Annons

EPS-format. Vektoriserat?

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått en förfrågan om att leverera bilden i EPS-format, vektoriserad. Detta ska man tydligen göra i illustrator. Nu är det så att jag inte har detta program utan "endast" photoshop. Där kan man dock spara ett dokument som EPS, men är det då vektoriserat? (Alltså, jag vet skillnaden mellan vektor-dokument och pixel-dokument)

Kan nån reda ut begreppen lite så vore jag tacksam!

MVH Felix Rådberg

Nej det är det inte.

Endast text i Photoshop sparas som bezierkurvor (felaktigt kallat vektoriserat, det är först vid utskrift som banorna blir vektorer) och då endast om du kryssar i det när du sparar som EPS.

Består bilden av pixlar så förblir den som pixlar oavsett filformat.

Att texten går att bevara som banor är en trevlig egenskap som kom med version 6 av Photoshop.
Även PDFformatet bevarar text som banor.

Rättelse, om du ritar banor i Photoshop så bevaras de som banor i EPS-formatet.

Men det blir ändå en pixelbild med banor i så du vinner i filstorlek om du jobbar i Illustrator.

vad skall du leverera för typ av bild? En logga?

Är det en pixelbild så blir det som sagt fortfarande en pixelbild

Alltså, det är en bild tagen med D100 som ska tryckas på en tröja. Jag tänkte leverera den i jpg 2000x3000 pixlar, men de ville ha den i EPS. Jag kan inte haja hur slutresultatet skulle bli bättre av det, därför tänkte jag fråga. Okej om det är en väldigt liten logga, som ska dras upp stort, då är det klart att man vill ha den i vektor-format.

Nej bilden blir inte bättre av att vara i EPS men däremot kan det vara så att deras skrivare fungerar bäst med filer i EPS-formatet.

Den så kallade ”rippen” som omvandlar pixelinformation till skrivarpunkter kan vara känslig och många tryckerier och liknande är inkörda på EPS-formatet.

Spara so EPS och leverera.

Alltså, är det riktigt säkert att de vill ha din bild vektoriserad?

Låter rätt vansinnigt ifall de ska trycka på tröja...

Det är inte bara så att de vill ha den i CMYK?
Blir ju aningen lättare för dem att separera färgerna.

Jpg i CMYK är inget vidare för herr rip...

Vektorisera kan du göra i Corel Draw om du har nån kompis som har det programmet... =)

Dock ser jag ingen mening att vektorisera såvida det inte ska tryckas upp hyffsat stort.

Nej, jag tror att vektorisera hade varit onödigt. Nu löste det sig iallafall, men tack för hjälpen!

En liten fråga

Jag jobbar lite med loggor som skall till tryck är det någon som vet ett gratis program som man kan titta på vektoriserade EPS filer med.

MVH Fredrik

Re: En liten fråga

Fredde. skrev:
Jag jobbar lite med loggor som skall till tryck är det någon som vet ett gratis program som man kan titta på vektoriserade EPS filer med.

MVH Fredrik

GSview + Ghostscript är gratis. Sök på nätet så hittar du dem.

/D

ANNONS
Götaplatsens Foto