Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error CF (Canon EOS 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

::Anna::

Ny medlem
Har nu för tredje gången varit med om att minneskortet (Sandisc CF ultra II 1Gb) låser sig helt i min Canon EOS 350D. Rätt som det är när jag håller på och fotar börjar CF-lampan på kameran lysa och sen börjar det blinka på LCD-skärmen "Error CF" och det går varken att ta bilder eller titta på bilder. Den enda lösningen har varit att formatera minneskortet och då har det funkat igen. Men detta har hänt tre gånger och det är inte speciellt kul att gå miste om alla bilder man har på kortet...

Vad göra? Hur kan det bli så här? Är det fel på kortet så att jag bör köpa ett nytt eller är det något jag gör fel? Kortet är mindre än ett år gammalt.

/Anna

Hej Anna!
Hur har du formaterat kortet? I datorn eller med kameran? Jag fick förklaringen att om man formaterar i datorn så kan det strula eftersom datorn och kameran inte formaterar likadant, så tipset är att alltid formatera med kameran. Och om det ändå inte blir bättre har jag tyvärr inget svar.

Mvh
Patrik Stålberg

Nu har ajg visserligen aldrig haft samma problem som du men ajg har ägt en 350D har nu en 20D och ajg har ett Sandisk 1GB Ultra II

När jag kommer hem efter min fotorunda, vare sig kortet är fullt eller bara har 1 bild så tar jag ur kortet ur kameran, tankar över bilderna med kortläsaren, stoppar in kortet i kameran igen, formaterar direkt. Således har kortet aldrig formaterats i datorn, alltid i kamean med meny ->formatera.

Kan tillägga att jag under dessa år och med samma kort!, aldrig har haft minsta bekymmer.... Kortet har klarat långt över 12 000 bilder utan att ha gnytt eller gnällt... :)

ag vet inte hur du gör, men ta för vana att alltid formatea i kameran.

Tack för era svar.

Jag har endast formaterat kortet i kameran. Har ingen annan kortläsare så... Men det är kanske så att jag borde formatera kortet varje gång jag har tankat över bilderna till datorn..? De enda gångerna jag har formaterat kortet är när det redan blivit error.

Till saker hör också att det ganska ofta bli fel på någon enstaka bild på minneskortet, utan att det blir totalt error. Det står "skadade data" på den bilden det är fel på. Hör dessa problem ihop?

Tar nästan aldrig ur kortet ur kameran över huvud taget så det borde inte ha blivit skadat på det viset...

/Anna

Svårt att säga exakt vad du har för fel.. jag skulle ialla fall rekomendera att du formaterar betydligt oftare så att kortet hålls i trim. Sedan kanske en kortläsare vore en klok investering.. kostar runt 150:- för en bra läsare..

Kanske kameran har något problem.. men prova att formatera efter varje gång du fört över bilderna och se om det blir bättre :) Lycka till

Jag skulle säga att det är något fel på minneskortet, du skall aldrig behöva få "skadat data". Du kan inte låna ett minneskort från någon bekant och testa?

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto