Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Exponera Tmax100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vad är det för effekt du är ute efter. Det blir tre steg under. Du kommer att förlora teckningen i de djupaste skuggorna även om du överframkallar. Jag skulle tycka att det var bättre om du fotade med en 400 film istället och pressade ett steg. Om det är kornet du är efter så kan man framkalla i pappersoppa, då blir det riktigt kornigt.

jag vet inte rikigt vad jag är ute efter, bara undrade vad som händer. när du säger "pressa" menar du att överexponera när jag tar bilen, eller överexponera i labbet?

När du exponerar en film på 100 ISO efter 800 ISO så underexponerar du 3 steg. För att kompensera detta så måste du framkalla filmen längre. Ju längre man framkallar desto högre blir kontrasten och större blir kornet.

ok tack! är inte så haj på framkallning. :)
vad händer om jag använder ett blå filter till svartvitt foto?

komplementfärgen blir mörkare

blå - gul
grön - magenta
röd - cyan

har du blåfilter så kommer de gula delarna av motivet att bli mörkare

åfan..... borde testa..... nån som redan e helt svartklädd da? blir det bara en svart grött av det hela då?

Japp

Exponerar du en 100ISO efter 800ISO på ett helt svart motiv så blir det nog väldigt glasliknande negativ, väldigt tunna alltså.

Om du skall "pressa" en film så tänk på att det finns filmer som är bättre och sämre lämpade för detta. T-max är mindre lämplig medan Tri-X är lämpligare. (för att ta ett par exempel från Kodak). Detta beror på att olika typer av filmer är bra på olika saker. I en del filmer finns mer detaljer i de mörka partierna medan andra filmer är bättre på detaljer i de ljusa delarna.

-3 steg

Jag underexponerade tre steg med avsikt på en rulle T-Max 100 för att få siluetteffekter på de föremål jag hade som motiv. Sedan framkallade jag 15 min i D-76 1+1 för att de ljusa partierna skulle bli vita och inte grå. Resultatet blev helt efter mina planer. Så är man ute efter speciella effekter så kan man gärna underexponera bara man vet vad man gör.

Bilagor

• 4st.jpg
    4st.jpg
    11.4 KB · Visningar: 94
ANNONS
Götaplatsens Foto