Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos750d fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

fagdi

Medlem
Hej!

Jag har en eos750d sedan innan.
Jag fick ett canon 24-105mm
Men det passar inte riktigt.
Finns det någon sorts adapter till?
Mer så man slipper lägga ut massa tusen lappar till...

Med vänlig hälsning Jimmy
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vaddå passar inte riktigt. Den ska passa fint. Om det är ett EF alltså, inte ett gammalt FD (eller vad de heter från före EOS-tiden)

Kan du beskriva mer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vaddå passar inte riktigt. Den ska passa fint. Om det är ett EF alltså, inte ett gammalt FD (eller vad de heter från före EOS-tiden)

Kan du beskriva mer.
Finns två 24-105 med RF-fattning och de passar om möjligt ännu sämre än FD*, men det saknas som sagt information om vad det är för något.

*Jag tror inte att det finns något 24-105 med FD-fattning.
 

fagdi

Medlem
Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM
Är det jag köpt, och en eos 750d är det jag kör med. Det känns inte riktigt som det passar. Vågar inte riktigt forcera :p
 

ztenlund

Aktiv medlem
Måste finnas någon sorts adapter i mellan så det fungerar? Istället för att köpa nytt för många tusenlappar?
Nej, avståndet mellan fattning och sensor är mycket kortare med RF, så någon enkel adapter går inte att bygga om det ska gå att fokusera på rimliga avstånd. Detta även om du lyckas översätta hur kameran förväntas prata med objektivet.

Däremot kan du använda objektiv med EF-fattning på RF-kameror via adapter.
 
ANNONS