Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Sigma 28-70/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFalken

Aktiv medlem
Hejsan, har kikat lite på Sigmas 28-70/2,8 och 24-70/2,8. Var inne på Expert idag, och de sålde 28-70 för 3k5. Tog med mig kameran för att testa, men lyckades givetvis glömma batteriet i laddaren, så jag kunde inte testa optiken. Är det någon här som har erfarenhet av denna optik? Något ni kan rekommendera?

Den har aningen hög distorsion för min smak och bländas med fördel ner minst ett par steg för bästa skärpa. Kräver du skärpa som fasta objektiv redan vidöppet eller om du plåtar arkitektur och havshorisonter är det inte rätt objektiv.

Men tar man det för vad det är och jämför med andra zoomar i rimligt prisläge så är det helt klart ett mycket prisvärt objektiv som ger en fin sökarbild och fast bländare. Rekommenderas helt klart, med ovanstående reservation.

Ok tack för ditt svar.
Jag kommer att komplettera objektivet med ett fast 50mm för porträtt bla. och ett Canon 70-200/4L för landskap och flygfotografering ( som jag pysslar en hel del med ). Det objektivet jag har nu kräver att jag bländar ned till 8 för skärpa, kan jag bara köra med runt 5,6 i 28-70 läget är jag nöjd, samt att det går att köra med 2,8 - 3,5 i nödfall. Ett Canon 16-40 har jag också tänkt att komplettera med i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto