Annons

Er väg från kameran till pappret?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan:

Jag kan bara gå efter vad jag fått veta av personer som verkligen kan det där med digital lagring. Dessutom har jag även personligen konstaterat att det där med att läsa gamla utgågna filformat kan vara svårt och ibland helt omöjligt. Hur gör du om du får en 8"-diskett? Hitta en 8"-diskettstation lär idag tillhöra det som är svårt. Och den situationen att det om 100-år kan vara svårt, ja rent omöjligt att hitta både erforderlig hårdvara och mjukvara för att komma åt den digitalt lagrade informationen kommer de facto att bli en realitet.

Beträffande de analoga fotografierna så är jag inte dummare än att även jag begriper att det måste röra sig om korrekt framkallade och fixerade bilder.

Dock kan det vara på sin plats att påminna om att övertron på det digitaliserade är märkbar, inte minst på Fotosidans debattforum. Och nedklassningen av det analoga likaså. Men det är ju något som ligger i tiden att se ner på det som har några år på nacken och oreserverat höja det senaste till skyarna.
 
FotoGunnar skrev:
Stefan:

Jag kan bara gå efter vad jag fått veta av personer som verkligen kan det där med digital lagring. Dessutom har jag även personligen konstaterat att det där med att läsa gamla utgågna filformat kan vara svårt och ibland helt omöjligt. Hur gör du om du får en 8"-diskett? Hitta en 8"-diskettstation lär idag tillhöra det som är svårt. Och den situationen att det om 100-år kan vara svårt, ja rent omöjligt att hitta både erforderlig hårdvara och mjukvara för att komma åt den digitalt lagrade informationen kommer de facto att bli en realitet.

Beträffande de analoga fotografierna så är jag inte dummare än att även jag begriper att det måste röra sig om korrekt framkallade och fixerade bilder.

Dock kan det vara på sin plats att påminna om att övertron på det digitaliserade är märkbar, inte minst på Fotosidans debattforum. Och nedklassningen av det analoga likaså. Men det är ju något som ligger i tiden att se ner på det som har några år på nacken och oreserverat höja det senaste till skyarna.
Det är nog ännu svårare att finna någon som har lagrat digitala bilder på en 8" floppy!
 
FotoGunnar skrev:

Dock kan det vara på sin plats att påminna om att övertron på det digitaliserade är märkbar, inte minst på Fotosidans debattforum. Och nedklassningen av det analoga likaså. Men det är ju något som ligger i tiden att se ner på det som har några år på nacken och oreserverat höja det senaste till skyarna.


Kanske det. Men visst kan man skönja en tendens att det finns gott om analoga entusiaster också. Som kanske idealiserar det gamla väl mycket.

De flesta analoga färgbilder har dålig hållbarhet. Många bilder har redan förstörts. Gamla dia t.ex hur kul är det att se på dem?

Allt var inte bättre förr.

Dessutom är det väldigt svårt att spekulera om framtiden och hur tekniken kommer att utvecklas.
Kan man anta att det kommer att råda en stor brist på bilder från vår tid om 200 år?
 
JanOlofHärnström skrev:
........Men visst kan man skönja en tendens att det finns gott om analoga entusiaster också. Som kanske idealiserar det gamla väl mycket........

Och vad skulle det vara för fel att vara entusiast eller att idealisera beprövad teknik som dessutom ger väldigt vackert resultat? Man slutade inte att vara entusiastisk över gamla konstnärstekniker när nya kom? Men det är klart, det fanns ju profeter som spådde den målade konstens död när fotografiet gjorde sitt intåg under 1800-talet......
 
FotoGunnar skrev:
Stefan:

Jag kan bara gå efter vad jag fått veta av personer som verkligen kan det där med digital lagring. Dessutom har jag även personligen konstaterat att det där med att läsa gamla utgågna filformat kan vara svårt och ibland helt omöjligt. Hur gör du om du får en 8"-diskett? Hitta en 8"-diskettstation lär idag tillhöra det som är svårt. Och den situationen att det om 100-år kan vara svårt, ja rent omöjligt att hitta både erforderlig hårdvara och mjukvara för att komma åt den digitalt lagrade informationen kommer de facto att bli en realitet.


Naturligtvis är det ett problem! Man får vara förutseende och spara om allt värdefullt man har till nya format allteftersom så skall det nog kunna bli kvar på något sätt.
 
Hans:

8"-disketten, förlåt det heter ju floppy på den svengelska som tydligen bör tillämpas, var bara ett exempel. Till och med jag begriper att det knappast finns någon bild som lagrats på et sådant lagringsmedium.

Jan-Olof:
Och beträffande det där med att spekulera om framtiden. Fotosidan är nog det forum som jag träffat på där det spekuleras vildast om framtiden. På gott och ont.
 
FotoGunnar skrev:
Hur gör du om du får en 8"-diskett? Hitta en 8"-diskettstation lär idag tillhöra det som är svårt.

Det är ju den situationen som du inte ska befinna dig i. I samband med att du byter lagringsmedia måste du flytta med dina filer.

Vad jag tror blir den framtida lösningen är lagringshotell. Alltså företag dit vi skickar våra filer och de får ansvara för lagringen, backup och migrering. På så sätt slipper vi hantera de flesta av de uppgifter som vi idag ska sköta.

Stefan
 
Graal skrev:
Och vad skulle det vara för fel att vara entusiast eller att idealisera beprövad teknik som dessutom ger väldigt vackert resultat?

På grund av att det finns en tendens att ignorera de problem som finns med dessa tekniker. Till exempel använder du de fotokartonger som pappret levereras i. Många märken har kartonger med mycket hög syrahalt i pappret, vilket gör att dina bilder åldras betydligt snabbare än om du lagt dem i syrafria kartonger.

Det finns samma tendens bland de digitala entusiasterna att inte se att det faktiskt finns problem med denna teknik.

Stefan
 
Hallå! Handlade det inte om vägen från kamera till papper? Inte lagring och vad som finns kvar om 1000år..

JL
 
stefohl skrev:
.....Till exempel använder du de fotokartonger som pappret levereras i. Många märken har kartonger med mycket hög syrahalt i pappret, vilket gör att dina bilder åldras betydligt snabbare än om du lagt dem i syrafria kartonger.....

Tackar för upplysningen! Jag använder dessa kartonger för omonterade bilder då det är behändigt. Känner du till om någon tillverkare har bättre kartonger än andra vad gäller syrafrihet? Annars är det väl bara att skaffa nya eller tillverka egna.
 
Börjar väl gå _lite_ långt ifrån min fråga nu? :)

Har iof fått svar, men starta gärna upp ny tråd så blir det inte lika blandade svar.
 
Alexlindgren skrev:
Börjar väl gå _lite_ långt ifrån min fråga nu? :)

Har iof fått svar, men starta gärna upp ny tråd så blir det inte lika blandade svar.

Du skrev väl om lagring i ditt första inlägg? Och det är det vi diskuterar. Fast du menade kanske enbart digital lagring. Men de utskrivna digitalbilderna ska ju också förvaras någonstans? Och rubriken innehöll ju på slutet ....till papperet. Våra diskussioner är därför högst relevanta och hör till ämnet.
 
Graal skrev:
Känner du till om någon tillverkare har bättre kartonger än andra vad gäller syrafrihet?

Light Impression har ett brett sortiment av lådor för förvaring av fotografier i syrafria material. Lika användbara för analoga eller digitala bilder. Annars finns ju också Museiservice här i Sverige, som säljer lådor för förvaring av fotografier.

Stefan
 
Spar man bildfilerna i original som RAW så har man ju ett arkiv med "digitala negativ". Då har man alla möjligheter att justera färgbalans, färgtemperatur, kontrast, skärpa och brus m.m. etc. i efterhand. Sen spar man även arbetskopior som man gjort för utskrifter och webben antingen i PSD, TIFF eller jpeg.

Jag tycker att det är bra att ha kvar RAW-filerna ifall man behöver krama ur fler detaljer ur mörka eller ljusa partier t.ex. Jag utvecklar förhoppningsvis mitt redigeringsarbete under tidens gång och då är RAW-filerna bra att ha. Spar man inte RAW-filerna så är det risk att man förlorar en del information som man senare kan komma att behöva.

Förhoppningsvis har de fotokopior eller laserutskrifter man beställer från labben idag lång hållbarhet. Dessa bilder bör man kunna lagra på ett bra sätt.
 
JanOlofHärnström skrev:
Förhoppningsvis har de fotokopior eller laserutskrifter man beställer från labben idag lång hållbarhet. Dessa bilder bör man kunna lagra på ett bra sätt.

Fotokopior, som från Crimson, Dox eller Proprint, är ju gjorda på vanligt fotopapper och har samma hållbarhet som dem. Bläckstråleutskrifter med pigmenterat bläck på syrafria papper har cirka 50-100% bättre hållbarhet.

Stefan
 
ANNONS