Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exakta 28-300 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickrock

Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett Exakta 28-300 objektiv till min Canon EOS 10D. Är det någon som vet om det är bara skräp? 1000 kronor ska dom ha för det. Då känns det tveksamt...
Tack för hjälpen.

Sigma och Tamron har sådana objektiv för ca 2500 resp. 3500, och de är inte särskilt bra optiskt.

Men, Exakta? Har de gjort några grejor de senaste 30 åren, eller är det bara deras märke på någon annans objektiv?

stäck skrev:
Sigma och Tamron har sådana objektiv för ca 2500 resp. 3500, och de är inte särskilt bra optiskt.

Men, Exakta? Har de gjort några grejor de senaste 30 åren, eller är det bara deras märke på någon annans objektiv?

Exakta såldes vid slutet av 1990-talet av Photax. Det var då mellanformatskameran Exakta 66-2 i prisklass kring 10 000 med normaloptik. Övrig optik låg kring 4000-10 000 kr. Namn som Xenotar, Curtagon, Biometar m.fl klingar igenkännade som västtyska Schneider men jag vet inte var de tillverkades. Prisklassen renderar ändå att det var hög kvalitét. Man sålde även småbildsoptik för Pentax K, Nikon och Minolta med namnet Exakta i prisklassen 1000-2000 kr. Man hade bl.a en zoom 75-300mm för 1980 kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto