Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Blorbie

Ny medlem
Hej, jag har en Nikon D40x och är relativt ny på fotograf fronten, men tycker det är helt underbart roligt alltså!

Nu tänkte jag då att jag skulle få lite hjälp av några som har mer erfarenhet än jag själv, jag har då som sagt en D40x med kit objektiv (AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm) och tänkte uppgradera mig, har tänkt mig att fotografera naturbilder, samt dragracing bilder (snabba bilar) och har funderat på att köpa en Sigma 70-300/4-5,6 DG macro för Nikon kameror. Någon som kan ge mig tips om det skulle vara ett bra köp eller ifall det skulle vara dåligt?

Någon som har ett sådant objektiv? Funkar det bra?

Tack på förhand. Marcus.

Hej Marcus!

Det är säkert ett bra objektiv, och du kan använda det på din kamera men du får ingen autofocus.

Micke.

Hej,

Jag är i liknande situation och även om jag inte tänkt att fotografera detsamma så behöver jag också ett objektiv för snabba mål. Jag har provat två objektiv, ett med f2.8 och det andra med f4.0. Båda objektiven är från Canon men det spelar förmodligen ingen större roll vem som tillverkar dem. Tyvärr har jag inte fått möjligheten att prova med stabilisering men en sak är tydlig; objektivet med f2.8 ger skarpare, ljusare och "frusna" bilder jämfört med f4.0-objektivet. Inte så stora men ändå så att jag som amatör nu letar febrilt efter ett bra objektiv...tyvärr då det självklart kostar betydligt mer. Jag tror att om du har bra ljusförhållanden så räcker objektivet med f4 menannars så behövs ett ljusstarkare. Att investera i ett objektiv är kännbart för plånboken men å andra sidan så ångrar du dig inte då det gör mer för resultatet än mycket annat av utrustningen. Lycka till. / Robert

Glömde nämna i föregående att jag har ett likadant objektiv sedan tidigare (fast för Canon) och det fungerar jättebra med bra ljusförhållanden. Sedan att det finns andra saker att önska som att viss abberation existerqr mm är helt enkelt något som kan accepteras för priset av objektivet. Det är ett bra objektiv för pengarna men du kommer snart att växa ur det om du ställer lite krav som du gjort i och med fotografering av dragracingbilar.

Tack för ett väldigt givande svar, jag börjar nog med att köpa ett sådant objektiv eftersom jag själv som sagt är ny inom detta område! Får uppgradera mig lite i taget så går det nog bra!

Har du kört manuell focusering förut?
Om inte, koppla om din 18-55 till manuellt och prova, det blir inte lättare med telezoomen.

Kör själv manuellt ibland och tycker det är svårt att hitta skärpan, de nya systemkamerorna är inte anpassade för att köra manuellt.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto