Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ett inlägg i debatten...
- Trådstartare Janne Ar
- Start datum
Kijana
Aktiv medlem
Man kanske inte ska förbanna folk för att de tar upp mobilen för att filma och fota vid en trafikolycka. Har själv träffat på en försäljare som argumenterade för att med den mobilen han ville sälja till mig så skulle jag kunna ta bilder och skicka till Aftonbladet och vinna pengar för veckans bild, eller nåt sånt.
Nej, med allt detta ständiga pillande på mobiler och allehanda tekniska snuttefiltar så skulle man kanske hellre uppmana folk att någon gång släppa appen (eller var det nappen?) och hjälpa till.
Nej, med allt detta ständiga pillande på mobiler och allehanda tekniska snuttefiltar så skulle man kanske hellre uppmana folk att någon gång släppa appen (eller var det nappen?) och hjälpa till.
Yupiteru
Aktiv medlem
Den stora grejen med tidningarnas lockrop ang läsarbilder är ju att till syvene och sist beroende på att såväl tidningarna som frilansfotogarferna (som kanske är mer "accepterade" och vet hur de ska uppföra sig) numera tack vare Rakel inte har samma möjligheter att veta vad som händer.
I takt med att även all utlarmning går via Rakel kommer tidningarnas behov av bilder från folk som "råkade vara där"
I takt med att även all utlarmning går via Rakel kommer tidningarnas behov av bilder från folk som "råkade vara där"
omidino
Aktiv medlem
Hej
Jag har försökt och hitta var man kan skriva sina inlägg men tyvärr hittar jag inte var jag ska skriva
men jag har en fråga !!! Jag vill köpa en studioblixt paket men vet inte vilken. Jag vill både använda det både inne och utanför studion valet är mellan dessa !!!
Elinchrom Style RX 1200/1200 To Go eller Elinchrom Ranger RX AS Speed Set / A-Huvud
Jag skulle behöva tipps tacksamt för svar !!!
Jag har försökt och hitta var man kan skriva sina inlägg men tyvärr hittar jag inte var jag ska skriva
Elinchrom Style RX 1200/1200 To Go eller Elinchrom Ranger RX AS Speed Set / A-Huvud
Maria Wilhelmson
Aktiv medlem
Det kan kanske vara svårt att veta hur man själv reagerar i en sån situation? För de flesta som kommer snart efter en olycka, är det första gången de ställs inför en olycka och skadade människor. Man kan nog inte döma människor efter hur de reagerar på en olycksplats. Att ta fram kameran kan ju vara ett försvar mot ens egna känslor och man kanske inte tror att man har kunskap tillräckligt för att göra nytta. Dessutom hade de skadade redan fått den hjälp de behövde just då.
Hälsn Maria
J O Härnström
Aktiv medlem
Motorcyklisten betedde sig ansvarslöst och omdömeslöst.
Det kan ingen ta ifrån honom.
Någon kan skylla på påverkan från media, försäljare, etc... men, man känner ändå alltid igen en skitstövel när man träffar på någon.
Det kan ingen ta ifrån honom.
Någon kan skylla på påverkan från media, försäljare, etc... men, man känner ändå alltid igen en skitstövel när man träffar på någon.
afe
Aktiv medlem
Det naturliga beteendet om man kommer till en olycksplats och inte vet vad man ska göra torde snarare vara att åka förbi än att stanna, kliva av motorcykeln och börja fotografera.
Jag förstår varför tidningarna använder läsarbildet bl.a. på grund av Rakel, men det hindrar inte att det är ganska osmakligt att folk stannar för att fotografera i stället för att först kolla om de kan hjälpa till.
Jag förstår varför tidningarna använder läsarbildet bl.a. på grund av Rakel, men det hindrar inte att det är ganska osmakligt att folk stannar för att fotografera i stället för att först kolla om de kan hjälpa till.
mindmeld
Aktiv medlem
Folk saknar sunt förnuft känns det som.
Först kollar man kan ifall man kan hjälpa till inte nått annat, behövs inte hjälp så lämnar man platsen.
Värsta som finns för poliser,ambulans brandkår etc om dom inte kan komma fram för att det står bilar o annat fanstyg i vägen.
Det kan finnas undantag ifall man ser ett brott begås och man inte kan göra annat en att bevittna det.
Först kollar man kan ifall man kan hjälpa till inte nått annat, behövs inte hjälp så lämnar man platsen.
Värsta som finns för poliser,ambulans brandkår etc om dom inte kan komma fram för att det står bilar o annat fanstyg i vägen.
Det kan finnas undantag ifall man ser ett brott begås och man inte kan göra annat en att bevittna det.
c.o
Aktiv medlem
Hej
Jag har försökt och hitta var man kan skriva sina inlägg men tyvärr hittar jag inte var jag ska skrivamen jag har en fråga !!! Jag vill köpa en studioblixt paket men vet inte vilken. Jag vill både använda det både inne och utanför studion valet är mellan dessa !!!
http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=109
Välj fliken ny diskussion längst upp till vänster, så har du större chans att få svar
(Vet inget om studioblixtar)
PeterWem
Aktiv medlem
Eftersom jag själv fotar trafikolyckor, samtidigt som jag övat i två år på just att rädda människor har jag en historia.
Hösten 2007 var jag på väg till räddningsskolan för att praktisera räddning från fordon. Detta var sista terminen, så jag var inte grön i omhändertagande. Jag hade även hållit på med första hjälpen sedan jag var 15 år i det militära.
Vid Kävlinge stod en lastbil mitt över halva vägen och hade kört in i en personbil. Under personbilen låg en motorcyklist med hjälmen klämd precis under kanten.
Jag stannade bilen efter olyckan, och började med att överblicka. Lastbilschauffören var chockad, men omhändertagen. Någon hade redan klippt upp remmen till hjälmen på motorcyklisten så att han fick luft. De hade heller inte försökt få av honom hjälmen vilket var bra. Den siste, en äldre herre satt kvar i bilen och blödde från öron och näsa och klagade på nacksmärtor. Ännu en person fanns på plats och hade tagit tag om hans nacke för att stabilisera. I och för sig hade den här personen satt sig i baksätet utan att bilen var stabiliserad, vilket är big no, men han satt där redan så skadan var redan skedd. Inget jag ställer mig och predikar om då. Innan jag hann tänka på mer kom den kommunala räddningstjänsten och tog över. När de hade hand om situationen gick jag tillbaks till bilen och plockade fram kameran och tog några bilder.
Ibland kan det hända att jag är före räddningstjänst vid olyckor, och då är jag i första hand livräddare och i andra hand fotograf. När räddningstjänst har situationen under kontroll kan jag återigen ta på mig rollen som fotograf. Jag har inte varit på någon olycksplats före räddningstjänst där mitt handlande har varit avgörande. Senaste var väl en bilbrand, men en skrotbil som är övertänd slösar jag inte 2 kg pulver på som ändå är meningslöst.
I min bil har jag alltid brandsläckare, första hjälpen med skyddshandskar och pocketmask. Och i min kameraväska har jag alltid ett första förband och en styck nyckelringsplastfilm för mun-mot-mun. Det jag saknar i min bil är en adrenalinspruta, men det vet jag inte riktigt var jag kan införskaffa utan recept.
Angående motorcyklistens handhavande tycker jag det är förkastligt i det fall där mycket fanns kvar att göra på plats, t.ex. skydda personerna från ännu en trafikolycka genom att stoppa valfri bil och få fram varningstriangel, se till att personerna inte rör nacken och förebygger chock. Dock är jag medveten om att långt i från alla har någon aning om vad man ska hitta på, och än mindre har ramsan L-ABCDE som ett mantra att upprepa.
Ett gott råd från mig. Sätt aldrig en trafikskadad person i din bil om du inte är sugen på att få bilen som cabriolet. Skaffa första hjälpen att lägga i bilen. Införskaffa en pulversläckare. 2 kg räcker för att släcka en motorbrand, men inte mer. Kjell & Co hade senast jag kollade högsta klassningen, både vid 2 kg och 6 kg. Något inte Biltema har om jag inte minns fel.
Hösten 2007 var jag på väg till räddningsskolan för att praktisera räddning från fordon. Detta var sista terminen, så jag var inte grön i omhändertagande. Jag hade även hållit på med första hjälpen sedan jag var 15 år i det militära.
Vid Kävlinge stod en lastbil mitt över halva vägen och hade kört in i en personbil. Under personbilen låg en motorcyklist med hjälmen klämd precis under kanten.
Jag stannade bilen efter olyckan, och började med att överblicka. Lastbilschauffören var chockad, men omhändertagen. Någon hade redan klippt upp remmen till hjälmen på motorcyklisten så att han fick luft. De hade heller inte försökt få av honom hjälmen vilket var bra. Den siste, en äldre herre satt kvar i bilen och blödde från öron och näsa och klagade på nacksmärtor. Ännu en person fanns på plats och hade tagit tag om hans nacke för att stabilisera. I och för sig hade den här personen satt sig i baksätet utan att bilen var stabiliserad, vilket är big no, men han satt där redan så skadan var redan skedd. Inget jag ställer mig och predikar om då. Innan jag hann tänka på mer kom den kommunala räddningstjänsten och tog över. När de hade hand om situationen gick jag tillbaks till bilen och plockade fram kameran och tog några bilder.
Ibland kan det hända att jag är före räddningstjänst vid olyckor, och då är jag i första hand livräddare och i andra hand fotograf. När räddningstjänst har situationen under kontroll kan jag återigen ta på mig rollen som fotograf. Jag har inte varit på någon olycksplats före räddningstjänst där mitt handlande har varit avgörande. Senaste var väl en bilbrand, men en skrotbil som är övertänd slösar jag inte 2 kg pulver på som ändå är meningslöst.
I min bil har jag alltid brandsläckare, första hjälpen med skyddshandskar och pocketmask. Och i min kameraväska har jag alltid ett första förband och en styck nyckelringsplastfilm för mun-mot-mun. Det jag saknar i min bil är en adrenalinspruta, men det vet jag inte riktigt var jag kan införskaffa utan recept.
Angående motorcyklistens handhavande tycker jag det är förkastligt i det fall där mycket fanns kvar att göra på plats, t.ex. skydda personerna från ännu en trafikolycka genom att stoppa valfri bil och få fram varningstriangel, se till att personerna inte rör nacken och förebygger chock. Dock är jag medveten om att långt i från alla har någon aning om vad man ska hitta på, och än mindre har ramsan L-ABCDE som ett mantra att upprepa.
Ett gott råd från mig. Sätt aldrig en trafikskadad person i din bil om du inte är sugen på att få bilen som cabriolet. Skaffa första hjälpen att lägga i bilen. Införskaffa en pulversläckare. 2 kg räcker för att släcka en motorbrand, men inte mer. Kjell & Co hade senast jag kollade högsta klassningen, både vid 2 kg och 6 kg. Något inte Biltema har om jag inte minns fel.
Bilagor
Senast ändrad:
sarnor
Avslutat medlemskap
Dock är jag medveten om att långt i från alla har någon aning om vad man ska hitta på, och än mindre har ramsan L-ABCDE som ett mantra att upprepa.
ABC har jag fått lära mig en gång i världen, Andning, Blödning och Chock (den ordning som skadade skall tas om hand). L kan jag gissa står för Larma, men vad betyder D och E?
Jag har själv aldrig varit i situationen som beskrivs, men jag hoppas att jag kommer agera på ett någorlunda korrekt sätt. Det vill säga erbjuda min hjälp. Men när läget är under kontroll skulle jag kanske ta fram kameran för att dokumentera händelsen, dock inte med avsikt att skicka till Aftonbladet.
Jag fick dock en gång litet sura kommentarer från förbipasserande när jag fotograferade ambulanspersonal i färd med att ta om hand om ett sjukdomsfall (de var dessutom i färd med att lämna platsen), blev faktiskt lite stött. Tycker nog att det måste vara ok att fotografera även mindre roliga händelser när man är säker på att läget faktiskt är under kontroll, det var dessutom inga närbilder det var frågan om utan jag stod en bra bit ifrån.
mb90
Avslutat medlemskap
(L)CABCD är lite utav en utveckling av ABC. Som vanligt i dessa tider är det engelska inblandat. Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt:ABC har jag fått lära mig en gång i världen, Andning, Blödning och Chock (den ordning som skadade skall tas om hand). L kan jag gissa står för Larma, men vad betyder D och E?
Jag har själv aldrig varit i situationen som beskrivs, men jag hoppas att jag kommer agera på ett någorlunda korrekt sätt. Det vill säga erbjuda min hjälp. Men när läget är under kontroll skulle jag kanske ta fram kameran för att dokumentera händelsen, dock inte med avsikt att skicka till Aftonbladet.
Jag fick dock en gång litet sura kommentarer från förbipasserande när jag fotograferade ambulanspersonal i färd med att ta om hand om ett sjukdomsfall (de var dessutom i färd med att lämna platsen), blev faktiskt lite stött. Tycker nog att det måste vara ok att fotografera även mindre roliga händelser när man är säker på att läget faktiskt är under kontroll, det var dessutom inga närbilder det var frågan om utan jag stod en bra bit ifrån.
L - Livsfarligt läge: Exempelvis få ut den skadade ur den brinnande bilen, säkra platsen (stoppa trafiken) etc.
C - Catstrophic bleeding: Försök stoppa/begränsa större blödningar
A - Airways: Fria luftvägar
B - Breathing: Kontrollera andning
C - Circulatory shock: Agera för att undvika cirkulationssvikt (tror jag den svenska termen är)
D - Disability: Kontrollera medvetandegrad
E - Exposure: Kontrollera om det finns andra skador etc.
Grundregeln, rent moraliskt, brukar vara att så länge man i alla fall försöker agera utifrån sin kunskap och förmåga så har man gjort rätt.
Många som ställs inför en olyckssituation med människor som är skadade, kanske rentav döda, har dock ingen aning om hur de ska agera och blir därav passiva. Att plocka fram kameran kan, precis som Maria skriver, vara ett sätt för dessa att distansiera sig från situationen och försvara sig från sina egna, säkert i många fall, panikartade känslor.
Därför är det viktigt, och bör uppmuntras mer, att gå kurser i första hjälpen, livräddning och dylikt. Det kan ta lång tid innan ambulans eller räddningstjänst är på plats.
Senast ändrad:
mindmeld
Aktiv medlem
Tips är att pusha sitt företag för det.
Fick gå det sist via företaget tyvärr så var det bara en förmiddag och det är helt omöjligt att ta tillvara på alla info, ska nog försöka gå den igen längre fram.
Var via svenska livräddnings sällskapet dom körde en drive i hela sverige.
Fick gå det sist via företaget tyvärr så var det bara en förmiddag och det är helt omöjligt att ta tillvara på alla info, ska nog försöka gå den igen längre fram.
Var via svenska livräddnings sällskapet dom körde en drive i hela sverige.
PeterWem
Aktiv medlem
Lider av svindel, eller rättare sagt det är på tillbakagående. När jag var 14 år och fick åka hävare 25 meter över marken tittade jag genom filmkameran för att se omgivningen. På så vis blev det en distans mellan mig och verkligheten och det var inga problem att vara på den höjden.Många som ställs inför en olyckssituation med människor som är skadade, kanske rentav döda, har dock ingen aning om hur de ska agera och blir därav passiva. Att plocka fram kameran kan, precis som Maria skriver, vara ett sätt för dessa att distansiera sig från situationen och försvara sig från sina egna, säkert i många fall, panikartade känslor.
Nuförtiden klättrar jag gärna i berg.
Star2
Avslutat medlemskap
Hur reagerar
du själv?
Jag reagerade först med att tycka illa om gamen som plåtade olycksoffren.
Sedan övergick den ursprungliga reaktionen till att undra hur det gick för flickan som blev fastklämd.
Det är fullt begripligt att folk blir upprörda av fotografer på olycksplatser. Vad plåtar dom? Offrens kroppar? Ögon som slocknat för alltid? Och varför? Locka folk till sin blogg? Hänga upp hemma på väggen? Tjäna pengar?
Nånstans därinne hos de flesta plingar nog ändå en liten klocka, att det inte är OK att plocka fram kameran i varenda jävla situation i livet.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Ännu ett bevis för att tekniken utvecklas snabbare än människor.
Fotograf Magnus Stålberg
www.bilderavmig.se
Senast ändrad:
Janne Ar
Aktiv medlem
Nånstans därinne hos de flesta plingar nog ändå en liten klocka, att det inte är OK att plocka fram kameran i varenda jävla situation i livet.
Ungefär så där önskar jag att det skulle fungera, men jag är men efter att ha läst lite diskussioner om ärendet (andra än denna!) är jag inte helt säker på att alla har fattat det.
Någon skrev i en debatt att
Det är en respektlöshet som gör mig arg.om någon är så klantig att de ställer till med en olycka framför min kamera, då får de skylla sig själva.
Min inställning är att man bara bör stanna om det finns ett behov av fler hjälpande händer, annars bör man åka vidare. Att börja springa runt och fotografera det som skett är en fotokategori som ger mig stark hyenebismak. Jag har genom åren sett ett antal sådana, det är inte många som varit bra...
Det är min syn på saken.
afe
Aktiv medlem
En del av kommentarerna på dn.se är t.o.m. osmakligare än motorcyklistens beteende. Många skriver att de aldrig skulle stanna och hjälpa till vid en olycka, då det bara ställer till med en massa problem för dem själva - de kan bli kallade som vittnen, få problem med poliser etc.
På jobbet fick vi i våras en kort utbildning i HLR (hjärt-lungräddning) - en utbildning jag hoppas aldrig ha nytta av, men om jag hamnar i en situation där något fått hjärtstopp vet jag åtminstone hur jag ska göra.
På jobbet fick vi i våras en kort utbildning i HLR (hjärt-lungräddning) - en utbildning jag hoppas aldrig ha nytta av, men om jag hamnar i en situation där något fått hjärtstopp vet jag åtminstone hur jag ska göra.