Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronholm

Aktiv medlem
Jag gjorde några testbilder för att jämföra Nikkor 70-200 med Nikkor 24-120. Tanke var att jämföra skärpan men det mest förvånande resultatet var att 24-120 bilderna blev ungefär 1EV underexponerade i förhållande till 70-200, jag testade flera kombinationer av bländartal från 5,6 uppåt, ISO, slutartider, olika brännvidd, med blixt ocu utan blixt. Konsekvent blew 24-120 bilderna ett stopp mörkare. Den enda skillnaden i övrigt är att det sitter ett skyfilter på 24-120 och ett UV på 70-200. Är det någon som har en enkel förklaring på detta vore jag tacksam. För egen del kan jag inte förstå varför exemplevis en bild tagen med 24-120, iso 400, bländare 8, slutare 1/60, brännvidd 100 mm, skall vara ett stopp underexponerad i förhållande till exakt samma kombination med 70-200 på exakt samma motiv och samma avstånd. Bilderna för övrigt tagna inomhus i jämnt ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto