Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err99, kamerorna eller optiken??

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Err99 är ju en slaskkod för allting som inte har en egen kod, så att just denna uppkommer oftast är ju troligt. Oxid på kontakterna är en sak, om något fått sig en törn så allting inte matchar upp kan det också bli, men sedan kan det vara precis vad som helst.

Har du otur kan det vara en sliten del i styrningen av bländarlamellerna eller USM-motorn. Om jag förstog dig rätt var det den vanliga L och inte L IS du hade?

Just L IS modellen har varit behäftad med någon problem tillsammans med 1D mk2 i första hand.

Har funderat på denna Err99 en del då jag läst om den så mycket samt själv sett fenomenet vid ett par tillfällen. Har tyckt att det verkar vara ett mycket stort problem & att 20D verkar vara ett problembarn men förstår nu varför efter din förklaring Peter.

Antar att problemen även förekommer på andra märken/modeller men då får man ingen felkod. Något bara slutar att fungera, typ objektivet eller nåt.

Err99 kommer ju upp i forumen titt som tätt & beror då tydligen bara på att nåt havererat, eller att kontakterna oxiderat som även andra modeller kan råka ut för, då utan felkod...

//Larsa

Larsa, nu är det ju så att Canon bara har elektroniska kopplingar till optiken, vilket gör att de borde ha en bättre koll och kan se var felet ligger då det sitter en CPU både i kameran och optiken.

Många andra kameror har ju motorn i huset och driver resten mekanisk, även om det just nu verkar gå åt att alla byter till ultraljudsmotorer(USM, SSM, AF-S, HSM) och att de har dubbla anslutningar i kameran för äldre optik.

Damocles skrev:
Larsa, nu är det ju så att Canon bara har elektroniska kopplingar till optiken, vilket gör att de borde ha en bättre koll och kan se var felet ligger då det sitter en CPU både i kameran och optiken.

Många andra kameror har ju motorn i huset och driver resten mekanisk, även om det just nu verkar gå åt att alla byter till ultraljudsmotorer(USM, SSM, AF-S, HSM) och att de har dubbla anslutningar i kameran för äldre optik.

Japp. Självfallet är det ju så.

Men hur är det då? Krånglar Canon mer på denna punkt eller? Jag trodde inte det var sant när jag skulle kika på 20D. Var på en lokal butik där jag bor & deras exemplar gick inte, Err99.

Nån vecka senare när jag var i Göteborg så gick jag in i en butik, samma där! Dom fixade dock fram ett exemplar som fungerade, eller om dom bytte optik eller vad dom gjorde?

Krånglar detta onormalt mycket? Var ju många år sedan jag körde EOS nu men jag kan inte påminna mig om att detta krånglade.

//Larsa

Jag har haft Err 99 intermittent de senaste månaderna men hittade felet i helgen när jag lånade en kompis några CF kort och han fick fel med ett av mina älsta CF kort, ett 3 år gammalt 256M. Det var första gången han sett 99 sedan han köpte kameran, så vi började testa.

Kan inte hitta något egentligt fel på kortet men det verkar bara hänga sig när bilden skall skrivas ner. Inget av de andra 4 korten vi provade ställde till några som helst problem.

Det problematiska kortet fungerar felfritt i en PS G3.

MVH /glz

Jag har inte lyckats få Err99 på min kamera ännu. Har flera objektiv med IS, har och har testat ett antal olika objektiv från både Sigma och Tamron. Inte heller några backfokus problem.

Ibland undrar jag om Canon la all MOJO i min kamera och glömde resten. Där fick jag för att jag var ute först verkar det som. Det funkar tydligen att köpa grisen i säcken. :D :p

Hade error99 på min 10 D och 100-400 is och det var optiken som spökade .Dom bytte en del som hade med IS att göra och sedan har det funkat klockrent.

Jag har råkat ut för ERR99 också. Dock med EF-S 60mm Macro på min 20D. Jag tog ur batteriet och så fungerade den igen.

Men jag blev givetvis orolig. Så jag började googla lite. Det finns inte så mycket att hitta och ingen direkt förklaring till själva felmeddelandet. Men tydligen så brukar man få det när man använder något märke som inte är Canon. Sigma t.ex. (Dock något jag aldrig gjort.)

Läste om ett skräckscenario där en man lämnat in sin kamera 3 gånger. Ja, det var kameran det var fel på, inte optiken.

Hoppas jag slipper problemet i framtiden. Det är inte kul att märka att man plåtat en massa som inte kommit med!

Hur går det för dig? Har du fått någon klarhet i varför din klagar?

hmm hur ska man säga .... jag har osse haft err99

Med min 350D och 70-200 4 L, problemet kom oftast när jag som minst ville detta. Efter en massa ringande till Canon Service o bla bla så ville de att jag skulle lämna in det. Men det ville inte jag, så jag fick ett mail från den jag köpt optiken från, att prova med ett vanligt pensuddigumm så jag gjorde det.
Rengörde kontakt delarna, och ja vad kan man säga verkar funka än så länge, inga err99 på några veckor nu... kan vara ren flax men jag tror inte det då jag fick det ofta innan.

Kostar inget att prova se bara till att hålla huset upp och ner och ha en fin pensel till hands, så att inget skräp landar inne i kameran!

Kommer dock att lämna in kameran efter jul och nyår för att förvissa mig att det inte är flax eller annat som spökar!

ANNONS
Götaplatsens Foto