Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exponering+350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Canon 350D,har tagit lite bilder både inomhus och utomhus,men jag tycker att kameran underexponerar lite så att många av bilderna blir lite mörka och dunkla.Tyckar att jag får dålig teckning i skuggorna.Kör med tids automatik,parameter 2iso 100,autovitbalans,evaluerande,ljusmätning manuell balans inomhus glödlampa.har överexponerat med 1/3 steg och bilderna känns lite bättre.Kan man kompensera en sådan exponering på något annat sätt ,eller måste man alltid ha exponering kompensationen på+1/3.Är det jag som mäter fel med kameran,kör mest med den mittersta fokuseringspunkten.Tycker att bilderna ser bättre ut i kameran när jag tagit dom,Använder Photoshop elements 4.0 för attt titta på bilderna.Har bara lagt in Wia drivrutinen från Medföljande cd:n från canon.kan det vara något fel vid överföringen till datorn
Snälla hjälp

Bilagor

• wk.jpg
    wk.jpg
    54.8 KB · Visningar: 294
Jag vet ej om det påverkar exponeringen, men huruvida det gör det eller ej så använder jag i 99,9% av fallen det manuella läget, där kan du ju med ett snabbt drag på hjulet göra bilden över- eller underexponerad. Har du provat att ställa en egen vitbalans?

Senast ändrad:
Du måste helt enkelt ta kontroll över exponeringen själv. Histogrammet på kameran är ett utmärkt hjälpmedel för att kolla hur ljusa/mörka bilderna är.

Om du tar en bild och kollar histogrammet så kommer du att se att det med stor sannolikhet ligger mest mot mitten. Det är så kameran resonerar att de flesta exponeringar bör se ut. Ger du dig nu ut och fotar snölandskap så kommer kameran att vilja exponera enligt samma logik = snön blir grå och skuggorna beckar igen. Då måste du själv ta kontroll över exponeringen om det ska bli bra.

Detta gäller ofta när du fotar väldigt mörka/ljusa motiv, eller har ex. strålkastare/sol i sökaren. Kameran blir lurad.

Bilden du lagt upp har väl varm vitbalans för min smak, men ser välexponerad ut tycker jag. Du kan ljusa upp den lite i datorn, men det finns fortfarande detaljer i skuggorna. Visar din skärm rätt? Hur ser bilderna ut på papper?

ANNONS
Götaplatsens Foto