Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif-frågor: IS mode och avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat ett 70-300mm IS USM och märker nu när jag håller på att lära mig objektivet att det skulle vara bra om man i Exif'en kunde se om IS varit aktiverat, samt i vilket läge. Jag har sökt info både här och ute i "stora världen" utan framgång, men någon här vet säkert?

En fråga till, fokuseringsavståndet som syns i exif, är ju intressant, men varför är den så grov?
10m(nå't) sedan 50m och nästa 500m
Är det samma med riktig USM?

Tack på förhand/
Mats

Avståndsinformationen beror helt och hållet på vilken glugg du använder. Inte alla har den funktionen. Nu sitter jag på jobb, utan programvara, men jag har för mig att man kan se i exif om IS varit aktivt. Ett bra program är breezebrowser från breezesys.

Jag har hittar följande i en lista över Canons Metadata på "http://www.exiv2.org/tags-canon.html":

0x0022 34 Makernote Exif.CanonCs.ImageStabilization Short Image stabilization

Informationen bör alltså finnas, men var ska jag komma åt den???
Jag har provar: Bridge, C1, Breezebrowser, Exif viewer...

Warbird skrev:
Jag har nyligen skaffat ett 70-300mm IS USM och märker nu när jag håller på att lära mig objektivet att det skulle vara bra om man i Exif'en kunde se om IS varit aktiverat, samt i vilket läge. Jag har sökt info både här och ute i "stora världen" utan framgång, men någon här vet säkert?

En fråga till, fokuseringsavståndet som syns i exif, är ju intressant, men varför är den så grov?
10m(nå't) sedan 50m och nästa 500m
Är det samma med riktig USM?

Tack på förhand/
Mats

Ursäkta, men varför vill du veta om IS använts eller inte? Är det relevant för bilden eller bara egen intresse? För mig är det mera intressant och veta om jag använde blixten eller inte på en bild. Nu kanske jag är ute på djupt vatten, men tycker frågan är befogad. Har man IS så är det väl klart man använder det i största möjliga mängd. Det är ju en hjälp för att kunna ta renare och stabilare bilder. Dock är det väl ingen garanti att man alltid lyckas bättre. Jag har andra knep. Den dag Canon släpper ett 28-200 3.2L IS ska jag köpa.

Roger: Tja, jag vill bara veta vad som fungerar bäst vid olika tillfällen. Alltså provar jag lite olika, ex.vis som igår när jag plåtade ett par rovisar med 300mm och Kenko 2x. Stöd mot bildörren. Blev bilderna med Mode 2 dom som blev bäst, eller var det Mode 1, eller... kanske det var dom där jag hade IS avslaget?
Att titta i exifen och begrunda resultatet ingår i inlärningsprocessen för mig. Därför vill jag kunna se IS-läget.

Warbird skrev:
Roger: Tja, jag vill bara veta vad som fungerar bäst vid olika tillfällen. Alltså provar jag lite olika, ex.vis som igår när jag plåtade ett par rovisar med 300mm och Kenko 2x. Stöd mot bildörren. Blev bilderna med Mode 2 dom som blev bäst, eller var det Mode 1, eller... kanske det var dom där jag hade IS avslaget?
Att titta i exifen och begrunda resultatet ingår i inlärningsprocessen för mig. Därför vill jag kunna se IS-läget.

Okej. Jag lär mig panorera/zooma på frihand. Svårt det med.

Exiftool ger i alla fall mig massvis med information om bilden. Jag har tyvärr inget objektiv med IS så jag kan inte kolla just det.

Visserligen använder jag det under Linux i diverse skript men det finns tydligen i en "stand-alone"-variant för Windows också.

Bara att ladda hem och testa.

Exiftool -v (verbose) hittar faktiskt en tag som heter "ImageStabilization", men denna verkar inte användas. Jag får samma värde (-1) oavsett om IS har varit aktiv eller inte.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto