Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarna kritiker, missa inte chansen

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Polis behöver man inte vara, men det är inget fel i att ha åsikter som saker och ting, och det är inget farligt med konflikter. Allt är inte mys här i livet. Diskussionerna är ju trots allt om bilderna så det lär vara utvecklande i vilket fall, och så länge diskussionerna håller sig till reglerna så tror jag det blir bra.


Det verkar som fotosidan har fått sin alldeles egen "dr Phil" (C;? JANNE
 

cecber

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:


Applicerar man detta på de tre nuvarande poolerna så är pool 1 (nybörjare) = Slumpen, pool 2 (medel) = Konventioner/Regler och pool 3 (erfaren) = Intuitionen. Väldigt förenklat naturligtvis eftersom de kan finnas överlappning.

Intuition är väl samma sak som kunskap som sitter i ryggmärgen? Och när man har det så är man naturligtvis väldigt erfaren, och då är vi ju i precis de pooler som finns nu.

Det borde dessutom inte vara särskilt svårt för folk att veta vilken kategori de tillhör, eller hur? Men om man skall börja dra in hur mycket mening en bild innehåller (för vem?) så blir det ju extremt komplicerat.

Jag tycker att den nya uppdelningen är bra!
 

cecber

Aktiv medlem
Om man börjar dela upp bilderna i "jag är inte så erfaren just på att fota blommer men har tagit väldigt många bilder på sport" så förlorar man lite av poängen ändå tycker jag.

Om man är en erfaren fotograf inom ett område så har man ju trots allt koll på kamerans funktioner, ljus, disposition av bilden och tabun av alla de slag. Man kan språket. Det är ju det som är så bra med tre pooler tycker jag, då vet man hur man skall tala till den som lagt ut bilden.

Som nybörjare behöver man tydliga förklaringar på hur man skall göra. I mellanpoolen har man börjat sin vandring i fotograferandets alla regler och behöver nöta in det. Sen kan man det ... och om man då byter motiv så kan man väl fortfarande reglerna men man kanske behöver nöta lite mer på finliret inom just den genren, men man kanske inte skall lägga bilden i nybörjarpoolen för då får man ju kommentarer därefter också, trots att man kan mer.

Har jag fel?
 

lottawe

Aktiv medlem
cecber skrev:

Har jag fel?
Nej, jag håller iaf med om att det inte ska ner i nybörjarpoolen, men däremot tycker jag att man bör lägga i mellanpoolen (ett steg ner) om man normalt plåtar dokumentär/reportage "på fältet" när man sedan testar en modellplåtning i studio eller så.
 

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Det är en jäkla skillnad på att VARA bra på nåt utan att förhäva sig och att SÄGA att man e bra på nåt eller hur?
Absolut! Men att stå för vad man kan i sina rätta sammanhang tycker jag inte är fult. Tvärtom faktiskt så tycker jag det visar på sund medveten- och självsäkerhet. Sån som kan vara nödvändig för utveckling och som kan hjälpa en framåt i livet. (bl.a för att kunna berätta för arbetsgivaren/skolan varför just du är rätt eller för chefen varför du bör befordras eller för kunden varför du tar tre kronor mer än konkurrenten runt hörnet..)


Och ett tips när du citerar. Använd [.quote] i början av citat och [./quote] i slutet av citat, fast radera punkterna jag klämt in där före quote. Då får du linjer så som här ovan. (punkterna finns med endast för att det inte skulle bli streck i stället nu.)
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
tack Lotta!
Snyggt och lättläst:)

Får jag undra en sak också och önska svar? Du har ju tidigare yttrat att du är rätt haj på musik eller iaf på att spela gitarr. Missuppfattar jag din syn på jantelag här eller vad är skillnaden annars?
 

cw-op

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Absolut! Men att stå för vad man kan i sina rätta sammanhang tycker jag inte är fult. Tvärtom faktiskt så tycker jag det visar på sund medveten- och självsäkerhet. Sån som kan vara nödvändig för utveckling och som kan hjälpa en framåt i livet. (bl.a för att kunna berätta för arbetsgivaren/skolan varför just du är rätt eller för chefen varför du bör befordras eller för kunden varför du tar tre kronor mer än konkurrenten runt hörnet..)
Så där gör ju alla idag och jag vet inte om jag tycker det är så värst sunt, Lotta? En kvarleva
från "satsa på dig själv-epoken" och lite för påklistrat och oäkta som jag upplever det? Nästan lite krampaktigt o maniskt på nåt sätt men jag är nog lite gammalmodig kanske? Yngre chefer som själva är uppväxta med den där andan tycker kanske som du.

Att stå för vad man kan däremot är ju helt ok men lite blyghet o nervositet är bara klädsamt som jag ser det. En naturlig reaktion, söka jobb är ju ändå en rätt stor grej. Den där klämkäckt patenthurtiga "titta på mig vad duktig jag är-attityden" skulle störa mig om jag skulle anställa nån. JANNE
 

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Den där klämkäckt patenthurtiga "titta på mig vad duktig jag är-attityden" skulle störa mig om jag skulle anställa nån. JANNE
Jodå, jag är helt överens där. Att uttrycka, stå för vid rätt tillfällen samt att göra det utan att trycka ner andra på vägen är också viktiga egenskaper. Det du beskriver är självhävdelsebehov snarare än sunt självförtroende och det är ju inte så snyggt att pocka på uppmärksamhet hur som helst. (Självhävdelsebehov kan dessutom bero på motsatsen till starkt självförtroende faktiskt.)

Men i sammanhanget handlade det väl om att placera sig själv bland erfarna här och för att göra det måste man ju erkänna sig erfaren. Och det verkar ju inte alls svårt med tanke på att en hel del (med dig och mig) väljer den poolen.
 
Senast ändrad:

cw-op

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Snyggt och lättläst:)

Får jag undra en sak också och önska svar? Du har ju tidigare yttrat att du är rätt haj på musik eller iaf på att spela gitarr. Missuppfattar jag din syn på jantelag här eller vad är skillnaden annars?
Vi snackade om ett band och jag sa nånting i stil med ; "Gitarr de e bra för det är jag bäst på" eller nåt i den stilen vad jag minns? Att jag skulle vara haj har jag inte sagt men nu när jag har chansen så kan jag ju rodnande medge att jag fixar en blues bättre än motionsgitarristen iaf. Men jag är en ren träningsprodukt, hade min första Les Paul redan på tidigt 60-tal så det gick inte att undvika att man lärde sig nånting under resans gång (C;=

Näe vaddå jantelagen? Du ska inte tro att du e nåt va? Näe snarare motsatsen! Så gott som alla normalbegåvade människor kan lära sig vad som helst bara dom jobbar på det. Vissa får jobba hårdare än andra men alla kan om dom verkligen vill och brinner för saken. Tex. skulle du vilja överge fotografyrket för att bli hjärnkirurg eller jaktpilot så go for it, Lotta! (C;=

Detta är min fasta övertygelse men jag har tidigare haft många o långa diskussioner om den saken genom åren."Super-Poolen" och den förväntade "Chain-Saw-Massacre" därinne luktar jante lång väg däremot om du frågar mig. Var det det du tänkte på? JANNE
 

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
......men alla kan om dom verkligen vill och brinner för saken. Tex. skulle du vilja överge fotografyrket för att bli hjärnkirurg eller jaktpilot så go for it, Lotta! (C;=
Äh, det där har jag redan gjort;) Inte hjärnkirurg eller jaktpilot då för det lockar inte, men bestämt mig för att lyckas med det jag vill har jag..


"Super-Poolen" och den förväntade "Chain-Saw-Massacre" därinne luktar jante lång väg däremot om du frågar mig. Var det det du tänkte på?
Jag ser det inte så. Ser snarare poolen som att den öppnar för en ny möjlighet, och jag är imponerad av de kommentarer och kvalitèn på dem jag fått i nya poolen. De är nämligen både inspirerande och utvecklande:) Faktiskt något jag en gång vågade mig på att erkänna viss saknad av.
 

cw-op

Aktiv medlem
Jo fast du var lite beige där tycker jag. Du körde en repris på ett säkert kort å de e ju som att gardera på tipset ungefär? Du skulle ha smällt in nåt färskt alster istället. Sen är det så här att dom som är kända här har sina fans som gillar deras bilder och då fortsätter hyllningskören fast i en annan pool det är skillnaden. Kanske anonymt hade varit bättre? JANNE
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Jo fast du var lite beige där tycker jag. Du körde en repris på ett säkert kort å de e ju som att gardera på tipset ungefär? Du skulle ha smällt in nåt färskt alster istället. Sen är det så här att dom som är kända här har sina fans som gillar deras bilder och då fortsätter hyllningskören fast i en annan pool det är skillnaden. Kanske anonymt hade varit bättre? JANNE
En anonym pool hade varit hur kul som helst. Vad hände med det förslaget, lades det på is?

/Johan
 

cw-op

Aktiv medlem
En kul grej vore om fotograferna bytte bilder med varandra utan att kritikerna visste det! Vad tycker du och ni andra här om den ide´n?
 

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Jo fast du var lite beige där tycker jag. Du körde en repris på ett säkert kort å de e ju som att gardera på tipset ungefär? Du skulle ha smällt in nåt färskt alster istället. Sen är det så här att dom som är kända här har sina fans som gillar deras bilder och då fortsätter hyllningskören fast i en annan pool det är skillnaden. Kanske anonymt hade varit bättre? JANNE
Sen att det är en repris tycker jag inte är ett säkert kort eftersom jag dels anar varför den fick vad den fick förra omgången (senastelistan och aktivt kommenterande bidrog kanske mer än bilden?) Sen är den ruggigt kornig vilket "dagens mode" knappast är och sanningen är att jag personligen inte anser denna bilden 100%ig heller. Tror fö den fått ungefär 1/10 av antalet kommentarer den fick sist och kanske är det en vink om hur kommentarer faller?

Jag var/är inte intresserad av kritik på nya alster just nu och har inget behov av att langa upp bild efter bild bara för att.. Laddar upp det jag vill veta något om.. Det kritik känns mindre viktigt på som jag ändå vill visa åker i porfolion eller på hemsida (om de ens är digitala eller skannade..)

Anonymt vore intressant i en pool..
 
Senast ändrad:

Eeros

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Ytterligare en angelägen grej när du jämför barnen borta i stateside med lilla Sverige. Allt som finns i staterna kommer hit förr eller senare. Den amerikanska stilen du refererar till finns redan här och den är inget jag är särskilt glad över iaf. Det är en jäkla skillnad på att VARA bra på nåt utan att förhäva sig och att SÄGA att man e bra på nåt eller hur?

Varför ska det anses som att förhäva sig om ett barn berättar att han är duktig på idrott? Om han verkligen är det alltså? Jag anser att det tar död på en stolthet som barnet egentligen skulle ha förtjänat, men som mentaliteten här i skandinavien inte tillåter. Och detta gäller alltså inte bara barnens värld utan i än större grad i de vuxnas värld.

Visst, precis som du antyder i ditt inlägg, så kan det gå till överdrift i Amerikat och resulterar i att folk förhäver sig och så att säga höjer sig över andra människor. Men jag anser att den falska blygsamheten här i de nordliga länderna ofta går i överdift åt andra hållet.

Det anses ju som sunt här i Sverige att man istället för att "skryta med" det man är bra på, ska låta resultaten tala. Och visst låter det vettigt och som att man besitter en lagom dos ödmjukhet. Men för mig låter det lite som en paradox att man med sina handlingar får "skryta" med hur mycket som helst, men man får inte med munnen säga det rakt ut. Låter mera som falsk blygsamhet, som faktisk är lika fult som att förhäva sig.

Jag inser nu under diskussionens gång att gränsdragningen mellan sund självkänsla och att förhäva sig är så svår och att risken för missföstånd är så stor, att det måste vara en stor bidragande orsak till jantelagen.

Fast nu har vi nog kommit ganska mycket off topic. :)
 

JOLidman

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
En anonym pool hade varit hur kul som helst. Vad hände med det förslaget, lades det på is?

/Johan
Det är jag som upphovsman till bilden som är intresserad av kritik, en möjlighet till utveckling av mig själv som fotograf.

Därför kan jag inte annat än att höja ovanstående förslaget med anonym pool till skyarna.

Hur många vill ha en anonym pool? Jag vill!

/ Jan-O.
 

cw-op

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Här är sista diskussionen om anonym pool:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=48885&perpage=15&highlight=anonym pool&pagenumber=1

(hoppas jag inte dödade den då. Inser att sista inlägget är mitt..)
Precis vad du gjorde och här kommer jag med lite syrgas till den här tråden som du oxo höll på att ta av daga! ((C;)

Du får döpa om dig till "Threadkiller" Lotta?

Å jag som hade bespetsat mig på lite uppfriskande samtal om "Top of the Pops"-poolen, jantelagen, bluestolvor o annat av livets goda? Jag har förresten varit inne o kollat lite men jag ser ingen som helst skillnad i kvallitutta eller kreativitet. Ej heller några av de storverk som -så gott som- utlovats? Njaeee ... Tycker nog att average-plåtisarna 1 trappa ner e roligare å titta på men det där stabiliserar sig väl så småningom kan jag tänka?
JANNE
 
ANNONS