Annons

Exponering med avtonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
En fråga till er som kört mycket med detta:

Jag använde mitt för första gången i helgen. Tog en jämrans massa bilder på samma plats under likartade förhållanden (molnigt). Fotar endast med två linser - en 18-70/f3.5-4.5 och en 150/f2.8. Tog bilder av samma motiv med dessa två objektiv och med Cokin P121S Gradual Grey G2 Soft påhängt. På 18-70 objektivet fick jag en härlig svärta och i mina ögon en trevlig exponering med tydliga lätt dramatiska moln. Med 150mm fick jag lätt överexponerade bilder med traditionell ljus himmel utan speciell struktur.

Körde uteslutande A-läge.

Frågan är - kan verkligen objektivet påverka exponeringen på detta sätt?

Hej Kenneth!

Jag misstänker att du inte mätte ljuset först utan filter och låste exponeringen då. Det innebär att automatiken kompenserar för den effekt som det avtonade gråfiltret ger.

/Göran

KVICK skrev:
Hej Kenneth!

Jag misstänker att du inte mätte ljuset först utan filter och låste exponeringen då. Det innebär att automatiken kompenserar för den effekt som det avtonade gråfiltret ger.

/Göran

Precis - men automatiken sitter ju i kameran. Alltså borde samma sak ha hänt med min 18-70!?

Det kan ju bero på hur stor del som är himmel. Jag misstänker att du på telebilden har mer himmel än med vidvinkeln. /Göran

Justerar du filtret ordentligt då? Det är ju flera variabler inblandade i användning av avtonade gråfilter.

KVICK skrev:
Det kan ju bero på hur stor del som är himmel. Jag misstänker att du på telebilden har mer himmel än med vidvinkeln. /Göran

Fullt möjligt, och jag har definitivt inte exponerat korrekt. Det får bli en re-test (har kört för länge med mitt hederliga gamla polfilter). Tack Göran.

Du måste ju placera avtoningen noga efter horisontlinjen. Skjuter du det för långt ner blir det ju ett vanligt ND-filter som påverkar hela bilden lika mycket. Och låter du då kameran bestämma exponeringen så blir den ju likadan som utan filter.

Ah, det är riktigt. Men nej, så långt ner gick den inte - däremot är det förbenat svårt att se var horisontlinjen går på D70ns lilla sökare (lättare att vända kameran och titta på filtret) och min eländiga syn på vänsterögat (som vanligtvis är utrustat med ett glasöga, men inte när jag fotograferar) gör det inte bättre :)

Med telet blir ju placeringen viktigare eftersom bildvinkeln gör att en mindre del av filtret används, och gradationen blir således proportionellt större. Du kan ju testa att markera med spritpenna på en foliebit var gradationen börjar och slutar på filtret och jämföra hur det ser ut i sökaren vid olika brännvidder.

jimh skrev:
Du måste ju placera avtoningen noga efter horisontlinjen. Skjuter du det för långt ner blir det ju ett vanligt ND-filter som påverkar hela bilden lika mycket. Och låter du då kameran bestämma exponeringen så blir den ju likadan som utan filter.

Håller oxå på att experimentera lite med avtonat cokin. Mitt tänkta flöde vid landskapsfoto:

1. Kameran i M-läge
2. Ljusmät mot marken/mörka delen i bilden, justera exponeringen
3. Komponera bilden
4. I med filtret och justera in det efter horisonten
5. Fokusera, finjustera
6. Exponera

Är jag rätt på det?

jimh skrev:
Med telet blir ju placeringen viktigare eftersom bildvinkeln gör att en mindre del av filtret används, och gradationen blir således proportionellt större.

Helt riktigt - tänkte inte på det, tänkte bara på att den har större filtergänga/ytterlins (hjärnsläpp). Tack!

Arne S skrev:
Är jag rätt på det?
Ja, det är väl så de flesta jobbade på filmtiden. Idag har vi ju ett värdefullt instrument i högdagerblinket i kamerans förhandstitt. Jag brukar använda det och kräma på med exponering tills jag nästan bränner ut horisontlinjen (eller något annat i bilden som är ljusast och viktigt). Då säkerställer jag att jag har en så riklig exponering som möjligt vilket borgar för att få ut mesta möjliga ur förgrunden.

Högdagerblink och histogram är trevliga verktyg, speciellt för såna här situationer som är lite svårmätta. Med dia brukade jag alltid alternativexponera med avtonade filter eftersom det var så knepigt att bedöma vad som skulle hända med de ljusa partierna precis i övergången.

Ok, då tycker jag att jag ligger något så när rätt i mina tankar. Känns som ett bra utgångsläge.

Instämmer helt vad gäller histogram och blink. Använder kanske inte blinket överdrivet mycket, men histogrammet används mer och mer. Tar tid att lära sig det, men det är ju värdefull info man får där.

Tack för ditt svar.

Jag personligen tycker att det är lättast att se och ställa in avtoningen om jag bländar ner objektivet till bländare 16-22 när jag gör justeringen av filtret.

Ett annat tips är att röra på filtret. När det rör på sig ser man avtoningen bättre än när det sitter stilla.

ANNONS
Götaplatsens Foto