Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extender och telezoom Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Efter att ha surfat runt i forumet och pratat med div folk bl.a. cyberphoto så har jag fortfarande inget bra svar på frågan om man kan använda en 1.4 extender med ett canon 70-300 is 4-5.6 och en 350d. Vissa säger att det funkar hur bra som helst, andra menar att det inte går över huvudtaget. Det finns även vissa som säger att man skall tejpa kontaker och dyl. Vad är det egentligen som gäller? Vad jag undrar är självklart hur bra Autofokus funkar. Funkar den inte alls, bra eller nån stans mitt emellan? Jag har precis uptäckt fågelfoto men kommer inte riktigt nära. Som student har jag inte råd att lägga en massa pengar på varken objektiv eller konverter. Några tips? Cyberphoto har en del biliga konvertrar såsom soligor och keiko. Tips oc erfarenheter mottages tacksammt.
Mvh/Peter

Svaret är nej, du kan inte använda en extender från Canon. Däremot kan du använda en konverter från t.ex. Kenko. Autofokusen kommer att fungera sådär och du kan bli tvungen att tejpa kontakterna.

Tack!

Hej!
Hur är det med en från soligor? Är det samma där att autofokus funkar men dåligt? Vad menas med dåligt långsamt,oprecist?
/Peter

peterblomqvist skrev:
Cyberphoto har en del biliga konvertrar såsom soligor och keiko.
Du skulle kunna titta på annonsmarknaden här på FS också. Där finns några extendrar till Canon till salu. Jag gav ungefär en tusenlapp för min Kenko när jag köpte den på det viset.

I övrigt håller jag med Jesper. Det är ingen skillnad i funktion mellan Soligor, Kenko och Tokina. Skillnaden i kvalitet är förmodligen större mellan olika exemplar än mellan de olika märkena.

Tack för tipsen.
Men funkar det ändå utan att behöva tejpa eller är det när det är tejpat som det funkar? Hur illa är autofokusen för mig som amatör men ändå med ganska höga krav på skärpa?
/Peter

Hej

Har haft den kombinationen själv fast med en 300d.
AF fungerade mycket dåligt och skärpan faller markant.Du kommer troligtvis inte att bli nöjd med skärpan.Du kan lika gärna interpolera upp bilderna.Tror du förlorar mindre skärpa på det sättet i stället.Jag köpte en beggad 300mm 4,0 och till den en converter.Fungerade klart bättre med Af,men framförallt mycket bättre skärpa.
Mvh
Tomas

Soligor 1,4 pro med EF 70-300 USM > kass skärpa. Fokusen fungerar utan problem iaf på min 400D.
Telekonverter på EF 70-200/4 L och Tamron 200-500 /5,6-6,3 är inga problem mer än att man ska vara stabil på hand.

Tack

Tack för alla bra svar. Jag väntar med att köpa extender tills jag har skaffat ett ljusstarkare objektiv. /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto