Annons

Erfarenheter efter byte D700 -> 5DII?

Produkter
(logga in för att koppla)

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en D700 som jag är väldigt nöjd med för stillbilder, bra dynamiskt omfång, lågt brus, skön känsla i grepp och vred, snabb ergonomi mm. Men jag är väldigt filmsugen, drar mot fasta objektiv och skulle också gärna vilja ha en tystare slutare som på 5DII.. Jag vill inte byta från fullformat så för närvarande är det mellan dessa valet står. Sedan är jag också nyfiken på att pröva Canonkamera mer allmänt. Jag har bara tagit några enstaka bilder med en 5DII så jag har inte upplevt den i detalj. Det som jag givet detta inte gillar hos 5DII är placeringen på och funktionsuppdelningen mellan rattreglagen och så färgbruset (på de råbilder jag sett) på högre ISO men det borde vara ett mindre problem med nya LR3 som gör under för bruset i alla fall vad jag sett på mina Nikonfiler.

För närvarande har jag ett par nikonobjektiv som jag är nöjd med 14-24, 24-70, 70-200VRII, 105VR makro, 85/1,4 och en Sigma 50/1,4. Skulle jag byta så tror jag att jag skulle vikta över lite mer mot fasta med 35/1,4 85/1,2 och evt 135/2 samt zoomar 24-105 och 16-35/2,8.

Jag vore tacksam för upplevda fördelar/nackdelar jmf D700 för er som redan gjort bytet. Verkar objektivvalen vettiga? Jag har även en konkret fråga i hur ni upplever säkerhet i AF centralt och framförallt på de perifera fokuspunkterna i jämförelse. Jag har sökt i Canonforumet men inte hittat tillräcklig med svar men jag kan ha missat någon tråd då jag inte brukar vara här.

Stort tack för hjälp!

Jag gillar inte att 5D Mark II har 1/200s i X-synk-hastighet. Sedan ifall man kör med blixten off-shoe så är det nästan omöjligt att hitta focus när det börjar bli lite mörkare.

Film funktionen kräver en heldel... som tex en bättre datorn/grafikkort samt att ljudet inte är någon vidare utan en extern mic. Samt att det saknas 720x1280 upplösning för video.

Kanske inte var det du undrade över men jag skrev lite nackdelar som jag stör mig på... ;)

Ergonomiska skillnader behöver du inte vara rädd för. Man vänjer sig. Jag, som haft Canon sen 1975, tycker att Nikons ergonomi ligger ungefär 30 år efter. Men de som är vana vid Nikon tycker den är bra.

Avancerad AF är inte vad Canon satsade på till 5D Mark II. Om den däremot är bra eller dålig finns det olika åsikter om. Det gör det om den mer avancerade konstruktionen i 7D också, så det är nog inte så viktigt.

Filmning som ska se seriöst ut kräver mycket mojänger och planerande. Yrkesfilmarna verkar älska dem, åtminstone om de ska betala också. Hej-och-hå-knäpparna tycker mest det är knöligt.

jag kör med både D700 o 5D mark 2. Dom fördelar jag ser med 5D mark 2 är
mer upplösning
filmfunktion
lättare/smidigare kamera
Tillgång till optiken 70-200 f4 is
möjlighet att köra små raw
modernare meny system

jag fotar ofta inget snabbt så jag har aldrig något strul med af på 5D.

D700 tycker jag har följande fördelar
vattenpass
du kan lyfta lågdagararna något mer
Jag upplever Nikons 24-70 något bättre än canons

Om det är bara filmfunktionen du behöver så är det nog bara att vänta för jag tror att Nya D700 bör ha dels mer upplösning o filmfunktion o den kan inte vara så långt borta för jag tror inte Nikon kommer låta canon plocka kunder med sin utmärkta 5D hur länge som helst.
oavsett väldigt bra kameror bägget två.

ANNONS
Götaplatsens Foto