Annons

exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag undrar hur ofta och i vilka situationer ni överexponerar? jag brukar alltid överexponera mellan 1-3 steg. jag tycker bilderna oftast blir bäst när dom är överexponerade nåt steg.
hur brukar ni överexponera? med tiden, bländaren, blixten? det är väl så att hur man överexponerar beror på vad man fotar. om jag fotar inomhus med studioblixtar överexponerar jag med blixten genom att höja ljusstyrkan. men jag kan också överexponera med bländaren fast då påverkas skärpedjupet.
om jag fotar utomhus, tex en blomma eller nåt liknande så överexponerar jag med slutartiden då jag inte vill påverka skärpedjupet.

hur gör ni?? :)

ordet överexponera: 8st

Generellt sett "överexponerar" jag inte. Jag mäter ljuset och justerar så att det blir som jag vill. Mäter jag t ex en vit yta korrigerar jag ca 2 steg men det är inte överexponering. Med dia mäter jag mest högdagrar och med negativ både skuggor och högdagrar. Ofta blir då negativen mer exponerade än dior på samma motiv.
Jag justar alltid med slutartiden eftersom jag vill ha kontroll över skärpedjupet.

Håller med olle.

Om jag nu vill ändra exponeringen använder jag mig uteslutande av tiden.

Bländaren som ger "rätt skärpedjup" vill man ju inte pilla på.

I princip överexponerar jag aldrig. Däremot brukar jag ibland underexponera något, för att på så sätt få lite "mustigare" färger. Detta gör jag då genom att korta exponeringstiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto