Annons

Exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jalan

Ny medlem
Tja!

Har förmodligen bestämt mig för en begagnad 30D.
Tänkte kolla om det är någon som vet hur man kollar hur många exponeringar kameran har gått?

Robin Gyllander skrev:
Om den gått under tiotusen så står det i filnumret ex img_5423.

Att kolla numret i filnamnet är knappast tillförlitligt. Precis som du säger kan ju kameran i ditt exempel lika väl ha gått 5.423 som 45.423 exponeringar. Dessutom kan man (i alla fall på Nikon) enkelt nollställa den räknaren.

Det finns program som du importerar din senast tagna bild i för att kunna se hur många exponeringar kameran gått totalt. Har inte testat själv, men det har diskuterats. Googla eller sök i forumen.

Jag är lite tveksam till hur kameran räknar eftersom min kamera helt plötsligt tog ett skutt i räknaren från ca 1300 till 6600...
Är det någon annan som har råkat ut för det eller vet vad det beror på?

Peter Grahn skrev:
Jag är lite tveksam till hur kameran räknar eftersom min kamera helt plötsligt tog ett skutt i räknaren från ca 1300 till 6600...
Är det någon annan som har råkat ut för det eller vet vad det beror på?

Du använder olika minneskort. Eller kort från olika kameror.

Bara Canon kan kolla hur många exponeringar med ett serviceprogram.

Om räknaren "hoppar" kan det t.ex. bero på att man stoppat i ett minneskort från en annan kamera, filnamnet fortsätter då från senaste bild på kortet.

jalan skrev:
Tja!

Har förmodligen bestämt mig för en begagnad 30D.
Tänkte kolla om det är någon som vet hur man kollar hur många exponeringar kameran har gått?

Det känns som om antal exponeringar är det minsta du behöver tänka på. Slutare går att byta om den börjar strula. En 30D beggad är ett säkert köp om du vet vem som haft den. Ser den fräsch ut så är det nog inget bekymmer. Som sagt resten går att ordna. Köp kameran du.

Tack för snabba och bra svar =) Det blir nog så att jag satsar på den. Den är i nyskick så det blir nog asbra...som sagt var, slutare kan man ju byta =)

ANNONS
Götaplatsens Foto