Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag är sedan några dagar 70+ och inte bara 70 och jag har förstått att de flesta aldrig skaffat sig en schysst skrivare att skriva ut på - möjligen är det idag helt vid sidan av dagens trender. Det har i alla fall jag gjort tidigt (redan 2005) och nu har jag en EPSON SC-P600 som jag tycker ger fantastiskt fina resultat.
Det senaste halvåret så har jag börjat testa med matt papper och mattsvart bläck och funnit att jag gillar det främst utan glas i ramarna. Jag har aldrig gillat reflexerna.
Jag började med Epsons eget Archival Matte Paper. Det är ett papper i 189 gram/m2, så det är förhållandevis tunt. Jag har använt det både till färg och svartvitt och jag tyckte resultaten var helt OK, men det var innan jag impulsköpte Canson Infinity Etching Rag. Det är ett papper med hög vithetsfaktor, viss struktur som trots den ger en väldigt fin detaljering. Canson sägs ha tagit fram det för att det ska hålla även för muséer med höga krav. I jämförelse med Epsons enklare papper ger det ett verkligen påtagligt lyft i utskriftskvalitet. Jag tycker det blir fantastiskt bra om jag får säga det själv.
Innan min fråga ska jag säga att jag skriver ut från DxO Photolab 4 och jag har en BENQ-skärm som bara kan visa SRGB. Av det skälet brukar jag konsekvent hålla mig till SRGB i flödet. Bild sparas normalt i SRGB och utskrifter gör jag normalt i SRGB och då matchar mina utskrifter väldigt väl det jag ser på skärmen efter kalibrering med Spyder X Elite. Ni som nu vill ge mig en lektion om hur mycket bättre det är att skriva ut i Adobe RGB, gör inte det. Jag vet redan vad ni ska säga
Här till min fråga till någon som också använder detta papper Canson Infinity Etching Rag :
Jag har laddat ner och testat den profil Canson tagit fram och noterat att den faktiskt diffar rätt ordentligt från det jag ser på skärmen i mina tester.
De två bilder ni ser nedan i Fotosidans webb av en dörr från Zanzibar ser på min skärm mer identiska ut nu än de gör i verkligheten i exv. Photolab 4.
Cansons profil till pappret ger den i särklass ljusaste bilden och det som är i turkosfärg i dörren blir verkligt urvattnat och mer "vitt" än på skärmen och det är säkert papprets rätt höga vithetsfaktor som slår igenom. Så den profilen anser jag inte att jag kan använda alls.
Istället testade jag med den Epson profil som jag hittade som heter Epson Ultra Premium Presentation Matte. Den testade jag med SRGB och utskrift och den blev klart bättre i färgerna men inte helt som jag är van vid från Epsons papper. Även denna ger för ljusa turkosa toner.
Jag testade till sist en fil jag sparat ut i Adobe RGB och där diffar även bildens brunaktiga toner från SRGB-utskriften jag tycker ligger närmast (samma EPSON-profil som SRGB-filen som blev bäst skrevs ut med.) Adobe RGB-filen är mer blå i tonen i det turkosa och mindre ockra och mer mot rött i det bruna, vilkte ju är väntat med Adobe RGB. Egentligen tycker jag bäst om Adobe RGB-utskriften trots allt men det är inte den som stämmer bäst med hur filerna ser faktiskt ut på skärmen i mina program och jag vill ju helst att skärmupplevelsen ska vara i synk med utskrifterna.
OBS! Är det någon som kan berätta vilken profil ni kommit fram till funkar bäst med detta papper. Med det menar jag överensstämmelse i färg mellan skärm och utskrift.
Det skulle ju vara kul att få till detta för pappret är ju annars helt underbart i sin textur och uttryck.
Är det fler som saknar Stefan Ohlson? :-(
Tack för ordet!
SRGB
Adobe RGB
I verkligheten ser Adobe-filen lite mörkare ut än SRGB-filen och Adobe-utskriften är också den lite mörkare än de i SRGB, vid sidan också att färgerna diffar med mer mot ockra i det bruna i SRGB och mer mot rött i det som drar år brunt i Adobe RGB samt mer mot turkos i det turkosa i SRGB (även om det är för ljust) och i Adobe RGB så blir det turkosa för mycket blått egentligen.
Det senaste halvåret så har jag börjat testa med matt papper och mattsvart bläck och funnit att jag gillar det främst utan glas i ramarna. Jag har aldrig gillat reflexerna.
Jag började med Epsons eget Archival Matte Paper. Det är ett papper i 189 gram/m2, så det är förhållandevis tunt. Jag har använt det både till färg och svartvitt och jag tyckte resultaten var helt OK, men det var innan jag impulsköpte Canson Infinity Etching Rag. Det är ett papper med hög vithetsfaktor, viss struktur som trots den ger en väldigt fin detaljering. Canson sägs ha tagit fram det för att det ska hålla även för muséer med höga krav. I jämförelse med Epsons enklare papper ger det ett verkligen påtagligt lyft i utskriftskvalitet. Jag tycker det blir fantastiskt bra om jag får säga det själv.
Innan min fråga ska jag säga att jag skriver ut från DxO Photolab 4 och jag har en BENQ-skärm som bara kan visa SRGB. Av det skälet brukar jag konsekvent hålla mig till SRGB i flödet. Bild sparas normalt i SRGB och utskrifter gör jag normalt i SRGB och då matchar mina utskrifter väldigt väl det jag ser på skärmen efter kalibrering med Spyder X Elite. Ni som nu vill ge mig en lektion om hur mycket bättre det är att skriva ut i Adobe RGB, gör inte det. Jag vet redan vad ni ska säga
Här till min fråga till någon som också använder detta papper Canson Infinity Etching Rag :
Jag har laddat ner och testat den profil Canson tagit fram och noterat att den faktiskt diffar rätt ordentligt från det jag ser på skärmen i mina tester.
De två bilder ni ser nedan i Fotosidans webb av en dörr från Zanzibar ser på min skärm mer identiska ut nu än de gör i verkligheten i exv. Photolab 4.
Cansons profil till pappret ger den i särklass ljusaste bilden och det som är i turkosfärg i dörren blir verkligt urvattnat och mer "vitt" än på skärmen och det är säkert papprets rätt höga vithetsfaktor som slår igenom. Så den profilen anser jag inte att jag kan använda alls.
Istället testade jag med den Epson profil som jag hittade som heter Epson Ultra Premium Presentation Matte. Den testade jag med SRGB och utskrift och den blev klart bättre i färgerna men inte helt som jag är van vid från Epsons papper. Även denna ger för ljusa turkosa toner.
Jag testade till sist en fil jag sparat ut i Adobe RGB och där diffar även bildens brunaktiga toner från SRGB-utskriften jag tycker ligger närmast (samma EPSON-profil som SRGB-filen som blev bäst skrevs ut med.) Adobe RGB-filen är mer blå i tonen i det turkosa och mindre ockra och mer mot rött i det bruna, vilkte ju är väntat med Adobe RGB. Egentligen tycker jag bäst om Adobe RGB-utskriften trots allt men det är inte den som stämmer bäst med hur filerna ser faktiskt ut på skärmen i mina program och jag vill ju helst att skärmupplevelsen ska vara i synk med utskrifterna.
OBS! Är det någon som kan berätta vilken profil ni kommit fram till funkar bäst med detta papper. Med det menar jag överensstämmelse i färg mellan skärm och utskrift.
Det skulle ju vara kul att få till detta för pappret är ju annars helt underbart i sin textur och uttryck.
Är det fler som saknar Stefan Ohlson? :-(
Tack för ordet!
SRGB
Adobe RGB
I verkligheten ser Adobe-filen lite mörkare ut än SRGB-filen och Adobe-utskriften är också den lite mörkare än de i SRGB, vid sidan också att färgerna diffar med mer mot ockra i det bruna i SRGB och mer mot rött i det som drar år brunt i Adobe RGB samt mer mot turkos i det turkosa i SRGB (även om det är för ljust) och i Adobe RGB så blir det turkosa för mycket blått egentligen.
Senast ändrad: