Annons

Ett objektiv till Nikon D70 att resa med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilithish

Ny medlem
Hej!

Jag åker på en 2½ månad lång resa till Thailand väldigt snart och är på jakt
efter ett bra (och billigt) objektiv till min Nikon D70s som jag ska kunna fota det mesta med...
vill resa så lätt som möjligt så vill helst klara mig på 1 objektiv.

Har ni några bra tips på objektiv som kan vara bra för mig? och va kostar de isåfall.

Skulle verkligen uppskatta svar!
Känner mig lite vilsen på Objektivmarknaden numera

Jag har även kollat lite på internet vid andra tillfällen och hittade
ett billigt objektiv från Sigma och undrar om nån har nått att säga om detta?
Sigma Objektiv Zoom Af 28-300/3,5-6,3 IF DG Macro

MVH
Emily

Tveksam skärpa. För lite vidvinkligt....

Tveksam skärpa. För lite vidvinkligt....Du kan du få köpa ett av mig sex månader gammalt för 800:-nypris 2300:-...rekommenderas inte.

Tveksam skärpa. För lite vidvinkligt....

Jajjamän jag har ett Sigma 10-20 och det är OK...4400:- på Cyberphoto....

Om du köpte den med kitobejktivet 18-70 så har du ett objektiv som anses bra av många bedömare. Ett annat alternativ är 18-135 eller 18-200 som ger dig lite bättre räckvidd. 18-200 är dyrare bl.a. pga att den har VR funktion. Båda dessa har många förespråkare. Tänk bara på att blända ner alla dessa ett steg eller två för bästa skärpa.Själv har jag 18-200 för dagligt allmänt bruk och det funkar bra. Jag har också ett 24-120 VR som jag egentligen är mer nöjd med pga att den har lite bättre byggkvalitet men jag ser ingen skillnad på skärpa etc i bilderna mellan 18-200 och 24-120 dock att 18-200 blir ganska "soft" på de längre brännvidderna.

Jag har själv en D70 som jag rest en hel del med. Till den har jag Nikons 18-70. Den kan du tveklöst hitta till bra pris - för det var ju en budgetfråga också, eller hur? Den skäms inte för sig, den är t o m riktigt bra. Jag har inte saknat något med den på. Givetvis finns fler bra objektiv som nämnts i inläggen här, du kan inte gå fel. Men köp ett någorlunda "normalt" zoomobjektiv, det kommer du längst med och du behöver inte ruinera dig. Lycka till!

Jag var inne och tittade på Emilys profil och det verkar som om 18-70 redan finns i kameraväskan. Isåfall tror jag inte att det behövs mer. Möjligen skulle jag isåfall rekommendera 70-300 för de tillfällen då ett tele kan behövas men det beror ju på vad Emily önskar fotografera - stadsmiljöer, allmänna landskap, grupper av männsiskor etc då räcker 18-70 till 90 %.Ett vidvinklare ok men då tappar man den längre brännvidden.

ANNONS