Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson SC-600 - problem byta från Photoblack till Matteblack

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nära döden upplevelse vid byte från Photoblack till Matteblack i min Epson SC-600

Jag är en rätt van användare av Epsons SC-600-skrivare och har några gånger tvingats till större ingrepp än att köra "Nozzle Clean"-programmet eller en "Nozzle print"-kontrollutskrift.

Jag hade fått för mig att printa lite matt och på denna skrivare använder de två olika svarta bläcken samma huvudkanal för svart. Det innebär i praktiken att hela kanalen rensas på det ena eller andra bläcket som för tillfället används och ersätts med det andra. Detta är i praktiken en konstruktion som ber om problem - om man inte använder matt regelbundet. (Jag har läst att det kommer nya skrivare om de inte redan kommit där även Matteblack har sin egen kanal och jag förstår nu bättre varför det är en bra idé).

Jag hade alltså inhandlat matt papper och bytte papper i drivrutinsinställningar och det triggade igång bytet till Matteblack som alltså inte använts sedan skrivaren var ny för nära fem år sedan. Det gick självfallet helt åt helvete på ren svenska när det gamla matta torkade bläcket täppte igen både ledningar och skrivarhuvudmunstycken. Efteråt tänkte jag förstås på hur dum jag tillät mig att bli av ren lättja. Jag printade och absolut inget svart kom fram. Jag försökte då alternera mellan Photoblack och Matteblack för att rensa kanalen utan att spilla bläck av annan kulör i onödan men det hjälpte inte - både typerna av svart var helt borta i mina "Nozzle check"-utskrifter.

- Jag skaffade då först nytt bläck - av båda svarta sorterna samt en stor flaska AJAX - Guds gåva till de som fått problem med skrivhuvudena.

- Jag började som vanligt vid sådana här mer allvarliga problem med att koppla ur skrivhuvudet och lägga luddfria servetter under skrivhuvudet med massor av AJAX och där fick det dra under lite Glad Pack i tre-fyra timmar innan jag tvättade undersidan av skrivhuvudet genom at tvinga det fram och tillbaka under detta.

- Nästa steg var att ta bort de gamla svarta patronerna göra rent de fyra munstyckshålen som finns i varje patronventil med AJAX och en knappnål som jag höll i en polygrip för att få bättre kraft. Knappnålar är perfekta och passar precis.

- Efter detta körde jag totalt tre "Nozzle Clean" med efterföljande "Nozzle Check". Till slut blev det perfekta printar igen.

Jag började umgås med tanken på att det nog var billigare att köpa en ny skrivare (för då får man ju en hel uppsättning nytt bläck på köpet) men den här gången kom jag undan med blotta förskräckelsen. Det goda om det nu fanns något sådant kan ändå ha varit att jag nu sett att det faktiskt gick att få igång en skrivare som helt kloggats igen av fem år gammal färg.

Jag avslutar med att skicka en vänlig tanke till Colgate-Palmolive som ser till att vi alltid har tillgång till AJAX, vare sig det är fönster eller skrivare vi måste fixa.

Som ni ser blev det sent (3:29) men det känns trots allt väldigt bra att det gick bra till sist även om det tog hela kvällen.
 

Artis

Aktiv medlem
Jag hade alltså inhandlat matt papper och bytte papper i drivrutinsinställningar och det triggade igång bytet till Matteblack som alltså inte använts sedan skrivaren var ny för nära fem år sedan. Det gick självfallet helt åt helvete på ren svenska när det gamla matta torkade bläcket täppte igen både ledningar och skrivarhuvudmunstycken. Efteråt tänkte jag förstås på hur dum jag tillät mig att bli av ren lättja. Jag printade och absolut inget svart kom fram. Jag försökte då alternera mellan Photoblack och Matteblack för att rensa kanalen utan att spilla bläck av annan kulör i onödan men det hjälpte inte - både typerna av svart var helt borta i mina "Nozzle check"-utskrifter.
Om du skulle ha en separat kanal för Matteblack och triggar i gång en patron som satt där halvtorrt i 5 år då skulle den täppa till kanalen ändå.
Visst är lösningen på SC-P600 dum (har en sådan själv) det dränerar bläcket i onödan, dessutom tar byte en massa tid också.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du skulle ha en separat kanal för Matteblack och triggar i gång en patron som satt där halvtorrt i 5 år då skulle den täppa till kanalen ändå.
Visst är lösningen på SC-P600 dum (har en sådan själv) det dränerar bläcket i onödan, dessutom tar byte en massa tid också.
Förmodligen men med den nya lösningen skulle den ju inte kloggat igen både Photoblack och Matteblack. Hade man separata kanaler så hade man ju i alla fall inte haft några problem med Photoblack. Som det är gjort nu så får man ju en "single point of failure" i den gemensamma "svarta kanalen" för allt svart.

.... men jag borde ju bytt den där Matteblack-patronen åtminstone innan jag bytte papper och försökte skriva ut matta bilder men det hade förmodligen inte räckt. Borde förmodligen "piersat" munstyckets hål också med knappnål innan jag försökt skriva ut.

Hoppas andra är smartare än jag men eftersom en full patron som jag faktiskt hade kostar nästan 300 spänn, så är det lätt att bli dumsnål. Nu är ni i alla fall varnade :).
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Och med separata kanaler hade man aktiverat Matte Black också varje gång man gjorde en nozzle check.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Och med separata kanaler hade man aktiverat Matte Black också varje gång man gjorde en nozzle check.
Ja men det tycker jag vore helt i sin ordning för det kostar inte mycket bläck men det gör däremot en "clean" och det var väl förmodligen det du menade? Det är ju nozzle check man gör lite då och då för att se till att munstyckena ska hålla sig i form eller hur?

Jag tycker dock du tuschar en viktig fråga och du drog igång den yrkesskadade IT-utvecklaren i mig. En sak jag skulle vilja se i framtida skrivare vore en utveckling av underhållsprogrammen och då främst "nozzle clean". Jag skulle önska att Epson kunde ge oss en möjlighet att köra rensning på "enskild" kanal. För mig är det nästan aldrig annat än svart som behöver rensas.

Jag undrar vad som egentligen blev av snacket kring Epson Precision Core-tekniken. Där och då för fem år sedan pratade man om smart rensning som själv noterade "möjligen genom samma element som styr bläckmängden vid utskrift". Genom att känna av tryckskillnader vid igensatta munstycken skulle rensning kunna göras automatiskt när det behövdes utan att vi ens skulle behöva bry oss själva om detta. Uppenbarligen är vi fortfarande en bit ifrån detta.

Sedan undrar jag om de inte vill ha det som det är för då får de ju sälja mer av obscent dyrt bläck.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
så skönt att slippa Epson strulet. Min Canon pro 1000 funkar klockrent aldrig en rand. Haft den i säkert 2 år nu.
Innan körde jag Epson i över 15 år. Då får man leka mekaniker, använda fönsterputs, lära sig dra ur strömsladden när skrivarhuvet är fritt.
Riktigt skönt att slippa det.
 

alfin

Aktiv medlem
så skönt att slippa Epson strulet. Min Canon pro 1000 funkar klockrent aldrig en rand. Haft den i säkert 2 år nu.
Innan körde jag Epson i över 15 år. Då får man leka mekaniker, använda fönsterputs, lära sig dra ur strömsladden när skrivarhuvet är fritt.
Riktigt skönt att slippa det.
Du kanske bara haft tur med din Canon printer? Själv körde jag Epson Pro 3800 i åratal utan något som helst strul. Bytte till P800 och fanstyget fungerade bara ungefär när den själv ville. Stop here and there and everywhere och nu har jag ingen egen printer längre. Just nu är det Crimson som gäller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
så skönt att slippa Epson strulet. Min Canon pro 1000 funkar klockrent aldrig en rand. Haft den i säkert 2 år nu.
Innan körde jag Epson i över 15 år. Då får man leka mekaniker, använda fönsterputs, lära sig dra ur strömsladden när skrivarhuvet är fritt.
Riktigt skönt att slippa det.
Alla maskiner behöver någon form av skötsel. Det gör nog Canon-skrivare också.

Ränder har jag aldrig haft med Epson SC-600 heller. Det är inte det som är problemet. Ränder och bandning står nog sällan skrivaren för i mitt fall i alla fall, utan det gör i allmänhet mjukvaran man exporterar eller skriver ut från. Tidiga versioner av Lightroom exv. 2.x har jag aldrig kunnat skriva ut från utan gräslig bandning. Sicket skit.

Jag höll på med ett friläggningsjobb för ett djurporträtt igår och hur jag än gjorde för att exportera ut i TIFF från Capture One 20, så blev bilderna (svartvitt) jag fick ut alldeles för ljusa och alla fick en bred svart bandning en tredjedel nedifrån på bilderna, så jag fick använda DxO Photolab istället. Jag har aldrig sett det tidigare med Capture One men nu fick jag det. Jag upptäckte på köpet att jag lika gärna numera kan göra dessa jobb i Photolab med bättre resultat faktiskt. Sedan någon version så har även DxO försett Photolab "Local adjustment" med en tillräckligt bra lagerhantering för den verksamheten.

De som har problem med Epson SC-600 är nog främst folk som egentligen inte alls borde ha en skrivare överhuvudtaget, eftersom de helt enkelt inte använder den tillräckligt vare sig för att motivera kostnaderna eller för att skrivaren ska må bra. Det är möjligen så att de skulle valt en Canon istället eftersom skrivhuvudena där tydligen är inbyggda i patronerna. Om de torkar så är det väl bara att byta patronerna antar jag. De torkar väl vid sporadisk användning de med eller hur? Den viktiga skillnaden är väl att det inte behöver finnas en massa långa slangar som kan ställa till problem. Jag vet inte hur Canon löst detta om de behöver förse mer proffsiga skrivare med större bläcktankar än man kan ha om de ska sitta på det rörliga "skrivhuvudet".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kanske bara haft tur med din Canon printer? Själv körde jag Epson Pro 3800 i åratal utan något som helst strul. Bytte till P800 och fanstyget fungerade bara ungefär när den själv ville. Stop here and there and everywhere och nu har jag ingen egen printer längre. Just nu är det Crimson som gäller.
P800 är väl nästan identisk med P600 om man undantar att den klarar ett nummer större printar. De problem du beskriver har jag lyckligtvis inte drabbats av hittills med min även om även jag haft behov av ett par rengöringar på fem år. Funkar det så illa som du beskrivit, så förstår jag att man väljer en utskriftstjänst istället.

Både du och jag kan ju vittna om att det kan funka finfint även med Epsonskrivare och vi vet hur man ska sköta dem men Epson har ju inte fått sitt delvis skamfilade rykte helt av en slump. Vi kommer väl båda ihåg diskussionerna som var kring strulet med R3000 eller vad den olycksmodellen hette. Många hade ju problem med läckande skrivhuvuden i de maskinerna. Men de problemen finns inte alls längre med SC-600 och inte 800 heller vad jag vet.

Nu när jag servat min skrivare efter stoppet så funkar bläckbytet utan problem - och jag har lärt mig ännu en läxa kring hanteringen för att det ska funka. Jag måste faktiskt säga att jag är väldigt nöjd med mina utskrifter på Epsons Archival Matte nu. Svärtan är fantastisk. Jag har slutat använda glas i mina ramar också så att de kommer till sin rätt ordentligt. Det är faktiskt en helt annan grej än att printa på "satin" - semigloss som jag gjort mest hela tiden tidigare.

Jag skriver heller inte ut galet ofta och det går lite i skov som nu då jag gör det en hel del. Jag skulle inte vilja vara utan min skrivare för allt i världen nu. Det ger en väldig tillfredställelse att kunna ha kontroll på hela processen från ax till limpa och att skriva ut när och hur jag vill. Att skicka bilder till en tjänst skulle kännas som att gå tillbaka till den analoga tiden när man gick där och väntade på att "framkallade" bilder skulle ramla ner i brevlådan.

Fick du inga felmeddelanden när skrivaren tjuvstannade?
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Jag skriver heller inte ut galet ofta och det går lite i skov som nu då jag gör det en hel del. Jag skulle inte vilja vara utan min skrivare för allt i världen nu. Det ger en väldig tillfredställelse att kunna ha kontroll på hela processen från ax till limpa och att skriva ut när och hur jag vill. Att skicka bilder till en tjänst skulle kännas som att gå tillbaka till den analoga tiden när man gick där och väntade på att "framkallade" bilder skulle ramla ner i brevlådan.

Fick du inga felmeddelanden när skrivaren tjuvstannade?
Visst är det en klar fördel att ha koll på hela processen, men som du skriver måste man hålla igång maskinerna med någorlunda regelbundenhet. P800, i alla fall just den maskinen jag hade, är mycket sämre på att stå still än vad min gamla 3800 var. Maskinen tjuvstannade inte, den bara kleggade ihop och jag fick sitta och lösa upp bläck och rengöra lika länge eller längre än vad jag printade.

Jag har förstått på dina inlägg att du gillar de där rengöringsmomenten och blir lycklig när du får igång allt igen! Själv blir jag bara förbannad på att inte få ut bilden när jag bestämt mig för att printa den.

Med 3800 körde jag en nozzle check varannan vecka och vanligtvis var det utan glipor. Med P800 har jag aldrig gjort en nozzle check med en veckas mellanrum utan att den tappat en eller flera färger! Och vad värre var, det hjälpte sällan med en enkel rengöringscykel. Jag hade mer bläck i uppsamlingsbehållaren än på papper med den maskinen. Det kostar dessutom en bra slant att fylla på bläcket, så det är inte så kul att hålla på med rengöringar stup i kvarten.

Crimson printar bläckstråleutskrifter på Hahnemühlepapper, så man kan få precis lika bra kvalitet som hemma. Dessutom ännu större om man vill eftersom de printar med Epsons stora maskiner. Enda nackdelen är att man inte kan välja precis det papper man själv vill ha.
 

snap01

Aktiv medlem
Visst är det en klar fördel att ha koll på hela processen, men som du skriver måste man hålla igång maskinerna med någorlunda regelbundenhet. P800, i alla fall just den maskinen jag hade, är mycket sämre på att stå still än vad min gamla 3800 var. Maskinen tjuvstannade inte, den bara kleggade ihop och jag fick sitta och lösa upp bläck och rengöra lika länge eller längre än vad jag printade.

Jag har förstått på dina inlägg att du gillar de där rengöringsmomenten och blir lycklig när du får igång allt igen! Själv blir jag bara förbannad på att inte få ut bilden när jag bestämt mig för att printa den.

Med 3800 körde jag en nozzle check varannan vecka och vanligtvis var det utan glipor. Med P800 har jag aldrig gjort en nozzle check med en veckas mellanrum utan att den tappat en eller flera färger! Och vad värre var, det hjälpte sällan med en enkel rengöringscykel. Jag hade mer bläck i uppsamlingsbehållaren än på papper med den maskinen. Det kostar dessutom en bra slant att fylla på bläcket, så det är inte så kul att hålla på med rengöringar stup i kvarten.

Crimson printar bläckstråleutskrifter på Hahnemühlepapper, så man kan få precis lika bra kvalitet som hemma. Dessutom ännu större om man vill eftersom de printar med Epsons stora maskiner. Enda nackdelen är att man inte kan välja precis det papper man själv vill ha.
Jag har haft många Epson skrivare. Sist var det Epson storformatskrivare 7800. Man åkte alltid på nozzelcheck o lämnade man skrivaren orörd i en 3 veckor så hade man garanterat (tappat) flera färger o var tvungen att leka mekaniker med fönsterputs,torky Papper osv.
Det är bara att konstatera faktum att med Canons nya teknik så behöver du inte det. Finns mängder med trådar om Epsons igenkloggade färger det gör det inte om Canon.
Jag fick rådet från en anställd på en fotobutik som gått från Epson till Canon att det funkar så mycket bättre.
Dessutom har Epson usel service o nu är det dött lopp i kvalitet på printar mellan Canon o Epson.
Jag har haft bägge märkena o vet skillnaden av erfarenhet. Visst gillar ni att sitta med nålar o fönsterputsmedel så fortsätt med det.

Är ingen märkesfantast o tycker (mitt) märke är bäst. Däremot kan jag konstatera att Canon pro 1000 funkar betydligt bättre än alla Epson skrivare jag haft. Hade även Stefan Olsson hemma hos mig för att få igång image print o han förslog en luftavfuktare. Köpte en o det blev lite bättre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst är det en klar fördel att ha koll på hela processen, men som du skriver måste man hålla igång maskinerna med någorlunda regelbundenhet. P800, i alla fall just den maskinen jag hade, är mycket sämre på att stå still än vad min gamla 3800 var. Maskinen tjuvstannade inte, den bara kleggade ihop och jag fick sitta och lösa upp bläck och rengöra lika länge eller längre än vad jag printade.

Jag har förstått på dina inlägg att du gillar de där rengöringsmomenten och blir lycklig när du får igång allt igen! Själv blir jag bara förbannad på att inte få ut bilden när jag bestämt mig för att printa den.

Med 3800 körde jag en nozzle check varannan vecka och vanligtvis var det utan glipor. Med P800 har jag aldrig gjort en nozzle check med en veckas mellanrum utan att den tappat en eller flera färger! Och vad värre var, det hjälpte sällan med en enkel rengöringscykel. Jag hade mer bläck i uppsamlingsbehållaren än på papper med den maskinen. Det kostar dessutom en bra slant att fylla på bläcket, så det är inte så kul att hålla på med rengöringar stup i kvarten.

Crimson printar bläckstråleutskrifter på Hahnemühlepapper, så man kan få precis lika bra kvalitet som hemma. Dessutom ännu större om man vill eftersom de printar med Epsons stora maskiner. Enda nackdelen är att man inte kan välja precis det papper man själv vill ha.
Nää jag gillar verkligen inte strul, men jag är glad då jag kan fix det själv utan att behöva packa ihop skrivaren i kartongen och skicka in den på rep och jag delar gärna med mig av info som kan hjälpa andra i samma läge. En maskin idag som kostar 6-7000 är det ju knappt värt att serva. Sjukt nog har vi hamnat i en situation där en sådan betraktas som en engångsförpackning. Därför måste man kunna fixa en del själv om man nu tycker att man ska ha en skrivare överhuvudtaget.

En nozzle check eller ett par någon gång i månaden har faktiskt normalt sett räckt för mig och det tycker jag man får leva med. En nozzle check kostar nästan ingenting och det är stor skillnad mot en "clean" som faktiskt tar en hel del bläck.

Jag överväger f.ö. själv att skicka några lite större printar till Crimson och det är helt OK men just i situationer som dessa vill man ju verkligen veta att det man skickar håller.

Kom också ihåg att jag hittills bara behövt göra hjärt-lungräddning p min skrivare 2 ggr på fem år och det har i båda fallen varit just under en sommarperiod då jag inte skrivit ut på månader. Annars händer sånt aldrig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har haft många Epson skrivare. Sist var det Epson storformatskrivare 7800. Man åkte alltid på nozzelcheck o lämnade man skrivaren orörd i en 3 veckor så hade man garanterat (tappat) flera färger o var tvungen att leka mekaniker med fönsterputs,torky Papper osv.
Det är bara att konstatera faktum att med Canons nya teknik så behöver du inte det. Finns mängder med trådar om Epsons igenkloggade färger det gör det inte om Canon.
Jag fick rådet från en anställd på en fotobutik som gått från Epson till Canon att det funkar så mycket bättre.
Dessutom har Epson usel service o nu är det dött lopp i kvalitet på printar mellan Canon o Epson.
Jag har haft bägge märkena o vet skillnaden av erfarenhet. Visst gillar ni att sitta med nålar o fönsterputsmedel så fortsätt med det.

Är ingen märkesfantast o tycker (mitt) märke är bäst. Däremot kan jag konstatera att Canon pro 1000 funkar betydligt bättre än alla Epson skrivare jag haft. Hade även Stefan Olsson hemma hos mig för att få igång image print o han förslog en luftavfuktare. Köpte en o det blev lite bättre.
Som gammal tekniker Jag tror att det kan vara så att Canons koncept är bättre ur en ren designsynpunkt men ingen bläckstråleskrivare mår bra av att inte användas. Det är fullt möjligt att det är så att det är mer riskfritt att vanvårda en Canonskrivare än en Epson men likväl gäller att om man inte använder sin skrivare med viss frekvens så bör man nog inte ha någon. Då bör man utnyttja en printtjänst istället.

Om man använder en Epson-skrivare som SC-P600 regelbundet så får man inga större problem som kräver större insatser. Men låter man den stå i säg över tre fyra månader eller ett halvår kan det mycket väl bli nödvändigt. Att skriva ut en nozzle check någon gång i månaden är ju faktiskt inte särskilt betungande i förebyggande syfte.

I detta fall jag tagit upp i tråden hade jag ju faktiskt inte använt det matta bläcket på fem år och att jag betedde mig som jag gjorde var ju dubbelkorkat. Jag borde faktiskt vetat bättre. Så i det fallet kan jag faktiskt inte skylla på Epson. Jag var både korkad och lat och det är ingen bra kombo. Jag startade tråden för att jag ville varna folk som är lika lata och korkade som jag, så de inte gör samma idiotiska misstag som jag gjorde av ren slöhet och möjligen en viss förmildrande okunskap. Jag kan inte ens skylla på okunnighet, för jag har haft Epson-skrivare i över 10 år och kan dem rätt väl, vilket ju gör det hela än mer genant för mitt vidkommande.
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Med canon behöver du inte byta bläck ens . Du har både matt o blank i maskinen. Du behöver inte lyssna men det är stor skillnad på driftsäkerheten mellan epson o canon.
Dessutom så kan du köpa ett nytt skrivhuvud till canon för rimliga pengar o du kan byta själv.
Det har ingenting med designen att göra, canon har en annan teknik än epson som bevisligen är bättre.
När jag körde epson storformat så valde jag en phatte blck patron så behövde jag inte byta bläck mellan matt och blankt papper. Nackdelen med det är att dels behöver du image print o den kostar 17500 till den skrivaren samt phatte patronen kostar dubbelt så mycket som en vanlig patron bläck.
Med canon behöver du inte krångla med bläckbyten, du behöver inte oroa dig för igenkloggade munstycken, du behöver inte köra massa nozzelcheck o slösa bläck o papper.
Epson har inte hängt med i utvecklingen, allt är inte bara kvalitet på printen utan det ska funka smärtfritt oxå.
 
Senast ändrad:
ANNONS