Annons

Extander, mellanring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Vet inte det korrekta ordet för detta.. Men här kommer min fråga.

Sugen på att köpa en mellanring till min 70-200 4.0L.
För nu i sommar kommer det bli många tidiga mornar med djur foto..

Jag vill veta följande, hur stor blir min största brännvidd med denna mellanring?
Är det så enkelt räknat så det blir 200*1,4 vilket blir 280mm. Och vad blir största bländaren?

Sedan på 350d´n är det ju inte fullstor sensor, blir där en 1,6 förstoring va?
Många knepiga frågor, inte brådska.. Ta tid på er att svar..

Canon Extender EF 2x II är bara några kronor dyrare, tappar man mkt skärpa i den? rent logiskt med tanke på pris skillnande borde man tappa lite.. Tror jag satsar på 1,4 istället..
Har ni provbilder med dessa får ni hemskt gärna skicka länkar eller kanske maila mig.. Gå till min profil för kontakt.

Låt höra nu, ge mig fin fina svar.
Mvh // Fredrik N

Bilagor

• extender_14.jpg
    extender_14.jpg
    29.2 KB · Visningar: 347
Det heter extender eller telekonverter. Mellanring är en annan sak som används mer för makrofoto.

Det är så enkelt att du bara multiplicerar brännvidden med 1.4. Man förlorar ett steg i ljusstyrka med en 1.4x konverter. Ditt objektiv blir alltså motsv. 90-280/5.6
Vill du ha fram vilken brännvidd det motsvarar i småbildsformat så får du även multiplicera med 1.6.

Med en 2x konverter så förlorar man lite mer i skärpa och man förlorar två steg i ljusstyrka.

Normalt brukar man väl säga att skärpeförlusten med 1.4x i stort sett inte är märkbar, medan man börjar se den litegrann med 2x.

Jag har tyvärr inte några bilder att visa dock. :)

Tack för ditt svar Robert, du prickade in alla svar där, fint!
Tror som sagt jag satsar på en 1,4, kryper hellre lite närmare än förlorar skärpa...

Bara börja jaga provbilder!

Det stämmer, AF lär inte funka med extender 2x, iallfall inte till min 20D. Jag har kombinationen 70-200 4L och 1,4x extender, men jag har ännu inte hunnit ta några bilder.

Lise-Lott

Utmärkta frågor och svar. Jag har själv stått i valet och kvalet mellan x1.4 eller x2.0. Jag har köpt en Kenko Pro 300 1.4 och hoppas att den ska vara bra. Har läst recenssioner om den och vad jag förstår är den riktigt bra, nästan i klass med den mycket dyrare Canon.

Jag har inte heller några bilder att visa upp - ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto