrangerad Windowsmaskin, eller nåt? Kruxet är förstås att den måste ha Firewire. Jag råkar ha en sån maskin i drift, men vi är nog inte så många...

Om du bara ska ha över bilder till datorn kan du ju ta ut minneskortet, sätta det i en kortläsare och plocka bilderna därifrån, och sen stoppa tillbaka kortet i kameran igen.
Gäller det att ställa in Personal functions i kameran är det en annan sak. Men det kan du kanske köra på en annars utrangerad Windowsmaskin, eller nåt? Kruxet är förstås att den måste ha Firewire. Jag råkar ha en sån maskin i drift, men vi är nog inte så många...

Jag kör redan med ett minneskort som jag stoppar i och plockar ur kameran. Tanken var att kunna sköta kameran från datorn och på så sätt minska belastningen på nacken, axlar osv eftersom jag slipper luta mig fram m.m. Tar bildserier som jag sedan renderar ihop till en bild i Helicon fokus.
Många program som ska fungera ihop, inte så lätt :-(

Tack./Ramona

ANNONS
Götaplatsens Foto