Annons

Ersätta Canon EOS 5D mark 3

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Vår fotograf på min arbetsplats behöver byta sin nuvarande kamera Canon EOS 5d Mark 3. Så frågan är vad man ska satsa på idag. Jag är inte så insatt i Canon, någon exakt budget vet jag inte. Men antar att det skulle var kring 30k. Mark 4 är väl uppföljaren, men den har väl några år på nacken. Kanske bättre med R6 och adapter så att det fungerar med dom objektiv som redan finns? R5 tror jag är för dyr. Eller finns det några andra alternativ. Det bör nog vara Canon, hon är nog mest van med det, och har några objektiv till det.
 

acke

Avslutat medlemskap
Vår fotograf på min arbetsplats behöver byta sin nuvarande kamera Canon EOS 5d Mark 3. Så frågan är vad man ska satsa på idag. Jag är inte så insatt i Canon, någon exakt budget vet jag inte. Men antar att det skulle var kring 30k. Mark 4 är väl uppföljaren, men den har väl några år på nacken. Kanske bättre med R6 och adapter så att det fungerar med dom objektiv som redan finns? R5 tror jag är för dyr. Eller finns det några andra alternativ. Det bör nog vara Canon, hon är nog mest van med det, och har några objektiv till det.
En spegelfri R6 med adapter är ett utmärkt val. Modern och framtidssäker. Jag ser inga uppenbara skäl att välja en äldre DSLR som 5D mkIV. Spegelreflex är på utdöende.
 

Astacus

Aktiv medlem
Om ni har en fotograf på arbetsplatsen borde väl han/hon rimligen vara den vara den som bäst besvarar frågan?
Speciellt om han/hon verkligen ”…behöver byta….” utrustning.
 

zosma

Aktiv medlem
Om ni har en fotograf på arbetsplatsen borde väl han/hon rimligen vara den vara den som bäst besvarar frågan?
Speciellt om han/hon verkligen ”…behöver byta….” utrustning.
Nu ställde hon frågan till mig, eftersom jag är mer tekniskt intresserat, dock är jag inte så insatt i Canon, eftersom jag själv använder Nikon.
Men lutar åt att det blir R6.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tror att R6 är det bästa valet då även R börjar bli lite gammal (egentligen är det en 5D IV utan spegel, OVF och separat AF modul med EVF istället för OVF). Den saknar även IBIS. EOS-RP har samma relation till 6D II.

Hur bråttom är det? Rykten gör gällande att Canon släpper en ny instegsmodell för att ersätta RP och denna får sensorn från R6. Det kommer även en ny mellan Odell med en upplösning mellan R6 och R5 enl dessa rykten och det är inte otänkbart att Canon behöver förnya sig då de första spegelfri T kamerorna har åldrats fort då de FFA saknar IBIS. Det ger dem bara två helt moderna kameror: R5 och R6 som jag ser det. R6 är lite för dyr för att locka flera annars prospektiva köpare där det finns lika moderna billigare kameror hos konkurrenterna som kanske inte behöver allt det R6 har.
 

larjo

Aktiv medlem
Säger Canon R6.
Jag iofs partisk då jag just gått från 5D3 till R6. Man jag tror hon kommer att tycka att autofokusen är ett steg bakåt om hon väljer en Canon R.
 

Sabud

Aktiv medlem
Vår fotograf på min arbetsplats behöver byta sin nuvarande kamera Canon EOS 5d Mark 3. Så frågan är vad man ska satsa på idag. Jag är inte så insatt i Canon, någon exakt budget vet jag inte. Men antar att det skulle var kring 30k. Mark 4 är väl uppföljaren, men den har väl några år på nacken. Kanske bättre med R6 och adapter så att det fungerar med dom objektiv som redan finns? R5 tror jag är för dyr. Eller finns det några andra alternativ. Det bör nog vara Canon, hon är nog mest van med det, och har några objektiv till det.
Vad skall kameran användas till? Handhållen `mingelfotografi´ eller produktfoto med stativ och studiobelysning. I det senare fallet borde 5D3´n fungera bra, annars är väl det en R6 som gäller.

/Stephan
 

zosma

Aktiv medlem
Vad skall kameran användas till? Handhållen `mingelfotografi´ eller produktfoto med stativ och studiobelysning. I det senare fallet borde 5D3´n fungera bra, annars är väl det en R6 som gäller.

/Stephan
Det är mycket föredrag, mingel, byggande av utställningar, vernissage och liknande. Även föremålsfotografering.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Säger Canon R6.
Jag iofs partisk då jag just gått från 5D3 till R6. Man jag tror hon kommer att tycka att autofokusen är ett steg bakåt om hon väljer en Canon R.
Verkligen inte. R är mycket bättre. Följande af ger kanske en bild mer i sekunden med 5dmkiii men gällande antal bilder som har rätt fokus så vinner R alla dagar i veckan. Lägg sen till alla andra af-fördelar i R så finns det inget som talar för 5dmkiii. R och 5dmkiv spelar mer i samma liga eftersom de har mycket som är likt och sedan har de ungefär lika många fördelar och nackdelar gentemot varandra. Med det sagt så finns det pengar till en R6 så är det ett självklart val för då finns nästan allt som R och 5dmkiv har plus mycket annat godis.
 

zosma

Aktiv medlem
Verkligen inte. R är mycket bättre. Följande af ger kanske en bild mer i sekunden med 5dmkiii men gällande antal bilder som har rätt fokus så vinner R alla dagar i veckan. Lägg sen till alla andra af-fördelar i R så finns det inget som talar för 5dmkiii. R och 5dmkiv spelar mer i samma liga eftersom de har mycket som är likt och sedan har de ungefär lika många fördelar och nackdelar gentemot varandra. Med det sagt så finns det pengar till en R6 så är det ett självklart val för då finns nästan allt som R och 5dmkiv har plus mycket annat godis.
Sen är ju fördelen med spegellös att man kan fota ljudlöst när det är föredrag och liknande.
 

atotowi

Aktiv medlem
Varför välja R6 framför R?
1. R6 har bättre ögon-AF dvs kan snabbare fokusera på och följa ögon/ansikte. Kanske bra i mingel om man behöver följa en enskild individ.
2. R6 har IBIS (bildstabilisering i kamerahuset) Kan vara en fördel om objektiven saknar IS. Men det förutsätter att motiven är tillräckligt stilla för att tillåta den längre tiden.
3. R6 har snabbare seriebildstagning och mindre fördröjning av bilden i sökaren. Bra om man behöver ta snabba serier av bilder.
4. R6 har en lite modernare sensor och nyare processor
R har högre upplösning (32MP vs 20MP vs 5D3 22MP), enklare ögon fokus och är billigare.

R6 är det solklara valet om man behöver snabbare serie bildstagning eller att man ofta fotograferar i dåligtljus med "statiska" motiv och behöver IBIS för att ta bort kamera skakningar. Har man inte behov något av detta så är R ett bra alternativ framför allt om man vill ha lite högre upplösning.
Kör själv R och R5.
 
ANNONS