Annons

Exponering, vitbalansering och snö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Jag har alldeles nyligen tagit klivet in i den digitala världen. Köpt min första digitalkamera, en beg Minolta 7i, och det känns mycket spännande och roligt. Inom kort kommer jag att dra till fjälls en vecka för lite dags- och stugturer och inför denna resa har jag lite funderingar. Bland annat kring vitbalansering och exponering under snöiga förhållanden.

Jag kommer naturligtvis att testa och experimentera "så länge minneskorten räcker", men är ändå tacksam för tips om vad som är viktigt att tänka på. Gärna både i solsken, gråväder
och kanske till och med sk-tväder.
Tack på förhand,
Anders

jag fotade mkt vintersportbilder i helgen under saab solomon ski cross i åre. Jag körde på ca +1 i exponeringen och automatisk WB, jag har dock en 10D vet inte hur det funkar på dimagen. Men testa helt enkelt. Du kan väl få upp histogrammet på den?

Jodå...nog kan jag få upp histogrammet. Men hur ska jag tolka och använda det? Nybörjare, var ordet sa Bill...
Anders

Vid mycket vitt i bilden så bör (för en korrekt exponering) staplen ligga från mitten och sträcka sig till höger kant. Den ska dock INTE "fortsätta" där histogrammet slutar, utan man bör kunna se att kurvan slutar där histogrammet slutar. Låter det krångligt undrade bull ?

Beroende på hur mycket snö (vitt) som finns i bilden så måste du kompensera för detta. Din kameras inbyggda ljusmätare kommer annars att tro att det är ljusare än vad det är och ge en snabbare tid = mörka under exponerade bilder. Om du som riktmärke överexponerar med + 2/3 steg (du kommer att släppa på mer ljus) så kommer du oftast att få rätt exponering. Observera att detta gäller när du mäter ljuset mot snön som reflekterar mycket ljus. Tar du en bild med en mörk klippa i bakgrunden gäller andra riktvärden. När jag började så använde jag mig av ett gråkort som jag mätte det reflekterande ljuset mot, det funkar bra och kan köpas för 200 spänn i vilken fotobutik som helst.

I dagsläget heter lösningen Minolta autometer VF...

ANNONS
Götaplatsens Foto