Annons

Ett SDHC dödade min Canon A620..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Rackarns!

Var lite nyfiken på hur min trogna Canon A620 skulle reagera om jag stoppade i ett 8GB SDHC. Blev ju knappast förvånad när det inte funkade alls, kallduschen kom efteråt när den säger "Fel i minneskortet" när jag stoppar i gamla hederliga SD-kort igen! Spelar ingen roll vilket, har testat ett gäng olika, av olika fabrikat och storlek. Korten funkar fint i datorn, men kameran är tvärlåst. Skulle kunna testa att uppdatera firmware för att återställa kameran, men det kräver just att jag kan lägga över uppdateringen på ett minneskort.

Surt sa räven! Har jag verkligen dödat min kamera så enkelt, eller är det nån som har nåt bra tips?

Per

Rackarns!

Var lite nyfiken på hur min trogna Canon A620 skulle reagera om jag stoppade i ett 8GB SDHC. Blev ju knappast förvånad när det inte funkade alls, kallduschen kom efteråt när den säger "Fel i minneskortet" när jag stoppar i gamla hederliga SD-kort igen! Spelar ingen roll vilket, har testat ett gäng olika, av olika fabrikat och storlek. Korten funkar fint i datorn, men kameran är tvärlåst. Skulle kunna testa att uppdatera firmware för att återställa kameran, men det kräver just att jag kan lägga över uppdateringen på ett minneskort.

Surt sa räven! Har jag verkligen dödat min kamera så enkelt, eller är det nån som har nåt bra tips?

Per

Jag testade min med ett 2Gb SDHC, inga problem när jag stoppade i det gamla igen. Har du tagit ut batterierna, väntat en stund och testat igen? Min går fint att starta upp utan minneskort så jag kan komma åt menyer mm.

/FW

Hmm, jag kommer åt samma menyer även med kortet i, men det enda jag kan göra som känns relevant är 'återställ allt', vilket inte löser problemet. Alternativet "formatera.." är inte aktivt. Kameran är igång i fotoläget och allt ser ut att funka, förutom meddelandet "Fel i minneskortet" som visas i överkant samt att det inte går att trycka av. Slår jag över till visningsläget visas bara "Fel i minneskortet Spärrat kort!".

Scheisse.

Per

Du har inte råkat peta till den där spärren som finns på SD-korten, om jag minns rätt?

Nepp, tack, men jag har testat det också.

(det enda roliga med den här fadäsen var att jag var tvungen att rota igenom lådorna på jakt efter gamla SD-kort att testa med. Hur mycket tror ni tex att ett 12MB SD-kort kostar nu för tiden..?;))

Per

ANNONS
Götaplatsens Foto