Annons

Exponering: spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Albert

Medlem
Kan någon förklara hur man använder sig av den funktionen, för att få bra bild med t ex snöbakgrund.

albert

Genom spotmätning kan du välja att mäta ljuset på ett mycket litet område.
För att det skall bli rätt exponering bör det området motsvara 18 % grått dvs det kamerans ljusmätare är inställd på.

/Svante

Ett sätt om du har snö i bilden är att mäta som vanligt och sen kompensera +0,5 -> +1.5. Därmed får du vit snö och inte blå...

Inbyggd exponeringsmätare i kameran med möjlighet till spotmätning. Sa jag det att jag inte kan nåt om foto?

mvh
Albert

OK, missade det.

Då måste du ju försöka hitta en grå skugga. Kan du låsa exponeringen och sedan komponera om så kan det underlätta.

Hej

Vad har du för kamera som har spot, men inte ev justering eller separat exponeringslåsning. Har den felra ljusmätningstyper?

spotmätaren mäter allt i medelgrått dvs. den tror att allt reflekterar exakt 18% ljus, om du mäter med spotmätaren i snö så måste du alltså kompensera detta.
Zonskalan går från 0-10 där 5 är medelgrått.

Zon 0 - helt svart
Zon I - I princip lika svart som zon 0
Zon II - Nära svart, svag teckning men inga detaljer
Zon II - Mycket mörkt grå
Zon IV - Mörkgrå
Zon V - Medelgrå
zon VI - Ljusgrå
Zon VII - Mycket ljus grå
Zon VIII - Nära vit, svag teckning men inga detaljer
Zon IX - Pappersvitt

Om vi förutsätter att snö ligger i zon 9 (VIII) så måste du alltså kompensera exponeringen tre steg.

//Micke

Hej

Det håller nog inte helt ut med dia, då är tre steg att ta i ordentligt.

Min erfarenhet är nog snarare i paritet med de tidigare inläggen för DIA.

Dessutom saknas i detta fallet möjlighet till justering som det ser ut.

Roine!

Visst måste man vara medveten om att snön inte riktigt ligger i Zon 9 altså måste man ta elternativexponeringar för att vara säker på att få en korekt exponerad bild.

Hej igen

Kollade på olympus web.

Det verkar tufft. Du är verkligen i händerna på kameran.

Jag kastar nog in handduken här.....

Spoten skall du nog använda då du har motljus, dvs fotar en person med extremt ljus bakgrund, typ fönster osv.

I övrigt verkar det som, med min kunskap, som om du skall välja tvåzonersmätning och be en bön.

Roine

Hmmm, mitt tips är följande om du är nybörjare:

Vid motljus eller snövit bakgrund:
1. Spotmät på personen eller föremålet i fråga.
2. Använd negativ film.

Strunta i resonemanget kring zoner så länge och fota och ha kul i stället. Men tänk igenom dina bilder i efterhand.

Lycka till!

Peter L

Roine för min del så funkar zonskalan som jag beskrev när jag spotmäter, ett annat tips om man är osäker på om snön ligger i zon 9:eek: är att ha med sig ett gråkort när du fotar.

Fast jag brukar ändå ta två alternativexponeringar när jag hittat ett fin motiv.
Har ingen spotmätning i min bladare därför använder jag mig av min svågers(Martin) Minoltaspotmeter när jag är ute och fotar.

ANNONS
Götaplatsens Foto