Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Varför finns det olika tider registrerade i Exif infon.......och vad betyder +01:00..?

Bilagor

• untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    24.4 KB · Visningar: 258
Jaa, pluset kan jag hjälpa dig med iaf. +01:00 betyder väl GMT+1 helt enkelt.

Edit: Fredrik var snabbare och mera tekniskt korrekt ;) även om väl vanligt folk känner till GMT bättre?

eos30 skrev:
Edit: Fredrik var snabbare och mera tekniskt korrekt ;) även om väl vanligt folk känner till GMT bättre?
Ja, någon gång ska man vara först :eek:) Visst, UTC är väl en ganska teknisk term, så det kan vara bra att även referera till GMT, så fler förstår vad det är fråga om.

Sökte på nätet och fick drygt 85 000 träffar, t ex:

From the exif 2.2 spec

DateTime =
The date and time of image creation. In this standard it is the date and time the file was changed.

DateTimeOriginal =
The date and time when the original image data was generated. For a DSC the date and time the picture was taken are recorded.

DateTimeDigitized =
The date and time when the image was stored as digital data. If, for example, an image was captured by DSC and at the same time the file was recorded, then the DateTimeOriginal and DateTimeDigitized will have the same contents.

DateTime and DateTimeOriginal should be different if the image has ever been edited. Perhaps you were confused since in Most cases DateTimeOriginal and DateTimeDigitized will be the same.
DateTimeDigitized is meant to be used to mark the Time Film was scanned into a digital form, if the image started out in digital form it should be the same as DateTimeOriginal

Date Time Original är alltså tidpunkten jag tog bilden?

Date Time är när jag gjort en ändring/redigering i filen?

Teoretiskt sett ja, förutsett att den programvara man använder uppdaterar exif-informationen på ett korrekt sätt. Tror att Photoshop hanterar det på rätt sätt. Det är bara att öppna och pilla på en fil och kolla hur det ändras.

ANNONS
Götaplatsens Foto