Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta 40D med 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

PEH61

Medlem
Jag ser möjligheterna att filma med nya systemkameror som en stor möjlighet för mig men då jag har 40D idag och har ett par objektiv i ef-s serien så känns 500D närmast men det känns som en nergradering elller är det kanske inte? Har även funderat lite på 5D mkII men då måste jag köpa minst ett nytt objektiv men och andra sidan så kanske det är en kamera som man behåller en längre tid. Tacksam för alla synpunkter

Nu kommer jag inte ihåg spec mellan 500D & 5D på film sidan men jämför dem gärna & fråga dig själv vad du kommer ha mest nytta av kvalitetsmässigt OM du ska använda filmfunktionen mkt.

Eller så väntar du en generation på att filmfunktionen blir bättre och "sliter ut" din 40D under tiden. Visst är det att byta ner sig som kamera med 500D de den har:
Långsammare serietagning, sämre AF, vekare hus, ingen toppdisplay, sämre batteritid, sämre vädertätning. Å andra sidan är huset smidigare och har man små händer, bara fotar i vackert väder och inte behöver hänga på tunga teleobjektiv och eller stora blixtar så är ju givetvis liten en fördel istället för en nackdel.

Och ärligt talat så är filmfunktionerna i D90, 5D mkII och 500D så att de hade blivit utskrattade om de hade sålts som en filmkamera - dock har konceptet framtiden för sig, men personligen tycker jag att tillverkarna måste lösa ett antal problem innan produkten är mogen för seriös användning. Fungerande AF, bättre manuell kontroll över exponeringen, bättre ljud och standard format på video är punkter som borde stå på agendan att lösa. Idag får du sätta på FD eller M42-objektiv om du vill styra bländare under filmning - det går ju, men känns onekliligen lite märkligt att behöva sätta på 20 år gamla objektiv för att få kontroll på bländaren under filmningen.

... då jag har 40D idag och har ett par objektiv i ef-s serien så känns 500D närmast men det känns som en nergradering elller är det kanske inte?
För mig skulle det definitivt kännas som en nedgradering. De viktigaste sakerna jag skulle sakna: Storleken. Sökaren (500D har, precis som sina företrädare, en pentamirrorsökare som inte är lika bra som en riktig pentaprisma). Reglagen (använder du tumhjulet på baksidan?). Snabbheten.

Och eftersom du trots alls en gång i tiden valde 40D istf den billigare 400D/450D så gissar jag att du också kommer att sakna en del.

För mig skulle det definitivt kännas som en nedgradering. De viktigaste sakerna jag skulle sakna: Storleken. Sökaren (500D har, precis som sina företrädare, en pentamirrorsökare som inte är lika bra som en riktig pentaprisma). Reglagen (använder du tumhjulet på baksidan?). Snabbheten.

Och eftersom du trots alls en gång i tiden valde 40D istf den billigare 400D/450D så gissar jag att du också kommer att sakna en del.

Tack för synpunkter jag hade Eos 350 innan 40D och jag tyckte det var ett stort steg upp i kvalite så har nu börjat överväga 5D MkII i stället även om det svider lite extra i plånboken så slipper man ångra sig.

Vänta minst en generation eller köp en separat videokamera. Eller en bra kompakt med videofunktion. Att fläska på med en 5DMk2 bara för att få videofunktion känns overkill. Dessutom får du enormt stora filer som kräver en värstingdator för bearbetning. 40D är verkligen en bra kamera fortfarande och bildkvaliteten är knappast bättre i 500D.

"Uppgraderar" du till 500D kommer du bara känna att du måste uppgradera nästa gång det kommer en Canon med färre brister i videofunktionen.

Det gamla rådet att "det köp man blir nöjd med idag kommer man att vara missnöjd med nästa gång det kommer en ny modell" är tänkvärt...

60D lär få film. Lär komma "ännu snabbare" än 50D nu när det är lucka uppåt från D90 till 5DMkII om man vill ha film. Och det vill man ju.

Annars tycker jag storleken är en fördel för 500D. Men håller med om seriebildstagning och AF där XXD är bättre varje dag i veckan. Sånt som toppdisplay är däremot relikt onödigt :)

Ja det där är ju svårt att säga emot. Men jag har hört att med tiden får XXD-fotografer gamnacke för att dom tittar neråt istället för framåt och har sån jättekamera och sånt. XXXD-fotografer är däremot väldigt raka i ryggen.

xxxD-fotografer får belastningsskador av att hela tiden vara tvungna att lyfta på kameran för att komma åt att titta på displayen som sitter illa till där bak.
Tur jag gick från 400D till 40D som jag gjorde.
Tur vi har något att träta om! ;-)

60D lär få film. Lär komma "ännu snabbare" än 50D nu när det är lucka uppåt från D90 till 5DMkII om man vill ha film. Och det vill man ju.

Annars tycker jag storleken är en fördel för 500D. Men håller med om seriebildstagning och AF där XXD är bättre varje dag i veckan. Sånt som toppdisplay är däremot relikt onödigt :)

Toppdisplay är oumbärligt - skiten mitt på där bak kan de dock gärna skippa för mig iaf - vill man ha det så finns det fina kompaktkamror som har sådant.... Man har gjort sig oändligt bessvär med speglar, prismor och gud vet vad för att få en sökare - sen vill folk ha en kompatkamera och titta på en laggande skärm som slösar ström... Mer än en DSLR kontruktör gråter sig till sömns....

Jag skrattar nästan på på mig när man ser folk hålla en DSLR på raka armar kramaktigt gloendes på en flottig liten tv bak i kameren och ett visset teleobjektiv som gör allt vad det kan för att knäcka fotografen... Inte undra på att folk tror att man måste ha IS...

Toppdisplay är oumbärligt - skiten mitt på där bak kan de dock gärna skippa för mig iaf - vill man ha det så finns det fina kompaktkamror som har sådant.... Man har gjort sig oändligt bessvär med speglar, prismor och gud vet vad för att få en sökare - sen vill folk ha en kompatkamera och titta på en laggande skärm som slösar ström... Mer än en DSLR kontruktör gråter sig till sömns....

Jag skrattar nästan på på mig när man ser folk hålla en DSLR på raka armar kramaktigt gloendes på en flottig liten tv bak i kameren och ett visset teleobjektiv som gör allt vad det kan för att knäcka fotografen... Inte undra på att folk tror att man måste ha IS...

Du får nog ta och läsa lite noggrannare. Det här handlade inte om liveview.

Hela resonemanget saknar f.ö. logik, att för att man gjort sig "oändligt besvär" med någon teknik så är allt nytt onödigt?

Och det är f.ö. ingen som påstått att optiska sökare har gått ur tiden. Ännu. Men det kommer nog en dag då några tydligen får anledning att snegla åt blöjpaketen.

Ja det där är ju svårt att säga emot. Men jag har hört att med tiden får XXD-fotografer gamnacke för att dom tittar neråt istället för framåt och har sån jättekamera och sånt. XXXD-fotografer är däremot väldigt raka i ryggen.

Och vi med XD kameror ser ut som riktiga hösäckar ;)

Har nu beställt 5D MkII hoppas få den idag då Dustin hade fått in ett par ex som gick åt omg. Objektiv blir EF 28-135 + mitt nuvarande 100-400. Synd bara att 28-135 objektiven är leveranstid på till mitten av Juni.
Jag ser den inte som en videokamera det har jag haft som knappast blir använd utan en mycket bra kamera med användbar videodel för att fånga snuttar på några minuter t.ex demonstrera en maskin eller liknande och med 1080p upplösning bör det bli kanon att se dom på min fullhd projektor på 80" duk eller redigera och bränna en DVD och kunna skicka till potentiell kund.

Jag ser möjligheterna att filma med nya systemkameror som en stor möjlighet för mig men då jag har 40D idag och har ett par objektiv i ef-s serien så känns 500D närmast men det känns som en nergradering elller är det kanske inte? Har även funderat lite på 5D mkII men då måste jag köpa minst ett nytt objektiv men och andra sidan så kanske det är en kamera som man behåller en längre tid. Tacksam för alla synpunkter

Jag skulle inte vilja byta ned mig ifrån en 40d till en 500d.
Då skulle jag hellre ta steget uppåt.
400-500serien är inget som jag gärna skulle satsa på.

Jag har en 400D som komplement till min 40D. Den lilla är smidigare att bära, om man ska gå långt med den. Annars är 40D bättre på alla punkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto