Annons

Problem med Eye-Fi och Canon 5d mk III

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Köpte ett Eye-fi pro x2 kort idag för att testa att föra över bilder till paddan "ute i fält" men det funkar inte alls. Faktum är att kameran inte vill sätta igång med mitt nya Eye-fi kort i. Det räcker inte med att ta ut kortet för att kameran skall gå igång igen utan jag måste ta ur batteriet och vänta några sekunder efter det att jag tagit ur kortet. Andra SD kort fungerar det är bara när jag sätter in Eye-fi kortet.

Jag har Canons senaste firmware 1.3.3 installerat om det spelar någon roll.
 
Jag råkade just ut för samma sak. Insett att min kamera haft Magic Lantern installerat vid något tillfälle och att magic lantern ändrar något som heter goot flag som är orsaken till att det inte fungerar. Jag har däremot inte lyckats hitta någon enkel lösning att ändra denna "inställning"
 
5D Mark III ska ha stöd för Eye-fi och det funkar för mig med mitt kort som är något år gammalt. Det kanske saknas stöd för nyare eye-fi-kort?

Canon har en support som du kan ringa. De vet antagligen mer.
 
Jag har hittat felet och det är att tidigare ägare installerat Magic Lantern men slarvat när han avinstallerade det och lämnade "boot flag" inställd på att "boota" kameran från minneskortet istället för kamerans interna flash. Stoppar man in ett vanligt tomt minneskort hittar den inget och går vidare till kamerans flash och allt funkar som vanligt men på Eye-Fi kortet ligger någon fil som gör att kameran inte kommer längre....

Enda sättet jag hittat att lösa detta irriterande problem är att installera Magic Lantern igen och där ändra boot flag för att sedan avinstallera Magic Lantern igen.

Problemet är att man först måste nedgradera Canons firmware från 1.3.3 till 1.2.3 som är det senaste Canon firmware som funkar med Magic Lantern MEN Canon har naturligtvis inte kvar på Canons hemsida utan där finns bara den senaste 1.3.3.

Någon som vet var man kan hitta äldre firmware till Canons kameror eller ännu hellre om det finns något annat enklare och säkrare sätt att ändra boot flag.

Ni som tittar på begagnade Canon 5d mk III se till att den inte haft Magic Lantern innan (om ni inte själva använder det för video). Om tidigare ägare haft det installerat får ni pruta eller se till att de avinstallerat det ordentligt och boot flag återställt

Canons support är säkert bra men jag är inte säker på att de lägger ner för mycket tid på problem som uppstått när man mixtrat med deras firmware.

Som sagt jag uppskattar alla tips på hur jag skall kunna återställa detta.
 
https://builds.magiclantern.fm
Välj Magic Lantern 5DIII 1.2.3 att ladda ned. Du har även en firmware där att ladda ned längre ned i texten när du valt 5DIII 1.2.3

Canon har vad jag vet stoppat nedgraderingar direkt via kameran, så man behöver installera EOS Utility och nedgradera därifrån, se länk http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=14460.msg140355#msg140355

När du nedgraderat till 1.2.3 ska du installera Magic Lantern.
Formatera kortet i kameran, för med kortläsare över de tre sakerna autoexec.bin, ML och ML5D3123 och lägg dem i första ROOT-mappen, d.v.s. första mappen i ditt minneskort. Felsäker borttagning av minneskort, stoppa i det i kameran och uppdatera firmware. Följ instruktionerna på skärmen för att ändra boot flag.

Använd inte ditt Eye-fi-kort under denna tid. Använd ett normalt kort som inte är superstort.

Du kan förresten testa Dual ISO när du ändå håller på med Magic Lantern. Du kanske gillar den extra dynamiken det ger. Jag omvandlar CR2-filerna till DNG med Barracuda.
 
Senast ändrad:
https://builds.magiclantern.fm
Välj Magic Lantern 5DIII 1.2.3 att ladda ned. Du har även en firmware där att ladda ned längre ned i texten när du valt 5DIII 1.2.3

Canon har vad jag vet stoppat nedgraderingar direkt via kameran, så man behöver installera EOS Utility och nedgradera därifrån, se länk http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=14460.msg140355#msg140355

När du nedgraderat till 1.2.3 ska du installera Magic Lantern.
Formatera kortet i kameran, för med kortläsare över de tre sakerna autoexec.bin, ML och ML5D3123 och lägg dem i första ROOT-mappen, d.v.s. första mappen i ditt minneskort. Felsäker borttagning av minneskort, stoppa i det i kameran och uppdatera firmware. Följ instruktionerna på skärmen för att ändra boot flag.

Använd inte ditt Eye-fi-kort under denna tid. Använd ett normalt kort som inte är superstort.

Du kan förresten testa Dual ISO när du ändå håller på med Magic Lantern. Du kanske gillar den extra dynamiken det ger. Jag omvandlar CR2-filerna till DNG med Barracuda.

Tack för bra instruktion. Nu funkar Eye-fi som det skall
 
Problem med Eye-Fi kort och Canon 5d

Jag hade först problem med att få mitt Eye-fi kort att fungera i min 5d mk iii men tack vare hjälp av en annan medlem kunde jag lösa detta. Sedan har jag använt det under en vecka intensivt och fört över vissa foton till mobiltelefonen för att mailas vidare.
Jag hade det inställt på att den bara skall föra över bilder som jag markerar som skyddade för att inte föra över för många.
MEN nu för den plötsligt över alla bilder oavsett om jag markerat dem som skyddade eller ej. Det gör att jag fått stänga av Eyefi kortet eftersom batterierna tar slut snabbt och mobilen svämmar över med bilder.

Vad kan jag ha råkat ändra?
 
ANNONS