Annons

Ersätta 50/1,8 D med Tamrons 17-50/2,8 VC?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Känner att jag har stort behov av en normalzoom (framförallt vidvinkel), men då man inte har alla pengar i världen så vill jag rådslaga med alla er duktiga här på fotosidan =)

Har Nikons 50/1.8D sedan tidigare, använder det dock mycket mer sällan nu då mitt 85/1.8D mest sitter på kameran.
Funderar därför på att ersätta det med Tamrons 17-50/2.8 med bildstabilisering.

Har läst på en hel del och dessutom sett en mängd bilder som har tagits med detta.

Har uppfattat det som ett objektiv med riktigt bra skärpa och snygg bokeh (precis som mitt fasta 50).

För att komma till poängen, ska jag sälja mitt lilla 50 eller ska jag vänta?

Jag vet inte om du ska sälja ditt 50 mm, men jag tycker du ska köpa ett Tamron 17-50!

Skulle du inte sakna ditt 50 mm är det ju värt att sälja bara för det, men skulle du vilja behålla det är de väl ganska billiga?

Om inte annat är det ju ingen brist på dem, skulle du sälja det och sakna det kan du ju köpa ett till om ett tag!

Nej nej Veronica, har du blivit fråm vettet. Du skall inte sälja någonting, du får ingenting för det i varje fall. Behåll objektivet för ljusstyrkans skull och köp i stället ett Tokina 12-24. Den gamla modellen duger gott som du får under 5 000 kr ny. På begmarknaden är den säkert billigare eftersom det finns de som bara måste ha senaste modellen. Men om du skall köpa en normalzom skulle jag hellre välja Sigma 18-50 eftersom den är snabbare i fokuseringen och även tystare. Lycka till!
JB

Attans Janne, nu blev det bara ännu jobbigare!
Ska börja fundera lite mer på Tokina-gluggen, verkar riktigt intressant! Men känner nog att brännvidderna den ligger på inte kommer komma så mycket till användning dock..

Sigma-objektivet kommer aldrig på fråga, jag klarar inte av deras optik! Det är något med ergonomin, jag känner mig så otroligt obekväm..och ja - det går före AF, haha :)

Njaaa visst är ett 12-24 ett skitkul objektiv, men det är knappast något man börjar med att köpa. Speciellt inte om man har dåligt med pengar!

ANNONS
Götaplatsens Foto