Annons

Exponeringskompensation med EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen koept en CANON EOS 30D och har ett problem: I den bildinfo som lagras staemmer inte exponeringskompensationsdetaljerna. T ex naer jag har kompenserat -1 steg saa visar informationen i kameran och paa nedladdad fil ±0.

Kan naagon hjaelpa mig att faa raett paa detta probem? Tusen tack paa foerhand!

Exponeringskkompensation med Canon EOS 30D

Som instruktionsboken föreskriver genom att trycka på knappen för expkomp och sedan snurra huvudvalhjulet till -1.

Re: Exponeringskkompensation med Canon EOS 30D

KattaMånsson skrev:
Som instruktionsboken föreskriver genom att trycka på knappen för expkomp och sedan snurra huvudvalhjulet till -1.

Detta är inget du gör i menyn på kameran. Förmodligen har du råkat ställa in bracketing istället. Det vill säga att kameran på 3 exponeringar varierar exponeringen med 1 steg: Exponering 1 =+1
Exponering 2 =+-0
Exponering 3 =-1

Alternativt har du tryckt på knappen för blixtexponeringskompensation, vilket endast styr exponeringen på blixten.

Den vanliga exponeringskompensationen ställer du in genom att i läget P, Tv eller Av vrida på tumratten efter att du aktiverat ljusmätaren genom att trycka på avtryckaren till hälften. Det finns alltså ingen knapp för exponeringskompensation på kameran, utan det är till och med smidigare än så :)!

Mvh Mange

Tack Magnus för bra svar! (Att jag inte hade fattat kan kanske bero på att jag köpte kameran från en tysk nät-försäljare och därför har instruktionsboken på tyska... :)

Tack för hjälpen!

Mvh Katarina

ANNONS
Götaplatsens Foto