Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Perfection 4490 Photo ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bump!

Skulle vara intressant att höra omdömen, borde väl vara någon som hunnit skaffa en nu?

Rent allmänt: hur pass bra resultat kan man räkna med att få med en sådan här flatbäddsskanner med "neg-/dialock", jämfört med en dedikerad neg-/diaskanner? Är det jätteskillnad? Man borde väl få betydligt bättre resultat än från skannade papperskopior i alla fall?

Skulle vara intressant om någon kunde posta exempel på inskannade bilder eller länk till någon sida med test.

mvh,
Johan

Jag skaffade en strax innan jul. Tyvärr har jag knappt använt den, men det lilla jag sett så utför den jobbet som den ska. Om du söker en skanner mer inriktad på filmskanning så kanske 4990 är ännu intressantare? Kostar mer, men har fått bra omdömen.

Johan!

Har sedan ett år tillbaka använt Epson Perfection 4490 Photo.

Den fungerar mkt bra.
Ger kanske det bästa resultatet av de flatbäddsskanner som finns på marknaden idag.

Rekommenderar att Du köper till SilverFast AI - originalprogrammet från Epson ger inte alls lika många möjligheter och har en hel del brister. Epson:s skannerprogram måste installeras för att SilverFast skall fungera.

Skanna in stora filer - ca 40 MB och uppåt.
Det som en ren filmskanner klarar bättre är dia - de kräver mycket om det skall bli bra. Jag skannar in allt material utan filter och finesser.

Ibland missar Epson skannerprogram att skapa en ruta för varje dia - eller filmremsa.

Är mkt nöjd med skannern.
Om Du köper en ren filmskanner bör Du gå upp till ca 20 000:- för att det skall bli klar synbar skillnad jämfört med Epson.

Jan Holmberg

Tackar så mycket för svar och tips! Låter som den skulle passa mig jättebra, har nästan bara negativ som jag vill skanna in, så om dia inte fungerar riktigt lika bra gör inte så mycket.

mvh,
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto