Annons

Exakt beskärning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej alla glada!
Jag har letat frenetiskt hur man i Photoshop (7 och CS2) beskär en bild enligt speciella proportioner?

T.ex om jag vill beskära en 1024*768 pixlars bild ur en bild som är hemskt mycket större?

Nån som fattar vad jag menar?
/Andreas

PS CS lär väl inte skilja sig så mycket antar jag. :)

Klicka på knappen Beskärning i Verktygspaletten.
Sedan kan du skriva in dina pixelvärden i rutorna Bredd resp. Höjd, följt av px. Alltså 1024 px resp. 768 px.
Sedan vänsterklickar du på bilden och drar ut en ruta.
Lägger du markören i hörnen (dubbelpil visas då) kan du dra ut rutan så att den blir så stor du vill men den behåller proportionerna.
Rutan kan du flytta omkring i bilden om du lägger markören någonstans i bilden och trycker ner vänster musknapp samtidigt som du flyttar musen.
När du är nöjd, högerklicka och välj Beskär.

Bilagor

• namnlös400.jpg
    namnlös400.jpg
    53.9 KB · Visningar: 446
Senast ändrad:
F´låt.

Korrekturläs gärna mina höger- och vänsterklick. Ibland blir det galet beskrivet. ;-)

mohei skrev:
F´låt.

Korrekturläs gärna mina höger- och vänsterklick. Ibland blir det galet beskrivet. ;-)

Det ok för denna gången...

Tycker du verkar ha bra koll på höger och vänster.

Det man kan lägga till är att de värden man skriver in i rutorna behålls som standard även om man stänger ner programmet, i alla fall är det så i PS CS. Så det gäller att vara uppmärksam på det.

Om man håller ner shift (eller är det alt) så håller den proportionerna ändå. Du behöver alltså inte börja i hörnen.

Men inget av det är väl dock aktuellt i detta fallet. Här handlade det väl om att skriva in vilka proportiner man ville ha? Elelr hur menade du Monica?

Om jag ska beskära en bild brukar jag dra ut en ruta. Sedan flyttar jag runt den i bilden och kollar hur jag vill beskära. Kanske behöver jag göra rutan större eller mindre, det är då jag placerar markören i ett hörn och drar.

Hänger ni med? :)

mange78 skrev:
Om man håller ner shift (eller är det alt) så håller den proportionerna ändå. Du behöver alltså inte börja i hörnen.

Men inget av det är väl dock aktuellt i detta fallet. Här handlade det väl om att skriva in vilka proportiner man ville ha? Elelr hur menade du Monica?

Om man håller ner alt när man drar följer motsatta sidan med proportionellt, så att ex båda lodräta sidorna beskärs lika mycket. Däremot påverkas inte de horisontella med den metoden. Är det det du tänker på?

Eller du tänker på att hålla ner alt redan när du drar upp rutan? Då får man oxå en form av proportionell markering. Håller du ner shift i det läget så markerar den automatiskt i kvadratiskt format, oxå ganska användbart.

mohei skrev:
Om jag ska beskära en bild brukar jag dra ut en ruta. Sedan flyttar jag runt den i bilden och kollar hur jag vill beskära. Kanske behöver jag göra rutan större eller mindre, det är då jag placerar markören i ett hörn och drar.

Hänger ni med? :)

Jodå, men om du har ställt in fasta proportioner så spelar det ju ingen roll om du har rutan mitt i bilden och drar ut den, proportionerna hålls ju kvar ändå. Och har du inte ställt in fasta proportioner men ändå vill behålla dom kan du bara hålla in shift, eller om det var alt.

Hänger du med ;-)...

BulletBreath skrev:
T.ex om jag vill beskära en 1024*768 pixlars bild ur en bild som är hemskt mycket större? /Andreas

Vad är det egentligen du vill göra? Vill du klippa ut 1024*768 befintliga pixlar ur en bild, eller vill du klippa ut ett valfritt stort område i proportionerna 2:3 och sedan anpassa amtalet pixlar till exakt 1024*768?
Den föreslagna metoden gör det sistnämnda, dvs ett valfritt område kommer att skalas om till den önskade storleken. Vill du däremot leta upp ett 1024*768 stort stycke i originalbilden och klippa ut det får du först göra en fyrkantig markering, men inställningar som på bilden, och sedan klippa ut det markerade området.

Bilagor

• fixsize.jpg
    fixsize.jpg
    10.1 KB · Visningar: 280
Arne S skrev:
Om man håller ner alt när man drar följer motsatta sidan med proportionellt, så att ex båda lodräta sidorna beskärs lika mycket. Däremot påverkas inte de horisontella med den metoden. Är det det du tänker på?

Eller du tänker på att hålla ner alt redan när du drar upp rutan? Då får man oxå en form av proportionell markering. Håller du ner shift i det läget så markerar den automatiskt i kvadratiskt format, oxå ganska användbart.

Vet fan inte vad jag tänkte på, hade för mig att det var som jag sa, men det kanske inte är det ändå? Måste ja kolla sen..

Re: Re: Exakt beskärning?

P_S skrev:
Vad är det egentligen du vill göra? Vill du klippa ut 1024*768 befintliga pixlar ur en bild, eller vill du klippa ut ett valfritt stort område i proportionerna 2:3 och sedan anpassa amtalet pixlar till exakt 1024*768?
Den föreslagna metoden gör det sistnämnda, dvs ett valfritt område kommer att skalas om till den önskade storleken. Vill du däremot leta upp ett 1024*768 stort stycke i originalbilden och klippa ut det får du först göra en fyrkantig markering, men inställningar som på bilden, och sedan klippa ut det markerade området.

Det var det sistnämnda jag menade

Sitter med PS nu och försöker få ordning på allt. :)

1) Jag har skrivit in pixelvärden i rutorna för Bredd och Höjd.
Om jag då drar i ett hörn så blir rutan större i dragriktningen. T ex drar jag i nedre högra hörnet så blir bilden större i nederkant och på högerkant.

Trycker jag ner Alt samtidigt som jag drar i valfritt hörn så blir bilden större/mindre åt alla håll.

2) Inga värden skrivna i rutorna för Bredd och Höjd.
Trycker jag ner Shift och drar ut en ruta så blir den kvadratisk.
Vill jag ha rutan större/mindre och behålla kvadraten håller jag ner Shift och drar i ett hörn. Utan att hålla ner Shift kan jag dra ut rutan till olika rektanglar.

Jaha, där ser man. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto