Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ersätta 18-55 kit obj.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Jag har fått en fråga från en bekant om vilket objektiv hon skall skaffa till sin 350 Canon. Hon fick med 18-55 som hon inte är nöjd med. Hon plåtar mycket hästar även en del i ridhus och där räcker ju inte denna glugg till.
Hon tycker det verkar intressant med IS.
Gluggen får inte vara så tung.

Hur verkar 17-85/4-5,6 IS? Någon som äger denna?
Hon har fått erbjudande om att köpa denna glugg för 4700 kr. Är detta ett bra pris?

Synpunkter på EF 24-105/4,0 L?

/Jacob vP

Det sägs att 17-85 inte är så mycket bättre än kitgluggen, rent optiskt (zoomomfång, IS och bättre mekanik är dock av högre klass). 24-105 kunde nog passa bra, i.o.m. att man då får en ganska lång glugg. För egen del kör jag 17-55/2,8 IS (på 30D) och är väldigt nöjd. Med så stor bländare funkar AF bättre också, vilket kan vara av betydelse. Men 55 mm på 1,6 crop är ingen lång glugg. Hon måste nog fråga sig hur nära hon kommer att vara hästarna.
MVH
/JK

Canon EF-S 17-55/2,8 IS vore nog idealiskt för henne då hon fotar inne i ridhus utan blixt, men den är dyr.

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS avråder jag från att köpa då den inte håller måttet optiskt.

Canon EF 24-105/4,0 L är utvecklad för fullformat och ger för dålig vidvinkel på hennes kamera.

Om 17-55'an är för dyr så finns det tredjeparts-tillverkare som tilverkar liknande objektiv, Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II är ett bra exempel.

Annars är också Canon EF 50/f1.8 ett bra och billigt kompliment för henne innomhus om hon står på lite avstånd.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto