Annons

Erfaringer med Zeiss Milvus 50mm f/2.0 på Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

bergholt

Aktiv medlem
Kloge mennesker,


Jeg har fornylig skiftet fra et Pentax K5 til et 'vintage' Nikon D3, som jeg synes er et fremragende kamera.

Det efterlader mig med restbudget til et godt objektiv til makrofotogafering af forskellige gløderør, som er et af mine projekter for tiden.

For tiden er jeg i gang med et arkiveringsprojekt med billedtagning og kategorisering af gløderør fra 50'erne og frem.

Der er et par billede her, som er taget med mit gamle Pentax K-5-kamera med et 35mm 2.8-objektiv.

Jeg har kig på et Zeiss Milvus 50 2,0 ZF.2, som burde være noget af en opgradering.

Er der nogen, der har gode såvel som dårlige erfaringer med det? Minimumsfokuslængde skulle, som jeg læser databladene, være 24 centimer, hvilket burde fungere rigtig fint, selvom jeg er vant til Pentaxets 13 centimeter.

Udover makrobilleder planlægger jeg også at bruge det til portræffotografering.

Jeg ved, Nikon har et fint 60mm-objektiv, men jeg vil gerne ud i noget lidt mere særligt (og lysfølsomt).

Jeg har kigget masser af YouTube-videoer og 'reviews' igennem online, men vil gerne høre konkrete erfaringer fra dygtige og kompetente mennesker her på forummet.


Stor tak på forhånd,

Kasper
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Objektivet i sig är nog bra. Mitt problem, numera, är att min syn inte är tillräckligt bra för att kunna sätta fokus riktigt bra. Det kanske du inte har något problem med.
För att underlätta fokuseringen kan man byta sökarskiva på kameran. Det har jag gjort på min D700.
 

bergholt

Aktiv medlem
Objektivet i sig är nog bra. Mitt problem, numera, är att min syn inte är tillräckligt bra för att kunna sätta fokus riktigt bra. Det kanske du inte har något problem med.
För att underlätta fokuseringen kan man byta sökarskiva på kameran. Det har jag gjort på min D700.
Tak for din besked - det er en rigtig, rigtig go' pointe.

Det havde jeg ikke indtænkt, og det ville være ærgerligt, hvis det ikke fungerede med så dyrt et objektiv.

Tak!
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har du möjlighet att prova objektivet?
Annars finns det många manuella äldre Nikkor-objektiv som inte kostar så mycket.
Då kan du se om det passar dig med manuell fokusering
 

cowboy

Aktiv medlem
Kloge mennesker,


Jeg har fornylig skiftet fra et Pentax K5 til et 'vintage' Nikon D3, som jeg synes er et fremragende kamera. Det efterlader mig med restbudget til et godt objektiv til makrofotogafering. For tiden er jeg i gang med et arkiveringsprojekt med billedtagning og kategorisering af gløderør fra 50'erne og frem.

...

Jeg har kig på et Zeiss Milvus 50mm f/2.0, som burde være noget af en opgradering. Er der nogen, der har gode såvel som dårlige erfaringer med det? Minimumsfokuslængde skulle, som jeg læser databladene, være 24 centimer, hvilket passer fint.
Hej Kasper

Jag har för några år sen reprofotograferat tusentals dokument (gamla fotografier, gamla bouppteckningar med mera) med Zeiss Milvus 2/50 macro på Nikon D850.

Även om min syn inte är den bästa så har jag aldrig upplevt några problem med att pricka in skärpan (på kamerans standardmattskiva), även D850s fokusindikator funkar fint och pålitligt.

Du kommer att bli nöjd med Milvusobjektivet även på Nikon D3, i din situation skulle jag inte tveka att köpa förutsatt att priset är vettigt.

Lite OT: jag kopplade dessutom ihop D850 med datorn (macOS med Capture One Pro) med en USB tetheringkabel, ska man reprofotografera många bilder så sparar man väldigt mycket tid med att bilden hamnar på datorns hårddisk i st f på kamerans minneskort, att bilden dyker upp på datorskärmen inom ca 1 sekund och att man omgående kan kolla skärpa och exponering.
 

bergholt

Aktiv medlem
Har du möjlighet att prova objektivet?
Annars finns det många manuella äldre Nikkor-objektiv som inte kostar så mycket.
Då kan du se om det passar dig med manuell fokusering
Tak for din besked. Jeg har forhørt mig hos nærmeste forhandler, og det er desværre ikke noget, de har til fremvisning lige nu - det er en bestillingsvare.

Men jeg kan læse andre steder, at fokusringen har et longthrow på over 300 grader, hvilket afskrækker mig lidt.

Det er en rigtig god idé at eksperimentere med et ældre objektiv først.

Tak for inputs :)
 

bergholt

Aktiv medlem
Hej Kasper

Jag har för några år sen reprofotograferat tusentals dokument (gamla fotografier, gamla bouppteckningar med mera) med Zeiss Milvus 2/50 macro på Nikon D850.

Även om min syn inte är den bästa så har jag aldrig upplevt några problem med att pricka in skärpan (på kamerans standardmattskiva), även D850s fokusindikator funkar fint och pålitligt.

Du kommer att bli nöjd med Milvusobjektivet även på Nikon D3, i din situation skulle jag inte tveka att köpa förutsatt att priset är vettigt.

Lite OT: jag kopplade dessutom ihop D850 med datorn (macOS med Capture One Pro) med en USB tetheringkabel, ska man reprofotografera många bilder så sparar man väldigt mycket tid med att bilden hamnar på datorns hårddisk i st f på kamerans minneskort, att bilden dyker upp på datorskärmen inom ca 1 sekund och att man omgående kan kolla skärpa och exponering.
Tak for inputs, der taler for at det kunne være den rigtige vej at gå.

Som det blev foreslået, tror jeg, jeg forsøger mig med et billigere, ældre manuelt objektiv.

Har du brugt Milvus'en til andre formål?

Og rigtig fint med muligheden for tethering med usb-kabel - det havde jeg slet ikke tænkt over, man kunne.
 

esbtse

Aktiv medlem
Kloge mennesker,


Jeg har fornylig skiftet fra et Pentax K5 til et 'vintage' Nikon D3, som jeg synes er et fremragende kamera. Det efterlader mig med restbudget til et godt objektiv til makrofotogafering. For tiden er jeg i gang med et arkiveringsprojekt med billedtagning og kategorisering af gløderør fra 50'erne og frem.

Der er et par billede her, som er taget med mit gamle Pentax K-5-kamera med et 35mm 2.8-objektiv.

Jeg har kig på et Zeiss Milvus 50mm f/2.0, som burde være noget af en opgradering. Er der nogen, der har gode såvel som dårlige erfaringer med det? Minimumsfokuslængde skulle, som jeg læser databladene, være 24 centimer, hvilket passer fint.

Udover makrobilleder planlægger jeg også at bruge det til portræffotografering.

Jeg ved, Nikon har et fint 60mm-objektiv, men jeg vil gerne ud i noget lidt mere særligt (og lysfølsomt).

Jeg har kigget masser af YouTube-videoer og 'reviews' igennem online, men vil gerne høre konkrete erfaringer fra dygtige og kompetente mennesker her på forummet.


Stor tak på forhånd,

Kasper
Köpte det i vintrast håller på att prova optiken på D700. Har dålig syn men använder fokuspunkt i kameran. Köpte den till min framtida D850 då den klarar upplsöningen. Annars klara jag mig med Zeiss planar 50mmF1.4 om man bländar ner.
 

cowboy

Aktiv medlem
Har du brugt Milvus'en til andre formål?
Ja, jag har också använt Milvus 2/50 Macro ihop med Nikons diaduplikator ES-2 ( https://www.cyberphoto.se/foto-video/analog-fotografi/ovriga-diatillbehor/nikon-diaduplikator-es-2 ) för att fotografera av gamla diabilder.

Man behöver en tunn mellanring för att komma kunna fokusera nära nog (Zeiss Milvus-makroobjektiven når ju tyvärr bara ner till avbildningsskala 1:2) och step-down-ringar (de är billiga på Cyberphoto eller Kaffebrus) för att få ner objektivets 67 mm filterdiameter till ES-2s mindre gänga.

För att på ett enkelt sätt få vitbalansen rätt så använde jag elektronblixt (och SC-28 förlängningskabel mellan blixt o kamera) och slog blixtljuset mot ES-2s mattskiva och med "blixt" valt i kamerans vitbalansinställning.

Även här har jag kört tethered till datorn så som beskrivs ovan.
 

bergholt

Aktiv medlem
Köpte det i vintrast håller på att prova optiken på D700. Har dålig syn men använder fokuspunkt i kameran. Köpte den till min framtida D850 då den klarar upplsöningen. Annars klara jag mig med Zeiss planar 50mmF1.4 om man bländar ner.
Mange tak for dit svar.
Köpte det i vintrast håller på att prova optiken på D700. Har dålig syn men använder fokuspunkt i kameran. Köpte den till min framtida D850 då den klarar upplsöningen. Annars klara jag mig med Zeiss planar 50mmF1.4 om man bländar ner.
Tak for svaret. Det godt nok også et lækkert objektiv. Så vidt jeg kan læse mig til, skulle det være med et lidt andet design være identisk med det gamle Planar.
 

bergholt

Aktiv medlem
Ja, jag har också använt Milvus 2/50 Macro ihop med Nikons diaduplikator ES-2 ( https://www.cyberphoto.se/foto-video/analog-fotografi/ovriga-diatillbehor/nikon-diaduplikator-es-2 ) för att fotografera av gamla diabilder.

Man behöver en tunn mellanring för att komma kunna fokusera nära nog (Zeiss Milvus-makroobjektiven når ju tyvärr bara ner till avbildningsskala 1:2) och step-down-ringar (de är billiga på Cyberphoto eller Kaffebrus) för att få ner objektivets 67 mm filterdiameter till ES-2s mindre gänga.

För att på ett enkelt sätt få vitbalansen rätt så använde jag elektronblixt (och SC-28 förlängningskabel mellan blixt o kamera) och slog blixtljuset mot ES-2s mattskiva och med "blixt" valt i kamerans vitbalansinställning.

Även här har jag kört tethered till datorn så som beskrivs ovan.
Mange tak for et rigtig godt svar igen - jeg lærer virkelig noget i denne tråd :)
 

bergholt

Aktiv medlem
Tusind tak for alle jeres kommentarer!

Det er af en vis bekymring, om mit syn kunne være et benspænd i forhold til Milvus-objektivet, så jeg synes, det er en rigtig go' idé, der blev foreslået om at prøve med et ældre og billigere objektiv inden køb, særligt når Milvus ikke kan prøves før køb.

Jeg har kig på et Micro Nikkor-P F=55mm 3.5,som dels fås til en rigtig fin pris, dels har fået rigtig, rigtig mange gode anmeldelser i løbet af årene.

Jeg har oprettet en ny tråd for overskuelighedens skyld - og for at nå lidt bredere ud - her. Håber, det går an?

Jeg ved, der er lidt forskellige kulturer omkring den slags, så korrigér mig meget gerne, hvis man hér på forummet ikke plejer at gøredet.
 

esbtse

Aktiv medlem
Mange tak for dit svar.


Tak for svaret. Det godt nok også et lækkert objektiv. Så vidt jeg kan læse mig til, skulle det være med et lidt andet design være identisk med det gamle Planar.
Det är ett makro optik med mindre lång fokus. Jag valde det då 50mmF1.4 är mer ett artistiskt optik och har problem med skärpa på F1.4 utan är mjuk för porträtt. Jag köpte den föratt kunna få en Pictorialism känsla,. 50mmF2.0 macro är ett skarpt 50mm optik. som jag anänder istället för en Nikon 50mmF1.8. Har dock inte köpt D850 utan spar i hop till den.
 
ANNONS