Annons

Eos10,5,3,1

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Tja får huvudbry, jag har en EOS10 som jag fick köpa grymt billigt av en släkting. 3000inkl helt nytt 28/105 glugg.Men nu funderar jag på om det räcker med en !=a eller om man ska köpa nån begagnad 1:a eller5 eller 3:a nån som har nåt bra tips?? vad e skilnaderna på dessa ?. Funkar min om man köper upp sig på bra optik.?

Förvirrad själ..

Det är du som fotograferar , ej kameran !

Det beror på dig vad det blir för bilder. Kamerahusen är bara verktyg med olika funktioner. Vad behöver du för finesser ?
Optiker däremot är det ganska stor skillnad på... L-optiker är ju väldigt skarpa redan på största öppningen men kostar därefter !

mvh
Patrik

Tack, det jag ville höra!!

Jag säljer en del lösbilder till lite lokaltidningar och hemsidor etc...men folk verkar tro att man måste ha en 3:a eller 1a för att det ska funka..men jag kan sammanfatta att jag kan köra vidare med min 10a och ladda upp med gluggar istället.

tack för alla svar...

EOS 10 är en väldigt kompentent kamera med bra finesser och väldigt bra exponeringsautomatik (enligt ett test i FOTO (frågas mig inte om nummer...) bättre än EOS 3, men inte 1V). Autofokusen är kanske inte i klass med dagens, men om du inte fotar actionsport eller liknande tror jag inte den kommer att svika dig. Lägg pengarna på bra gluggar istället. Det kommer du nog att ha större glädje av.

/Ingo

Jag köpte min EOS 10 för drygt 10 år sedan och är väldigt nöjd med den. Visst den har kanske inte alla finesser som dagen hus har, men den exponerar bra och har i övrigt det som jag tycker ett hus behöver. Bara en sådan sak som att man för en relativt billig penning kan köpa en trådlös fjärrutlösare, är inte att föringa. :eek:) (För övrigt en förbaskat vettig investering.)

Så för att stämma in med övrig, lägg pengar på bra optik, vilket jag har gjort. Jag är rätt övertygad om att du kommer att bli nöjd med ditt hus.

/jonas

Tackar ingo och jonas

Det enda problemet jag har haft är autofokusen ibland tar väldigt lång tid att focusera...plåtar ofta modevisningar och har fått lite problem när modellerna inte ståt still...Har ni nåt tips...har inte riktigt fått haj på de tre autofocusramarna..
Har ni någe knep...

Rille

Hade en gång i tiden en EOS 850 (äldre än 10:an och sämre AF) vilken under normala former var ok med AF, men i dåligt ljus och liknande var den inte mycket att komma med. Jagagde eller fokuserade inte alls. AF-sensorn behövde helt enkelt mer ljus för att fungera... Kan det vara så enkelt att ljuset under modevisningen är dåligt?

Lösningen kan i sånt fall vara ljusstarkare/snabbare gluggar eller en ny kamera. Kan du låna skarpa gluggar (om du inte har det redan förstås...) och testa vore det himla bra... Om du använder blixt kanske du kan skaffa en med större IR-ljus. De "stora" blixtarna tänder en IR-lampa viken hjälper AF:en fokusera. En annan möjlighet vore att använda bara en av AF-punkterna för att göra det lättare för kameran att hitta målet den skall fokusera på.

Enligt Canons kameramuseum arbetar dock AF:en i en 10 i EV 0-18 vilket är lika mycket som för tex EOS 3 så det borde inte vara så stora problem.

Under alla omständigheter hittade jag en kameramanual på nätet med lite info om fukuspunkterna:
http://photonotes.org/manuals/eos-10s/#fp

/Ingo

tack igen

Jag tror att det var ljuset som e grejen, det var lättare ´på första modevisningen med bred upplyst catwalk på nordiska museet.Men då hade jag ingen blixt.Denna gång när det sket sig hade jag blixt på och dålig upplyst catwalk...Det e nog som du säger skarpare gluggar behövs. men det har inget att göra med att man har blixt, kan det ta längre tid då??Har du någe tips på nån schyst blixt med focuslampa som du pratade om..?

ANNONS
Götaplatsens Foto