Annons

Erbjuda bilder till Lokaltidningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompaa_

Medlem
Hej!
Är rätt så färsk inom området fotografering och allt vad det innebär. Jag har sökt, men fann inget direkt svar på frågan jag har.

Min fråga är, om man har en del foto, och en tidning blir intresserad utav dessa och publicerar en del i deras lokaltidning och man kräver ersättning för de bilder man har bidragit med. Är det möjligt för dom att skicka pengarna via brev, eller måsta man göra någon form av faktura så att de sätter in pengarna på ens bankkonto? Eller hur går det till?

MVH, /färskingen
 
sverige?

Har bara publicerat bilder i norsk press vid två tillfällen då jag inte har eget företag fick jag helt enkelt pengar insatta direkt på mitt konto, fick betalt enligt standardavtal 500 kronor per bild om jag inte minns fel.

Håller också på att få igenom lite bilder i svensk dagspress men vet inte hur det blir eller vad som gäller....så jag skickar tråden vidare....
 
Ett vanligt bankkonto funkar. Du kan lämna en vanlig räkning där du skriver till exempel:

------
Räkning datum

1 st. bild publcerad **datum** a´**ditt pris**

Att betala: **ditt pris**


Ditt namn, adress, telenummer
-------

Snacka med dem innan och lämna dina kontouppgifter och kom överens om ett pris. De måste också veta om du är A-skattare. Då betalar de sociala och drar skatten, oftast.
 
Passar pa att stalla en dum fraga; behovs endast bankkontot, eller finns det nagot annat banknr som maste finnas med for att kunden skall kunna betala in direkt pa kontot? Har aldrig tagit betalt innan, sa kan inget hur sant funkar...
 
Nouna skrev:
Passar pa att stalla en dum fraga; behovs endast bankkontot, eller finns det nagot annat banknr som maste finnas med for att kunden skall kunna betala in direkt pa kontot? Har aldrig tagit betalt innan, sa kan inget hur sant funkar...
Inom Sverige ska det räcka med bankkontonummer samt clearingnummer. Dessutom är det bra att ange vilken bank du har, eftersom det i vissa fall behövs när man betalar.

Om du behöver ta emot betalningar från utlandet är det lite krångligare. Då behövs mer uppgifter.

/Thomas
 
Thomas,
Tack for svaret. Det handlar on betalning inom Sverige fran privatpersoner. Vad exakt ar clearingnummer? Kanner mig dum som fragar...
 
Clearingnumret är en siffersnutt som talar om vilket bankkontor du har. Ofta är det de fyra eller fem första siffrorna i kontonumret. Hur kontonumren är uppbyggda varierar en del mellan bankerna.
 
Nouna skrev:
Vad exakt ar clearingnummer?
Clearingnummer är ett fyr- eller femsiffrigt nummer som talar om vilket bankkontor som kontot tillhör.

Man skulle kunna dra en parallell till telefonnummer. Då motsvarar clearingnummer riktnummer. Man kan tex tänka sig att det finns ett stort antal personer i låt säga både Stockholm och Göteborg (och massa andra städer) som har samma telefonnummer, men när man slår riktnumret vet telefonväxlarna till vilken stad samtalet ska kopplas. På samma sätt kan det finnas massa människor som har samma bankkontonummer, men genom att man anger clearingnummer hamnar pengarna man skickar på kontot hos rätt bankkontor.

/Thomas
 
Ah, da hanger jag med! Gissade att det var ngt liknande,men var inte saker. Hehe Jag vet att det heter "sort code" i England...

Ok, da far jaq hora med min bank exakt vilka nummer jag ske ge kunden. :) Tack for hjalpen!
 
ett annat bra sätt är att ha ett bankgironummer. kostar typ 100 kr/år och är ett bra alternativ om man börjar dra in lite på sitt fotograferande. då kan bl.a. betalaren se att det är rätt mottagare. och så är 8 siffror lättare än 25...


/lasse
 
Senast ändrad:
Skatteverket?

Passar på att fråga en allmänn fråga när man tar emot betalningar för bilder som blir publicerade eller sålda för annan användning.

Vad säger skatteverket om att man får "lön" för arbete man gör om pengarna skickas per brev eller insätts på ett konto.

Vad är man skyldig att meddela dem när det blir dags för deklaration?

Då antar jag att säljaren är en hobbyfotograf som har ett jobb vid sidan av. Och använder sig av fotografering för att få en extra inkomst.

Mvh
Petri
 
tror att man är skyldig att bokföra de fakturor man skickar, och betala moms på det man får in. detta gäller i alla fall företagare med foto som "område"
 
Skatteverket... suck

Är det någon mer än jag som blir trött av att läsa skatteverkets förklaringar.

Läste precis igenom deras häfte angående hobbyverksamhet och jag blir ju inte klok. Så mycket arbete för att få en extra inkomst från en hobbyverksamhet. ALLT ska tametusan beskattas.

Jag är ingen ekonom och kanske är det därför jag har så svårt för texter som kommer från skatteverket men jag blir rätt förbannad över att de ska krångla till allt som har med inkomster att göra.

Är det ingen här på fotosidan som har fotograferingen som extra inkomst som ENKELT kan förklara vad det innebär för en vanlig privatperson skattemässigt. Då tänker jag på fakturering vid försäljning av fotografier och deklarering av inkomsterna samt avdrag man kan göra.

/Petri
 
Frågan har varit uppe förr så jag tror du kan hitta den infon om du söker.

Annars så kan du ju helt enkelt ringa och fråga, Skatteverket har jättebra service via telefon och de kan normalt direkt svara på alla frågor (undantaget är om du har någon jättekomplicerad fråga, men det är knappast fallet här).
 
ANNONS