Annons

Ett blåbär önskar tips på kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Torahz

Medlem
Hejsan!

Jag är ganska ovetande vad gäller digitala kameror och undrar lite om kortläsare. Jag har provat leta i tidigare diskussioner men inte hittat något om just min fråga.

Jag skulle vilja skaffa en kortläsare som läser Sandisks kort. Till min kamera använder jag "Secure digital memory card" om det är viktigt.

Jag skulle vilja ha lite råd vad jag ska tänka på, priser och allt annat som kan vara bra att veta innan.

Det spelar väl ingen större roll vilken kortläsare du köper, huvudsaken är just att den stöder Secure digital memory card (förkortas ofta SD) som du har.

Nått som kan vara bra att titta på är även om kortläsaren har USB 1 eller 2.

Mycket liten skillnad enligt min åsikt. Ska inte påstå att jag letade arslet av mig för att hitta den billigaste, men jag tog den billigaste på Clas Ohlsson. Fungerar hur bra som helst och mycket bättre än att kabla från kameran direkt.

Det enda i övrigt man kan ta ställning till är om man har ett firewire-uttag på datorn. Det lär vara snabbare än USB. USB1 har jag aldrig sett på en kortläsare.

Mvh
Maverick

USB (1.0) klarar 11Mbit/sek
USB2 (hi-speed) klarar 480Mbit/sek
Firewire/iLink/IEEE1394 klarar 400Mbit/sek
Så i vanliga fall är USB2 snäppet snabbare, men frågan är om det märks så fasligt mycket. Beror på så mycket annat än bara gränssnittet. Kvaliteten på kortläsaren spelar mindre roll, skulle vara om man misshandlar sina grejor, eller möjligtvis reser mycket och vistas i taskiga miljöer. Skulle inte tro att kortläsare skulle rata vissa märken så kompatibilitetsproblem.

Firewire800 klarar 800Mbit/sek men mig veterligen finns det ingen kortläsare som finns med denna standard än.

De flesta kortläsare är för USB 1.1

Har du USB 2 eller FireWire i datorn ska du satsa på någon av dessa då de är betydligt snabbare. FireWireläsare verkar vara dyrare än USB 2.

Kolla t.ex. in Sandisks läsare på www.scandinavianphoto.se. Snygga och bra!

Ny men tillhörande fråga

Hur ser jag vad jag har för USB på min dator. Jag har två st USB (om jag nu inte min fel) och har en webbkamera på den ena. Men hur kan jag hitta skillnaden mellan dem. Kan jag göra det via mjukvaran Win XP? eller måste jag kolla på något annat vis?

kontrolpanelen->system->maskinvara->enhetshanteraren

Där står det mesta om din dator. Egenskaper-knappen eller höger-klick->egenskaper ger ännu djupare info om det mesta.

De flesta nya kameror har fortfarande USB1, så det kan vara värt att skaffa en USB2-läsare. Om din dator bara har USB1-portar, så kan du lägga till USB2-portar med ett kort (PCI-kort).

kan tyvärr inte hitta

hur jag ska se vilken form av USB jag har trots beskrivning. Är väl för trött antar jag eller så står det inte där du gav mig beskrivning.

Det är lite spännande också att få lära sig lite nya grejor. Jag har visserligen en sladd som följer med min kamera: Samsung Digimax V4 men ska man ladda ner många bilder så tar det väl lång tid och med kortläsare sparar man väl batteriet vad jag har förstått eller?

Har även kollat de på Clas Ohlsson och den ena kostar 349 kr och den andra 149 kr. Har priset ingen betydelse så är det väl den billigare då som är mest intressant för en amatör som mig på digitalkameror.

Om jag har USB2 men köper en för USB1. Har det någon betydelse?

Köper du en kortläsare för USB2 så funkar den ändå med USB1.1 så det behöver du inte tänka på. Skaffar du en ny dator eller ett kort som kan utnyttja den snabbare USB2 så har du en massa prestanda nästan gratis. Det finns för närvarande 7 stycken kortläsare för USB2 på Cyberphoto. Vet inte om det finns någon som säljer fler varianter för USB1.1 än USB2 faktiskt.

Vad bra. Tyvärr så står det inge på de två som finns på http://www.clasohlson.se om vilken USB de tillhör.
Det är väl lika bra som du sa att satsa på en USB2 för snart får man väl hiva iväg denna dator.
Datorer är så gott som en konsumtionsvara i dag fast inte mig emot. *fniss* Blir lite dyrt bara.

Ja då behöver jag inte bry mig om jag har USB1 eller USB2. Då kan jag sova gott i natt och fundera mer i morgon.

Jag återkommer med fler frågor. Det lovar jag för ni var helt suveräna att svara.

Tack och nig för ikväll :eek:)

Jaha, då har jag iaf beställt en sådan kortläsare. Dock tar det nog lite tid innan den kommer hem till en så några omdömen i denna tråd blir nog inte till någon större nytta.
Nu har jag bara USB1.1 på min burk och den kommer inte att bytas ut inom den närmaste framtiden så det kvittar egentligen vilken typ det är. Jämfört med en firewire-läsare så är ju denna mer eller mindre gratis.

Tidningen kan ju vara bra kanske. jag vet faktiskt inte men som novis så kan det vara intressant och något tips får man väl. Det var ju ganska lättsamt att avbryta pren om inte annat efter första tidningen redan.

Ja det kanske kan vara ett väl värt iallafall om det bara är kortläsaren man är ute efter eller vad tror ni andra?

ANNONS
Götaplatsens Foto