Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Exponera Tmax100
- Trådstartare EricSthlm
- Start datum
Labbnisse
Aktiv medlem
Hej!
Vad är det för effekt du är ute efter. Det blir tre steg under. Du kommer att förlora teckningen i de djupaste skuggorna även om du överframkallar. Jag skulle tycka att det var bättre om du fotade med en 400 film istället och pressade ett steg. Om det är kornet du är efter så kan man framkalla i pappersoppa, då blir det riktigt kornigt.
Vad är det för effekt du är ute efter. Det blir tre steg under. Du kommer att förlora teckningen i de djupaste skuggorna även om du överframkallar. Jag skulle tycka att det var bättre om du fotade med en 400 film istället och pressade ett steg. Om det är kornet du är efter så kan man framkalla i pappersoppa, då blir det riktigt kornigt.
divander
Aktiv medlem
Om du skall "pressa" en film så tänk på att det finns filmer som är bättre och sämre lämpade för detta. T-max är mindre lämplig medan Tri-X är lämpligare. (för att ta ett par exempel från Kodak). Detta beror på att olika typer av filmer är bra på olika saker. I en del filmer finns mer detaljer i de mörka partierna medan andra filmer är bättre på detaljer i de ljusa delarna.
Kanadabalsam
Aktiv medlem
-3 steg
Jag underexponerade tre steg med avsikt på en rulle T-Max 100 för att få siluetteffekter på de föremål jag hade som motiv. Sedan framkallade jag 15 min i D-76 1+1 för att de ljusa partierna skulle bli vita och inte grå. Resultatet blev helt efter mina planer. Så är man ute efter speciella effekter så kan man gärna underexponera bara man vet vad man gör.
Jag underexponerade tre steg med avsikt på en rulle T-Max 100 för att få siluetteffekter på de föremål jag hade som motiv. Sedan framkallade jag 15 min i D-76 1+1 för att de ljusa partierna skulle bli vita och inte grå. Resultatet blev helt efter mina planer. Så är man ute efter speciella effekter så kan man gärna underexponera bara man vet vad man gör.
Bilagor