Annons

Ev. begagnatköp: EF-S 17-55mm 1:2,8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

naylor83

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ovanstående objektiv begagnat. Har sett ett par olika exemplar för 6-7000 kronor.

Någon som har haft detta objektiv ett par år och kan säga hur det påverkas av tidens tand? Något som blir lösare, slappare, knackigare? :)

Tacksam för alla svar.

Har inte haft något själv, men det har skrivits en hel del om att bildstabiliseringen har haft problem och gått sönder efter några år. Och att det kommer in damm i objektivet. Jag har däremot kännt på några begagnade och de har kännts olika och ibland lite ojämna i motståndet vid själva zoomningen.

Jag har haft mitt sedan augusti 2007. Det är varken dammigare eller trasigare än något annat objektiv.
Däremot har känslan i zoomringen förändrats mindre på detta än vad det har gjort på mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM. Men det sistnämnda, som jag haft i snart ett år, är fortfarande "tightare" än 17-55. EF-S är inte lika gediget hopsatta från början. Bildkvalitén hos 17-55 är svår att överträffa med en zoom.

2 år, inga problem

2 år helt utan problem.
Inget damm, även om kameran ibland åkt med i mjuk handbagageväska tillsammans med klädesplagg.(Jag lyckades få in damm i en Nikonkikare på det sättet för några år sedan).
Knivskarp och snabbfokuserande.

Två dammkorn och har haft den i ett halvår. Det stör inget på bilden. Jag är mycket nöjd över objektivet.

Tack för svaren! Om det är någon mer som har något att tillägga så är jag idel öron. Kanske någon som haft objektivet i närmare tre år, sedan den släpptes på marknaden?

ANNONS
Götaplatsens Foto