Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS20D klarar inte 4 Gb compact flash !!

Produkter
(logga in för att koppla)

G.Barkfors

Aktiv medlem
Jag köpte ett Sandisk Extreme III 4GB till min EOS20D. Kameran skall enligt Canons datablad klara minne större än 2 Gb. Tyvärr så rapportera kameran 1.8 Gb. Klart man blir lite besviken - hoppas det finns bot eller att en ny Firmware fixar till problemet. Kan ju vara denna variant av Compact flash som inte kameran gillar.
Någon som känner till problemet ?

Jag har för mig att jag hört/läst att det ska finnas en liten switch på kortet...

Men jag kan ha helt och hållet fel...
Sorry i så fall.

Jesper

Ja, som Jesper säger (ja jag oxå ;)) så finns det en liten 2/4GB switch på kortet...Jag tror det var Janne Arleklint som hittade den på sitt kort, när han hade samma problem.

Ja, det är korrekt.. Det blir så i formateringen. Detsamma gäller t.ex. din hårddisk i datorn.. Min 80GB är bara 78GB effektiv yta.

Snart kommer säkert någon på att 2gb-korten egentligen är 4gb kort med switchen fastsatt i 2gb-läget.

Jeppe skrev:
Ja, det är korrekt.. Det blir så i formateringen. Detsamma gäller t.ex. din hårddisk i datorn.. Min 80GB är bara 78GB effektiv yta.
Helt korrekt, men det är inte hela sanningen.
Bakgrunden till att det inte riktigt stämmer är att tillverkarna räknar hur många byte det får plats, räknar man sedan inte antalet byte utan väljer kilobyte, megabyte eller gigabyte istället blir det annorlunda siffror.
Detta beror på att en kilobyte är 1024 byte.
Går man vidare så är en megabyte 1024 kilobyte och så vidare.

Ursäkta om enheterna inte skrevs med versaler på rätt ställen.

Segeson skrev:
Helt korrekt, men det är inte hela sanningen.
Bakgrunden till att det inte riktigt stämmer är att tillverkarna räknar hur många byte det får plats, räknar man sedan inte antalet byte utan väljer kilobyte, megabyte eller gigabyte istället blir det annorlunda siffror.
Detta beror på att en kilobyte är 1024 byte.
Går man vidare så är en megabyte 1024 kilobyte och så vidare.

Du tänker förmodligen på kibibyte och mibibyte. En kilobyte är 10^3 bytes.

Problemet är att de flesta håller kvar vid iden att en kilobyte är 2^10 bytes.

http://mathworld.wolfram.com/Kibibyte.html

*duckar*

*duckar*
Bra det. SI borde också ducka. De glömde nämligen att fråga branschen om vad de tyckte om sin nya fina standard som skulle göra det så logiskt för alla men som ingen ville använda för att 95% tycker att den är totalt inödig.

Senast ändrad:
marma skrev:
Du tänker förmodligen på kibibyte och mibibyte. En kilobyte är 10^3 bytes.

http://mathworld.wolfram.com/Kibibyte.html

*duckar*
Det kan finnas anledning att dra in huvudet, inte för att du har fel, men för att dom flesta inte accepterar den nya standarden och kan bli väldigt fundersamma på att det dom lärt sig nu ändras till något som inte är lika lätt att förstå.

Något förenklat däremot, som gör att alla kanske förstår varför en en gigabyte inte alltid är en gigabyte.
En tillvekare anger storleken på sin nya produkt till 1Gb, det betyder enligt dom att den innehåller ettusen miljoner byte, men det är i själa verket inte enheten 1Gb.

Vi blir lurade av smarta marknadsföringknep.

Byte och bit är inte samma sak

1 Byte=8 bits eller 1B=8b.
I kommunikationssammanhang måste man hålla reda på det.
Vidare skrivs alla sorter större än 1 med Stor bokstav t.ex. K=Kilo, M=Mega, G=Giga.

Sorter mindre än 1 skrivs med liten bokstav t.ex. m=milli d.v.s. 1 ms är 1 millisekund

Så 1 GB är 1 Gigabyte och 1 Gb är 1 Gigabit. En viss skillnad.

Läser man hela tråden ser man jag redan bett om ursäkt för att versaler kunde vara utelämnade, men det var väl bara en tidsfråga innan nån som visste hur det skulle se ut och var tvungen och kommentera det.

Segeson skrev:

Eftersom tråden handlar om hur mycket utrymme det är på ett minneskort och inte någon Networking essentials tenta tror jag dom flesta begriper hur det ligger till.

Och för den delen är det allmänt vedertaget att skriva "Kbit" och "Mbit" när man pratar om överföringshastigheter, allt för att undvika missförstånd.

Damocles skrev:
Bra det. SI borde också ducka. De glömde nämligen att fråga branschen om vad de tyckte om sin nya fina standard som skulle göra det så logiskt för alla men som ingen ville använda för att 95% tycker att den är totalt inödig.
Jag tror att det lever kvar eftersom de som lärt är lite nöjda med att de kan något som de flesta inte kan.

Det är ju otroligt få, även i "branschen", som faktiskt behöver bry sig om skillnaden, så man skulle kunna gå över utan större problem. Och då skulle mannen på gatan slippa lära sig denna datorkuriosa-detalj.

Och innan någon säger det: nej, det finns egentligen inget inneboende hos datorer som säger att man måste använda prefix som är 2-potenser, datorer använder inte prefix överhuvudtaget.

Peter och Martin,

Ni måste förestå att den som jobbat i dator- och datakommunikations branschen sedan 1967 hoppas att ungdomen idag kan skilja på Byte och bit precis som man kan skilja på Kronor och öre.

På den här siten finns en definition hur man räknar överföringshastigheten kamera>kort>dator

http://www.kingston.com/digitalmedia/x/

Observera sorterna, ingenstans finns Kbit, glöm det ordet, det används vid gammalmodig serieöverföring med modem och har inget med våra kameror att göra idag.

Christer

Ni måste förestå att den som jobbat i dator- och datakommunikations branschen sedan 1967 hoppas att ungdomen idag kan skilja på Byte och bit precis som man kan skilja på Kronor och öre.
Från mig får du inget mothåll, jag har kunnat räkna binärt i många år. Man behöver ingalunda ha jobbat inom branschen så länge, med dagens utvecklingstakt så räcker gott de 10-12 år jag har för att man ska tycka så. Jag blir lika förvånad varje gång jag stöter på någon som varken kan räkna binärt eller aldrig har sett DOS.

Observera sorterna, ingenstans finns Kbit, glöm det ordet, det används vid gammalmodig serieöverföring med modem och har inget med våra kameror att göra idag.
Det gäller för minneskort ja, men även andra saker, t.ex. CD-ROM-enheter och hårddiskar. Det är dock en annan femma vid andra typer av kommunkation. Börjar du komma in på nätverk och andra interface så är det ofta Mbit/s och Kbit/s som gäller. Kolla USB och Firewire, vilka också är en del av våra kameror idag. Då är du tillbaka på Mbit/s igen.

Varför Kbit och Mbit överhuvudtaget förekommer framför något som kb kontra Kb kontra KB och detsamma för mb, Mb och MB är för att ge de som inte hänger med på att det är en skillnad mellan b och B.

Det var inte länge sedan jag råkade ut för en lite olycka i en tabell jag gjorde där jag hade skrivit MB/s och korrläsaren ändrade det till Mbit/s vilket då ger ca 1/10 av den korrekta hastigheten. Det var just minneskort det gällde ja.

Sen är det ju så att de 150KB/s som Kingston anger för sina minneskort har sitt ursprung i den hastigheten CD-spelare går i. Där 1x räknas som 150KB/s. Viilket var några år innan Flash-korten lanserades.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Börjar du komma in på nätverk och andra interface så är det ofta Mbit/s och Kbit/s som gäller.
Inte bara ofta utan vid all datakommunikation som inte sker över bussar på extremt korta avstånd (vanligtvis inom en dator) är det alltid endast bit/s som skall användas. Det är alltså inte alls begränsat till bara "gammalmodig serieöverföring med modem". Prefixen är inom datakomm också alltid 10^3 och inget annat.

Det är programmerare och annat löst folk som inte förstått datakomm som ställt till förvirringen genom att börja ange dataöverföring i Byte/s. I bästa fall får de då åtminstone versaler och gemener rätt men prefixen blir rena lotteriet eftersom man måste gissa hur de tänkt.

För t.ex. en minnesbuss är det däremot både naturligt och logiskt att räkna bandbredd i Byte/s.

ANNONS
Götaplatsens Foto